Waar moet je op letten bij 2e hands synths

FLOW

Ingeburgerd
Hallo,

Als je een 2e hands synth koopt, waar moet je dan eigenlijk op letten bij de aankoop, en wat is de meest verstandige manier om dit aan te pakken.

Thanx,

Greetz FLOW

Ter plekke aanzetten en spelen? Of trap ik nu een open deur in? En ik koop of verkoop uitsluitend met persoonlijke ontmoeting; dus geen post, rembours ofzo.

Ter plekke aanzetten en spelen hoeft ook niet veel te zeggen.
Ik probeer altijd te kopen van mensen die ik kan vertrouwen. En volgens mij helpt het als je zelf ook een beetje te vertrouwen bent.

Tja check of alle keys het nog doen, geen knoppen kraken, alle stemmen het nog doen, alle knoppen nog doen wat ze moeten doen.

Verder zijn er wel vaak bekende gebreken bij bepaald typen synthesizers.

En ja ALTIJD uitproberen als je hem koopt.

Bikkel,
heb jij nooit iets gekocht zonder het uit te proberen?? ook niet van mij??

Geloof me Leo, je kunt beter alles aanzetten, spelen en testen dan 'mensen te vertrouwen'. Ik heb bij de koop meestal geen tijd om een uitgebreid psychologisch profiel aan te leggen van de tegenpartij. Goeie oplichters komen altijd betrouwbaar over.

Origineel geplaatst door johanms1
Geloof me Leo, je kunt beter ....

Ja jeetje Johan, ik wil je wel geloven, maar hoe weet ik nou dat je te vertrouwen bent? Moet ik toch eerst al je knoppen 's indrukken?!

Wat ik _altijd_ doe is de knoppen testen.
Niks zo vervelend als je thuiskomt en er blijken allemaal van die al zowat doorgerotte knoppen op je nieuwe aanwinst te zitten. Verder natuurlijk effe luisteren en knoppen draaien...
En goed kijken natuurlijk. Hoe ie eruit ziet, of de schroeven 'ongedraaid' zijn etc...
Soms kan je je daarmee ook argumenten verschaffen om de prijs omlaag te krijgen. Ooit eens 200 piek van een juno2 af weten te krijgen omdat de aftertouch het niet deed. Kostte me toen 400 piek en heb 'm een dag later voor 1350 aan een gabber verkocht.

ahhh... capitalism... <zucht>

;)

Zoek van te voren effe op het internet. Misschien diat er bekende problemen zijn
met de synt die je wil kopen. De Juno kan je bijv effe in test mode zetten om
alle stemmen te testen.

Praten we hier over de aanschaf van een synt van de afgelopen 10 jaar of
een veel ouder apparaat?

Wat ik altijd doe is eerst op internet zoeken wat het apparaat allemaal kan en of er bekende gebreken zijn. Gewoon zoeken met google en dan: problems (apparaat).

Dan leg je nog even contact met de verkoper en gewoon wat meer dingen vragen en ook om zijn beweegredenen om hem weg te doen.
En gewoon vragen of hij wat kan laten zien, wat het apparaat kan. Natuurlijk laat hij alleen dingen zien die het zeker doen, maar het is in ieder geval iets.

En verder blijft het altijd een kleine gok.

Dingen die erg beschadigd zijn (afgebroken toetsen, draaiknoppen die het niet doen, verf die eraf is of sterk verbleekt) gewoon niet kopen.

ik heb al mijn synhts via internet 2de hands gekocht, en zodus altijd op vertrouwen moeten werken.
Dit houd inderdaad een risico in , maar wat is het leven zonder risico.

Ik ben nog nooit slecht gevaren en ik hoop dat dat zo blijft.

Wel zorg ik ervoor dat ik altijd het adres heb en als ze me proberen een loef af te steken heb ik er wel wat kilometertjes voor over om dat probleem 'op te lossen' - en het zal die kerel dan best wat meer kosten dat de synth in kwestie.

Wat ik reeds via internet kocht.

Waldorf Q rack
Quasimidi 309 rave-o-lution
Behringer eurodesk mx 3282
Yahama djxIIB <-- lol
yamaha tg -55
Alesis nanotracker
en zopas een microwave pc module voor mijn terratec ews 64 xl - maar die moet nog komen (vingers kruisen)

Ik ben ook nog van plan om in de onmiddellijke toekomst nog een NOVA laptop of dergelijke synth aan te schaffen ,en de kans is vrij groot dat dit ook via het internet zal gebeuren.

