midi aansluitingen?

timvanpoppel

blockrockin' beats
ik wil:
- met mn cs1x de nordrack2 kunnen bespelen.
- met cakewalk beide apparaten kunnen bedienen

mijn geluidskaart heeft midi IN, OUT & THRU
de cs1x ook
de nordrack2 mist alleen de THRU

hoe moet ik ze aansluiten??

THNX
TIM

CS1X OUT -> MIDI Interface IN
MIDI Interface OUT -> CS1X IN
CS1X THRU -> NordRack IN

Succes...

Oh ja, nog een tip : Zet local mode (of hoe het ook mag heten bij Yamaha) uit, anders hoor je je CS1X dubbel als je op een toets drukt. Een keer direct en een keer via MIDI via je computer. Met local mode = off (waarschijnlijk ergens in de MIDI setup van je CS1X) maak je als het ware je toetsenbord los van je synthesizer gedeelte en gaan de toetsenbord commando's alleen via MIDI door je computer naar CS1X (of naar de Nord, dat kan je nu in Cakewalk selecteren).

mooiii !! het werkt
thanx leudes

ik moet nou alleen nog ff zien uit te vinden, hoe ik met cakewalk mn nord laat reageren.... voor mn cs1x heb ik zon instrument definition file..., maar ik weet niet hoe dat zit met de nord....
iemand een idee?
dus nog ff duidelijk, als ik een melodietje heb gemaakt, wil ik dat de nord reageert, en niet de cs1x
misschien weet iemand een site, waar meer info op staat.

tim

die files zijn er vast en zeker wel voor de nord denk ik. Kijk eens met google. Vind je het wel. Nord is veel gebruikt dus daar heb je waarschijnlijk wel een filetje voor...

Origineel geplaatst door timvanpoppel
mooiii !! het werkt
thanx leudes

ik moet nou alleen nog ff zien uit te vinden, hoe ik met cakewalk mn nord laat reageren.... voor mn cs1x heb ik zon instrument definition file..., maar ik weet niet hoe dat zit met de nord....
iemand een idee?
dus nog ff duidelijk, als ik een melodietje heb gemaakt, wil ik dat de nord reageert, en niet de cs1x
misschien weet iemand een site, waar meer info op staat.

tim

Ik neem aan dat je maar 1 midi out hebt? In dat geval zul je onderscheid moeten maken met de gebruikte channels. Instrument Definitions of niet, hij zal het signaal dus eerst naar je cs1x toesturen, die dus via de thru de boel doorstuurt; als beide apparaten staan ingesteld op multitimbraal gebruik, dan zullen beide apparaten tegelijk spelen.
Als je meerdere midipoorten hebt dan kun je in cakewalk wel beide apparaten apart met alle 16 midikanele gebruiken (in je instellingen voor midi devices (options > MIDI devices) is de eerst geselecteerde midi out Port 1, de tweede Port 2 etc). Wat je dan ook kunt doen is in je Instruments aan elke port een bepaalde Instrument Definition toewijzen, dus als je dan bijvoorbeeld Port 2 selecteert, dan zal Cakewalk ook automatisch de juiste partch names laten zien.

Je kunt in de Instrument settings ook evt. per kanaal de juiste patchnames toewijzen, dus bijvoorbeeld de Cs1x patches aan midikanaal 1 en de Nordlead patches aan midikanaal 2. Maar je moet dus dan wel je apparaten allebei op een eigen midikanaal laten reageren, en dus niet multitimbraal.

is het mogelijk mijn midi-in&uitgangen van mn geluidskaart uit te breiden doormiddel van een externe midibox?
zodat ik dus meer midi poorten heb. (wat zo te lezen, makkelijker werken is)
ik heb in futuremuziek iets gelezen over motu midi express... waar dient dit apparaat precies voor?
of is dit iets heel anders... en zijn er betere apparaten om mn probleem op te lossen?
en hoe duur zijn die dingen...? en heb ik te veel vragen? :D

nou ja, zo lang het bij twee apparaten blijft heb je zo'n break out box niet echt nodig. Break out boxjes a la Motu (mark of the unicorn) zorgen niet alleen voor meerdere fysieke poorten, ze regelen ook de timing. Je kunt je voorstellen dat veel apparaten op 1 poort voor vertraging kan zorgen; killing als je muziek in sync wil laten lopen. Dus beter gezegd; je hebt een break out box nodig als die ene midi-poort het allemaal niet meer trekt. Prijzen varieren van zo'n 150 euro (2x2 poorten) tot over de 1000 euro. En nee, je hebt niet te veel vragen... nog niet ;)

Origineel geplaatst door johanms1
nou ja, zo lang het bij twee apparaten blijft heb je zo'n break out box niet echt nodig. Break out boxjes a la Motu (mark of the unicorn) zorgen niet alleen voor meerdere fysieke poorten, ze regelen ook de timing. Je kunt je voorstellen dat veel apparaten op 1 poort voor vertraging kan zorgen; killing als je muziek in sync wil laten lopen.

men moet maar eens ophouden met zoveel sysex over de beperkte bandbreedte die midi heeft te versturen!!!
oplossing: uitdunnen van data dus... 8)

Back