Tape Recorder

da's toch altijd zo.

Niet altijd zo, het kan alleen als de opname kop voor de afspeelkop zit. Sommige Akai's hebben dat niet, vandaar.

heb zelf 2 revox a77 ( zelfde als b77 maar met lagere bandsnelheid )

De A77 is gewoon een andere machine, namelijk de voorloper van de B77. Zover ik weet kunnen alle A77 en B77's max op 7,5" opnemen, behalve de HS (High Speed) versies, die gaan tot 15ips.

Hier staat een mooi artikel over de beruchte Revox series (A700, A77, B77, helaas in 't duits): http://www.theimann.com/Analog/Review.pdf

Niet altijd zo, het kan alleen als de opname kop voor de afspeelkop zit. Sommige Akai's hebben dat niet, vandaar.
oh had ik nog nooit van gehoord, lijkt me ook onlogisch omdat het voordeel van een 3 kops machine juist is dat je kunt horen hoe het is/wordt opgenomen. zo leer je nog eens wat bij.
ook wat betreft de a77 en b77, dacht altijd dat de b77 2 X zo snel ging als standaard.(19 en 38 ipv 9,5 en 19inch/sec)
nooit te oud om te leren dus.

Jullie hebben het nu alleen maar over die grote taperecorders, maar hoe zit het met die dingen waar we begin jaren 90 bandjes mee opnamen die op die grote stereotorens zaten ik heb een hele leuke gezien van technics die goed bij mijn oldskool versterker past :P

Marktplaats advertentienr: 158117849 (20 euro)

Geldt het ook voor zo een taperecoder dat het iets leuks met je geluid doet, of zijn de grotere jongens toch beter?

Ik werk dus bijna compleet digitaal, en ik dacht zo, als ik alles op zo´n casettebandje opneem en het daarna weer digitaal opneem er mischien toch iets meer warmte of imperfectie over het geheel zit, of zit ik met zo´n tapedeck dan helemaal fout?

ik heb thuis een pioneer en een nakamichi deck staan. Ik kan je vertellen dat zelfs een complete mix opnemen op cassette en dit weer terug je computer in erg kan helpen om de scherpe randjes eraf te halen

Ja iedere taperecorder, dus ook cassette decks doen iets met je geluid. Compressie, saturatie en wat 'warmte' (vaag woord blijft dat)... Je krijgt het allemaal, tot op zekere hoogte.
Bandrecorders hebben het voordeel dat ze met een bredere tapebreedte werken (van 1/4" tot 2", een cassettedeck is altijd 1/8") en op verschillende snelheden kunnen opnemen, dus je hebt wat meer invloed op 't eindresultaat. En het heeft ook een iets van nostalgie en romantiek; het ritueel van het opleggen van een band voelt ook wel fijn ofzo, als je daar aan toe bent is je nummer is ook echt àf...
Dubbeldecks zoals jij die nu post zou ik persoonlijk niet zo snel doen, niet zozeer vanwege de opname kwaliteit maar vooral vanwege de houdbaarheid, het zijn doorgaans geen werkpaarden. Enkel decks hadden (denk ik) toch vaak wat betere onderdelen aan boord, sterkere motoren enzo...

En hoe zit het met een videorecorder :D ?

Dat is een hele goede vraag eigenlijk :D Veel mensen denken dat dat ook goed werkt, maar dat is niet helemaal zo...
Video recorders kun je beter niet gebruiken, omdat ze totaal anders omgaan met audio, bij hifi video recorders wordt de audio weggeschreven met het beeld. Een video recorder zal nooit satureren, als je al kunt oversturen (de meeste video recorders hebben geen instelbaar input level), dan overstuur je op de inputs en dat is vaak (altijd) erg lelijk. Video kan wel een ideale manier zijn om heel veel audio te bewaren in goede kwaliteit, dus voor archivering kan 't wel een optie zijn.

Okay, dus deze technics is niet echt een aanrader, ik zal eens zoeken naar een leuk tapedeck, in het begin toen ik net begon met prutsen nam ik altijd mijn mc-303 en poly-800, op casettebandje op, maar luisterde het altijd af op een vette crap installatie dus daar was in na een tijdje erg klaar mee en deed de recoder weer weg omdat het gewoon niet klonk, maar vond het altijd lekker snel werken, en wil het eigenlijk wel weer zo doen, alleen waar ik mee zit, im heb een tascam us122L geluidskaart op mijn laptop zitten en de enige audio ins zijn 2 microfooningangen en 2 synth...or whatever in gangen, dan heb ik een tapedeck nodig met die dikke uitgangen (1/4 inch?) om in mijn geluidskaart op te nemen, of heb je kabeltjes met tulpstekker en aan de andere kant (1/4 inch) dikke pluggen?

cassettebandjes kan ik bestellen op die site die ik hier langs zag komen.

trouwens, ik heb ook nog zo´n grote minidisc recorder met wat minidiscs die ik eens op een blauwe maandag gekocht had, kan ik daar wat mee, op het gebied van audio een bepaald karakter geven?, of klinkt dat gewoon net zo steriel als audio in me laptop opnemen?

tulp / jack kabels zijn vrij algemeen, iedere muziekzaak heeft ze wel liggen.