Dus mijn advies is - uh... GAAN met die BANAAN !!! :D :kont: :biertje: 8o) :maffia: :okdan: :peukie:

Altijd geld eraf. Zelfs in een winkel krijg je nog vanalles gratis. 'Hey, er zit geen audio kabeltje bij. Leveren jullie die niet gewoon gratis als ik zo'n ding koop? Niet?! Nou ja zeg, die zal ik toch nodig hebben?...' En hop: gratis kabels. Het lijkt weinig, maar het is de moeite, ik vind het enorm vervelend dat synthesizer fabrikanten geen kabels meeleveren terwijl als ik een net zo dure cd speler koop, die er wel bij zitten. Nou krijg je op deze manier wel een gratis cd bon bij je cd speler, maar toch...
2e hands werkt net zo, tenminste, als het onredelijk geprijsd is, sommige dingen, daar moet je niet over gaan zeiken, zoals een Yamaha CS 15 voor 100 euro ofzo. Dan luister je zelfs met liefde, een kop chocomel met velletjes, een droog kaakje in je mond en zelfs met een zekere interesse en belangstelling naar dat nieuwe Casio keyboardje van dochter-lief, die niet wist dat de CS 15 geen preset begeleidings-ritme en acordeon geluiden had. De zelf gemaakte tas (met door moeder geborduurd Yamaha logo!) om de synth op de fiets mee te nemen naar keyboard les in de lokale bibliotheek koester je eeuwig, zelfs als je de CS 15 al weer met winst (en enorme, spijt) verkoopt...
Maar verder..:
Geen handleiding? Hè, wat vervelend, ik had al gezocht op internet, maar ik kon niks vinden... Geld eraf! Krasjes? Hè jeetje, ik las ergens dat beschadigde synths mogelijk defecten hebben... Geld eraf! Oei, uit 1984? Ik weet toevallig dat die nogal wat bugs hebben, pas na 85 werd dat opgelost. Geld eraf! Bij dure dingen met kleine defecten, zeg nooit: dat komt wel goed, zeg altijd: wat een hel! Geld eraf! Zij die het bij mij niet doen, krijgen geen chocomel.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door binaural
Soms kan je je daarmee ook argumenten verschaffen om de prijs omlaag te krijgen. Ooit eens 200 piek van een juno2 af weten te krijgen omdat de aftertouch het niet deed. Kostte me toen 400 piek en heb 'm een dag later voor 1350 aan een gabber verkocht.

Wat moeten we hier nou uit concluderen, kunnen we met vertrouwen iets van je kopen??? :-)

Origineel geplaatst door Chinetti
Altijd geld eraf. Geen handleiding? Hè, wat vervelend, ik had al gezocht op internet, maar ik kon niks vinden... Geld eraf! Krasjes? Hè jeetje, ik las ergens dat beschadigde synths mogelijk defecten hebben... Geld eraf! Oei, uit 1984? Ik weet toevallig dat die nogal wat bugs hebben, pas na 85 werd dat opgelost. Geld eraf! Bij dure dingen met kleine defecten, zeg nooit: dat komt wel goed, zeg altijd: wat een hel! Geld eraf! Zij die het bij mij niet doen, krijgen geen chocomel.

Wil jij svp nooit iets van mij kopen?!
M.a.w. realiseer je je wel dat je mogelijk ook wel eens iets van of aan forumleden zou willen kopen/verkopen?

Verkopen forumleden dan te duur? Bij te dure dingen met kleine defecten, zeg nooit: dat komt wel goed. Dat is wat ik zeg. Ik koop graag ouwe dingetjes voor een redelijke prijs, maar veel mensen denken dat ze een goudmijn bezitten en schroeven de prijzen vrolijk omhoog. Sommige dingen zijn dat gewoon niet waard. Dan vind ik dat ik mag proberen daar wat vanaf te krijgen, ja.
Oh, en die C15 verkocht ik overigens voor 800 gulden, wat nog steeds redelijk was. Ik heb er toen een 2e hands Nord Rack 1 voor gekocht. Daar ging wat geld vanaf omdat er geen handleiding en geen rack mounts meer bij zaten.

Dit gaat natuurlijk weer nergens over. We hebben het hier over het kwaliteit van het produkt en niet wat voor een handelaren mensen wel niet zijn.

Maar mensen weten heel snel wat iets waard is. Ik heb niet vaak iets verkocht, maar ik vraag meestal een redelijke prijs en daar moet die al gewoon voor weg gaan.
Met mensen die goedkoop iets willen kopen is het gesprek meestal snel voorbij. Dat geld trouwens hetzelfde voor mensen die belachelijk veel geld vragen voor iets.

Je koopt toch altijd 2e hands omdat je iets goedkoop wil hebben? Anders schrijf ik me wel in bij Music House en laat hen zoeken en betaal gewoon netjes wat zij ervoor vragen. En trouwens, deze topic gaat niet alleen over de kwaliteit, ze gaat over 2e hands aankopen. Het bepalen van de prijs hoort daar bij. Als iets te duur is maar je wil het wel hebben, zul je moeten onderhandelen. Als ik een 2e hands Nord Rack koop, het bedrag lijkt me redelijk maar er zit geen handleiding bij, wil ik toch weten hoe dat ding werkt. Een handleiding kost als snel 50 gulden, een stel rack mounts nog wel meer. Onderhandelen is geen schande hoor.

