Mpc2000 beats (beginner)

genoeg info dacht ik zo

gewoon even zelf verdiepen dr in nu
:smeris:

maar gewone snare drums of bassdrums bijv. hoe laad je die dan in de mpc vanaf je pc, gewoon uit fruity loops ofzo?

Zeg, vriend, niet om het een of ander, maar de meesten hebben ook alles zelf uitgezocht. Niet dat we je de info niet gunnen, maar je wordt handiger en slimmer naarmate je 't zelf probeert. Daarnaast kun je óók beter zelf op zoek gaan naar je antwoorden...

succes!

:doei:

maar gewone snare drums of bassdrums bijv. hoe laad je die dan in de mpc vanaf je pc, gewoon uit fruity loops ofzo?

FL Studio doet helemaal niks met een MPC. Cubase ook niet, Ableton ook niet, niks werkt met samplers samen of het moet om iets als Sound Forge gaan dat dat alleen doet met bepaalde instellingen.

Je smijt je floppy in je PC. Die open je in de Windows verkenner. Vervolgens kopieer je er de samples - .wav bestanden naar toe. Dan haal je de floppy uit de computer en duwt 'm in de MPC. In de MPC ga je naar het FILE menu, en die zegt dat er bijv. 3 samples op de schijf staan. Vervolgens wil je er 2 van hebben, dus laad je die in. Ze komen dan in het interne geheugen van de MPC te staan. Dan kun je er mee spelen, want diskettes zijn veel te langzaam om van te lezen.

Herhaal bovenstaand verhaal maar vervang "floppy" door "ZIP-disk" of "Compact-Flash card".

Als je de MPC nu zou uitzetten mag je bovenstaande weer herhalen, want het interne geheugen is RAM. Als die term je niks zegt; da's identiek aan je interne geheugen van je computer. Stroom eraf = leeg.

Wat je ook kunt doen is via SCSI een harddisk aan je MPC hangen. Daar kan weer een hoop meer op, maar je moet dan nog steeds op de MPC zeggen dat je die samples naar binnen wil halen.

Er lijkt me een heel groot gat te zitten tussen jouw idee van waar een MPC goed voor is en wat je wel en niet met een MPC kan. Ik raad je niet aan om er een te halen, of je moet zeker weten dat je er mee door wil gaan omdat je het zelf wil weten (en niet omdat beroemdheid X er eentje gebruikt).

Kijk ook eens hier naar: http://www.youtube.com/watch?v=8OhDC5GUJYw

Hij zet z'n elektrische piano-geluidjes over door het hele zwikkie op te nemen met de computer, te bewerken, en het vervolgens in de MPC weer op te nemen. Omdat een computer (die schrijft 't namelijk van tijd tot tijd op de harddisk en is een hoop sneller) stukken langer audio op kan nemen dan een MPC (die schrijft 't alleen naar z'n interne geheugen weg, en 1 mb staat ongeveer gelijk aan 16 seconden) kun je op je gemak klooien en experimenteren zonder dat je iets mist.

Hey Justin...
Als ik hoor wat jij allemaal van een MPC verwacht... Zou je niet voor iets anders gaan? Niet dat ik je geen MPC gun of zo. Maar ik heb 5/6 maanden geleden een MPC2000XL gekocht omdat ik meer tijd kwijt was aan met het manager van mijn libraries/ computer pc EN mac/ Asio/ kaarten dan met het maken van beats. Via een aardig forumlid heb ik een MPC 2000XL kunnen kopen en... back to basic! Geen VST/ plugins/ maar gewoon op gevoel en gehoor beats maken, heerlijk! Als je een complete track wilt maken heb je idd wat meer nodig. Het klinkt erg afgezaagd maar een beperking wordt dan wel een uitdaging.

Zelf heb ik er wel wat geheugen en een kaartlezer ingebouwd. Niet zozeer vanwege sample-grootte maar meer vanwege de snelheid van laden.

Als je complete harddisks wil samplen e.d. zou je al meer richting MPC5000 gaan maar voor dat geld heb je een PC/Mac met software om meer te doen...

(Langsdeweg: Het lijkt me een mooie uitdaging om een harde schijf in mijn MPC2000XL te bouwen. Heeft iemand (zonder HTS elektrotechniek en soldeerbout, zoals ik, hier ervaring mee. Google biedt alleen vage/scsi-DIY oplossingen.)

Mocht je vragen hebben, zie ik het wel in mijn mailbax

Neem anders gewoon MPC1000 dan kan je via USB samples versturen naar je MPC..Ga je echt zelf voor het cratediggen dan zou ik ook voor een 2000XL gaan.

Er wordt hier gesproken over sampelen via platenspeler maar uiteraard kan dat ook met CD. Wellicht iets eenvoudiger voor topicstarter om mee te beginnen. Verder kun je op internet legio kant-en-klare samples en drumkits downloaden. Verder een vraag: is een MPC makkelijker om mee te werken dan een traditionele sampler (bijv. yamaha A3000)? Ik heb ooit eens een A3000 gehad maar ik ben niet zo into digital/sampling dus mij is dat te lastig.
Ergo: is de leercurve bij een MPC minder steil dan bij een A3000?

Back