Minidisc is wederom een totaal andere manier van audio opnemen, net als DAT, of zelfs deze grote jongen:

nagra_dii.gif

Het is een digitaal medium wat geluid op een magnetische band wegschrijft in ééntjes en nulletjes. Dus nee, daar valt qua karakter (warmte, compressie, etc) niks te winnen.

er zijn trouwens mensen die de ATRAC compressie van minidisc erg lekker vinden klinken en er zelfs bij zweren...

cassettes hebben door hun lagere snelheid en smallere bandje minder ijzerdeeltjes langs de koppen per seconden. daardoor is het frequentiebereik lager ( normaal ca 12000hz max,behoudens metaltapes) en de dynamiek en ruiswaarde zijn minder dan bij bandrecorders ( minimaal 2maal zo brede band en 2 maal zo'n hoge tape snelheid.) die halen wel 18000-20000hz en ca 70db dynamiek of meer.
natuurlijk helpen dingen als dolby of zelfs dbx met het verbeteren van de dynamiek.
ook zijn dingen als regelmatige bandloop en wow/flutter/etc bij bandrecorderd beter dan bij cassettes, als je ze 1op1 vergelijkt hoor je echt meteen het verschil in geluidsqualiteit( veel meer "ruimte"), cassette =leuk voor lower-fi effecten. bandrecorders voegen qualitatief echt wel meer toe aan het geluid.

alleen het is een hoop gedoe en ook best prijzig zeker in vergelijk tot harddisk.

md, dat , adat, etc etc werkt allemaal volgens 1 en 0 en dat is een heel ander verhaal

. . . tegek voor tapeecho met z'n sos functie.

Ik heb afgelopen vrijdag voor mijn verjaardag van mijn broers een Akai 4000DS MKII gehad met tapes en stofkap :mega: Te gek natuurlijk! Kan ik die eventueel ook als bandecho gebruiken? Er zit SOS functie op, wat dat ook is.

Info Akai 4000DS MKII: http://www.freetimeweb.nl/home/electro/recorder/4000dsmkii.html

Gisteravond had ik dan eindelijk de mogelijkheid om hem aan te zetten, maar helaas, ik heb alleen stekkerdozen voor geaarde stekkers en daar past die van de bandrecorder niet in.

SOS is Sound On Sound. Zie het maar als een soundmixer: je neemt een tweede opname over een eerste opname heen, zonder dat je de eerste opname wist. Ik weet er verder niet het fijne van.

Pas op met die tapes, of beter: gooi ze weg. Oude tapes vlokken en maken alles wat wordt aangeraakt door de band smerig, het gaat je aardig wat tijd kosten om dat weer schoon te maken. Koop liever een nieuwe tape.

Die Akai heeft 3 koppen, dus in principe moet het kunnen om er een tape delay van te maken, mitst de afspeelkop na de opname komt. Als de afspeelkop na de opname kop komt, kun je met de monitor functie horen je wat de je daadwerkelijk op tape hebt opgenomen, met een miniscule vertraging tussen de bron en de band. Omdat de band eerst langs de opname kop komt en daarna langs de afspeelkop, krijg je een delay tussen de source en de band. Mix de source met de gemonitorde band en voila: tape delay. Helaas is de afstand tussen de opname kop en de weergave kop nogal klein, waardoor de delay tijd ook klein zal zijn. Daar is een oplossing voor. Ik heb het zelf nooit gedaan, maar wat je doet is: maak een tape loop, met een bepaalde lengte. Als je de tape tussen de afspeelkop en de opname kop vandaan trekt, en laat loopen (loepen ;)) rondom een flessenhals of een tafelpoot ofzo, kun je de delay tijd aanpassen.

Als je geen 3 koppen hebt, kun je het ook met 2 recorders doen :) Brian Eno en Robert Fripp deden het zo: Frippertronics

die akai is zeker te gebruiken als bandecho. enkel op twee vaste snelheden (delaytijden). de sos functie is volgens mij gewoon een aan / uitschakelknop voor de wiskop. hiermee kun je dus meerdere keren over het zelfde stukje opnemen zonder dat er gewist wordt.

Relaxed duidelijk verhaal! De afspeelkop zit achter de recordkop, dus dat moet lukken zou je zeggen.

Ik hoop vanavond een goed stekkerblok te vinden waar die oude connector in kan, dan kan ik es wat uit gaan proberen. Wel wijs hoor, zo'n bak!

oh had ik nog nooit van gehoord, lijkt me ook onlogisch omdat het voordeel van een 3 kops machine juist is dat je kunt horen hoe het is/wordt opgenomen. zo leer je nog eens wat bij.
ook wat betreft de a77 en b77, dacht altijd dat de b77 2 X zo snel ging als standaard.(19 en 38 ipv 9,5 en 19inch/sec)
nooit te oud om te leren dus.

Je hebt in de B77 serie verschillende versies met verschillende opties.
Zo is er de B77 en de B77 MKII.
Mogelijke opties:
2 sporen
4 sporen (2 'kanten' bespeeld dus)
9,5 en 19cm
19 en 38cm
varispeed (iig B77 MKII), dus een soort pitch, om je snelheid wat precieser in te stellen/af te laten wijken.

Zelf heb ik een B77 en een B77 MKII staan. Met verschillende opties, zoals hierboven genoemd. Alleen heb ik geen 4 sporen versie.

Maar A77 of B77 of MKII heeft niet alleen met de snelheid te maken. De A77 was gewoon de voorganger van de B77, en de MKII had weer meer opties dan de standaard B77. En binnen de MKII waren er dan weer verschillende modellen.

Dat kun je hier mooi checken: http://www.revoxjoschi.de/
even kijken onder 'Meine Revox & Studer Sammlung' en dan onder 'Meine B77 Parade'. En als je dan in die pagina klikt op de link onder de plaatsjes, kun je lezen welke modellen er allemaal waren. Dit kun je natuurlijk ook voor de A77 bekijken.

Back