Dit is misschien wel handig voor de 2e hands aankopen, de DAC scale zoals die wordt gebruikt op analoge heaven:

Cosmetics:

Mint / Excellent: No scratches, all display graphics perfect, no rust or discolorations on mechanical parts, all knobs/sliders present, all wood (if present) well-kept and in good finish, no dust/dirt/foreign substances

Very Good: A few 'normal use' scratches, no rust/discolorations, all knobs/sliders present, minor wood dings due to normal use, minor dust

Good: Normal use scratches/wood dings, minor marks on mechanical parts, some dust/dirt, no more than 1 knob/slider cap missing

Fair: Serious scratches/dings, wood missing/removed, marks and minor discoloration/rust on mechanical parts, dust/dirt/foreign substances present, more than 1 knob/slider cap missing

Poor: Serious scratches/dings, dents present on housing, damaged wood present, rust/discoloration on mechanical parts, display graphics obscured by dust/dirt/foreign substances, many control knobs/caps missing

Pass: Poor criteria, or severe dents, breaches in housing, missing controls, severe rust on housing, missing keys.

Electronics:

Mint / Excellent: Operating to what appears to be factory spec. No evident miscalibrations, all controls functional and smooth.

Very Good: Factory spec, but minor 'gritchy' controls or other things which can be dealt with by simple maintenance

Good: Minor miscalibrations, such as slight oscillator/filter mistracks, mis-scaling, etc. Minor control 'gritch'.

Fair: Obvious control 'gritch', possibly one minor control inoperative. Evident miscalibration, such as mis-scaling, mistracking, obvious instabilities after warmup, improper triggering behavior, severe crosstalk, etc. Noise evident in unit output.

Poor: Several controls inoperative or entire minor subsystems inoperative, obvious control damage, obvious out-of-spec operation. Severe noise output.

Pass: Poor criteria, also single major subsystems (VCOs, VCFs, VCAs) inoperative, inability to pass signal, loud line buzzes, etc.

Then I add to this the following criteria:

Pluses: Professionally-done and useful modifications, recent respeccing/recalibration by qualified techs, service history availability, manual availability by seller, case availability.

Minuses: No docs available, unit has been user-'hacked', unit has been in evident adverse conditions or abused by previous owner, no tech support available.

http://www.midiwall.com/buyingsafe/judging.html

Origineel geplaatst door Chinetti
Verkopen forumleden dan te duur? Bij te dure dingen met kleine defecten, zeg nooit: dat komt wel goed. Dat is wat ik zeg. Ik koop graag ouwe dingetjes voor een redelijke prijs, maar veel mensen denken dat ze een goudmijn bezitten en schroeven de prijzen vrolijk omhoog. Sommige dingen zijn dat gewoon niet waard. Dan vind ik dat ik mag proberen daar wat vanaf te krijgen, ja.
Oh, en die C15 verkocht ik overigens voor 800 gulden, wat nog steeds redelijk was. Ik heb er toen een 2e hands Nord Rack 1 voor gekocht. Daar ging wat geld vanaf omdat er geen handleiding en geen rack mounts meer bij zaten.

Je mag natuurijk alles! En ik heb je eerste post dan gewoon verkeerd begrepen, ik kreeg een beetje de indruk van 'kijk mij eens handig zijn en de boel afknijpen' uit je verhaal en dat was dan blijkbaar niet terecht.
Zelf geloof ik erg in een beetje geven en nemen. Ik gun mezelf zat, maar een ander ook wat.

nou ik vertel altijd de staat van het apparaat, dan wordt telefonisch of per email een prijs afgesproken. als ze dan komen en gaan dan nog bij mij ter plekke aflopen dingen dan krijgen ze het gewoon niet meer mee waar ze ook vandaan komen. en ik doe dan ook in de toekomst geen zaken meer met ze.

ik zelf koop vaak blind dingen, veel onder rembours soms ophalen. ik ben er nog nooit echt mee in de fout gegaan(een keer een juno 106 die het na twee weken na aanschaf begaf) en ik heb een klein groepje mensen (stuk of 7) waarvan ik al vaker dingen heb gekocht die mensen kan ik goed vertrouwen. ik kan er ook blind van uitgaan dat ze de boel niet belazeren en dat ik precies krijg wat is afgesproken.

ja verder als je het niet vertrouwd, of op lokatie blijkt dat het apparaat niet in die staat is of niet functioneerd zoals die zou moeten doen dan moet je ook nee durven te zeggen, hoe lang je ook in de auto hebt gezeten.

en uittesten zou ik zowiezo doen op lokatie ook al zegt dat idd lang niet alles.

Back