korg workstation

Jiggy1965

Ingeburgerd
Ik heb ooit de M1 en daarna de 01/w gehad. Zijn al weer oud natuurlijk. Vroeg me af wat hun opvolgers zijn en tegenwoordig een vergelijkbaar Korg model is? Soms de Korg TR 61?

Is er een specifieke reden waarom je bij Korg wil blijven ? Niet dat ik tegen Korg ben (integendeel!), maar er zijn zoveel alternatieven.

Ik ben zelf heel gelukkig met mijn Yamaha S90 (die al 5 jaar oud is). De meer recente S90 SE of de laatste nieuwe Motif XS zijn er nog beter op geworden... *kwijl* *kwijl*

Om mijn sound-library nog uit te breiden heb ik onlangs mijn Triton rack vervangen door een Roland Fantom...

Waarschijnlijk is dit allemaal kwestie van smaak. Maar misschien kan je gewoon een winkel binnenstappen en alle merken eens uitproberen.

De Korg TR 61 ligt meer in de lijn van de Triton , de Trinity heeft
de 01/w vervangen.

Op wikipedia lees ik dan weer dat de trinity inderdaad de opvolger is van 01w, maar dat de triton daar dan weer de opvolger van is en de TR daar dan weer van 8)

@Jiggy1965,zoals toen de M1 het topmodel was is nu jawel de M3
het topmodel,de mega Oasys wel niet meegeteld ;-)
TR reeks heeft minder insert effecten en geen touchscreen
de andere modellen hebben allemaal touchscreen en ook Karma
technologie wat momenteel alleen bij Korg workstation ingebouwd zit,intelligente midi generator :-)

M1
Trinity
Triton Classic
Korg Karma
Triton Studio
Triton Extreme
M3

De TR reeks is een goedkopere versie van de Triton reeks
en verder heb je het top der top model Oasys

De TR is de opvolger van de Triton LE, welke eigenlijk een goedkopere versie was van de Triton Classic / Studio...Deze miste dus o.a. het mooie touchscreen..
De opvolger van de Triton is in zekere zin de Triton Extreme, maar eigenlijk combineert deze gewoon het beste van de Tritons in een kast (alle uitbreidingskaarten!)

De korg M3 is het laatste workstation van korg dat in de prijsrange van de Triton Classic/Studio/Extreme ligt, en deze zou je ook kunnen beschouwen als de opvolger

:)

Laatst gewijzigd:
Zoals hierboven als is aangegeven is de TR een goedkopere serie. Ook zijn dan de DA-converters vaak minder, en speelt het klavier vaak een stuk beroerder. Dit is trouwens ook zo bij Yamaha. Heb een tijdje een S30 gehad, en hoewel de samples beter waren dan mijn EX5 zit er veel minder power in, klinkt allemaal veel dunner. Zelfs in de korg o1W zit meer power. De S30 is nu weg, de EX5 gaat de deur niet meer uit(ook veel betere/meer synthese-vormen) Heb sinds kort een Triton ProX Classic, waar ik zojuist 64Mb ram+SCSI in heb gezet. Fantastische machine, kan in de studio zeker meedoen met de motif, maar je moet dan wel over goede samples beschikken die je kunt inladen en willen editen. De motif is nieuwer, en dus een groter sample geheugen en goede presets. (heb er zelf geen een, wel op gespeeld)Als je op zoek bent naar iets anders is het vaak handiger een iets ouder topmodel te kopen dan een nieuw model van een goedkopere serie.

+1
Een voorbeeld is de K2600X...Een voor synthbegrippen relaltief oud model (2000, maar de techniek is uit de oude K2000 series, die uit mn hoofd van 94 oid is (!) ) maar toch nog enorm veel mogelijkheden en kan met de goede uitbreidingen (of samples) goed opboksen tegen de Motif ESen en Fantoms...Ook al hebbn die natuurlijk ook sterke punten...
En over de EX5: die sounds zijn soms zo goed! SkyRhodes }:|
Alleen de EX5 is wel erg gelimiteerd in DSP power :stupid

Ik heb ooit de M1 en daarna de 01/w gehad. Zijn al weer oud natuurlijk. Vroeg me af wat hun opvolgers zijn en tegenwoordig een vergelijkbaar Korg model is? Soms de Korg TR 61?

als ik de keuze zou hebben dan toch een Triton. Dat touchscreen is gewoon heerlijk in gebruik. Heb weleens op zo'n LE gespeeld maar vond dat toch een beetje gepriegel met zo'n schermpje. Kwestie van wennen hoor, maar toch.

Back