Steinberg / Yamaha CC121 Advanced Integration Controller

[nieuws_table=https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=36359&stc=1&d=1206993713]
Steinberg en Yamaha introduceren een gezamenlijk ontwikkelde controller voor Cubase 4, de CC121 Advanced Integration Controller.

Features:
  • Advanced Integration controller knob with ‘point and control’ support: controls any visual Cubase 4 parameter, internal FX setting or VSTi parameter using mouse pointer selection
  • Instant plug and play with ‘Cubase Ready’ LED – no additional setup or parameter assigning required
  • One motorized 100mm touch-sensitive fader
  • Dedicated control of Cubase channel settings including solo/mute, record arm, ‘e’ settings button, automation read/write, pan and VSTi editor
  • Full Cubase EQ section in hardware with 12 dedicated rotary encoders, with mode selection and bypass switches
  • User-assignable section with Cubase-integrated presets for Control Room studio sends and monitoring setup.

CC121 will support Windows XP Windows Vista and Mac OS X, and will be available in Q3 2008 with price TBA.

bron[/nieuws_table]

Attachments

• streinberg_cc121_thumb.jpg
    streinberg_cc121_thumb.jpg
    74 KB · Bekeken: 241
Last edited by a moderator:
Het enige argument voor mij om eens even terughoudend te zijn met welk hardware apparaat dan ook dat de naam Steinberg draagt, is dat SB al te vaak spontaan hardware dumpt door het niet meer te supporten of slechts basis functionaliteit te bieden. Houston? Midex? En we kunnen nog wel even door gaan zo...

Alle hardware met de naam Steinberg die voorkomt uit een of andere verliefdheid met een fabrikant, wordt op enig moment niet meer ondersteunt als de liefde met de andere fabrikant over is. Waarom draagt deze controller niet gewoon de naam Yamaha of Steinberg "By Yamaha". Advanced Integration knoppie? Leuk, maar worden we dan ook opgezadeld met minder functionele software als Cubase 4, 5 (whatever) die dan alleen nog maar de controller ondersteunt (en dus weinig anders) tenzij je Cubase AI gebruikt?

Wat als Yamaha straks Steinberg in de etalage zet, hoe lang wordt zo'n product dan nog ondersteunt als Yamaha niet meer zoveel met Steinberg op zou hebben? Precies...

Nee, Steinberg heeft te veel van mijn geld en vertrouwen verkwanselt waar het hardware betreft... Of de prijs voor zo'n controllertje moet van de categorie laag tot zeer laag zijn... Heel misschien dan toch dat ik nog één keer zo gek ben en Steinberg op haar logo vertrouw...

Gr., Rick

Het enige argument voor mij om eens even terughoudend te zijn met welk hardware apparaat dan ook dat de naam Steinberg draagt, is dat SB al te vaak spontaan hardware dumpt door het niet meer te supporten of slechts basis functionaliteit te bieden. Houston? Midex? En we kunnen nog wel even door gaan zo...

Alle hardware met de naam Steinberg die voorkomt uit een of andere verliefdheid met een fabrikant, wordt op enig moment niet meer ondersteunt als de liefde met de andere fabrikant over is. Waarom draagt deze controller niet gewoon de naam Yamaha of Steinberg "By Yamaha". Advanced Integration knoppie? Leuk, maar worden we dan ook opgezadeld met minder functionele software als Cubase 4, 5 (whatever) die dan alleen nog maar de controller ondersteunt (en dus weinig anders) tenzij je Cubase AI gebruikt?

Wat als Yamaha straks Steinberg in de etalage zet, hoe lang wordt zo'n product dan nog ondersteunt als Yamaha niet meer zoveel met Steinberg op zou hebben? Precies...

Nee, Steinberg heeft te veel van mijn geld en vertrouwen verkwanselt waar het hardware betreft... Of de prijs voor zo'n controllertje moet van de categorie laag tot zeer laag zijn... Heel misschien dan toch dat ik nog één keer zo gek ben en Steinberg op haar logo vertrouw...

Gr., Rick

Dit is een beetje de onderliggende reden van mijn betoog.
Kijk ik snap SB wel maar SB is gewoon van Yamaha en die zijn alleen begaan met het verkopen van hardware...Sterker ik denk dat ze bij SB best balen van Yamaha als big daddy want Yamaha heeft gewoon niet dezelfde belangen.
Ik geef je op een presenteerblaadje dat Yamaha SB over een tijdje weer in de etalage zet want als Yamaha geen hardware kan verkopen via SB dan heeft Yamaha helemaal geen belang bij SB.
Zo spannend is deze controller nou ook weer niet. MAAK DAN IETS WAT ECHT DIKKE INDRUK MAAKT
Er is zo veel concurrentie op die markt en kleinere bedrijven met hun oor beter op de markt zullen het denk ik winnen van Yamaha.
Kijk naar de Korg Lagacy (Korg is ook van Yamaha)...was ook een flop want iedereen ging lekker zonder die controller aan de slag..daar hadden ze veel beter over na moeten denken maar daar is Yamaha gewoon te groot en star voor.

Dat Logic verhaal was wel een beetje lomp van Mac...toegegegeven..Maar wel een hele slimme move van Apple...
Ik wil zeker geen Apple vs PC discussie voeren hier want dat is onbegonnen werk..ik heb gewoon een hekel aan Microsoft producten en daar kom je niet onderuit als je met de PC aan de slag gaat...alhoewel...

Maar ja...ik denk dat dit geen winner gaat worden en het is aftellen wanneer Yamaha SB weer in de verkoop doet.
Logic is wel een heleeee scherpe concurrent van Cubase geworden en ik denk dat die achterstand voor SB steeds groter gaat worden.
De laatste Logic is een heeel mooi pakket en dat je daar een mac voor nodig hebt, tja....de Mac is een mooi product en ik wil niet meer anders, en ik denk veel PC gebruikers ook niet meer als ze eenmaal zijn geswitched.

Zo einde Mac vs PC....en ik heb mijn 5c ook gegeven.....

toch treurig altijd hoe die mac-zealots hun mening denken te moeten geven door flink te schoppen tegen Windows pc's. Echt helemaal nergens voor nodig en je lijkt er nog eens erg on-intelligent door ook. Vele mensen waaronder ikzelf draaien met veel plezier en zonder problemen windows pc's. En op m'n werk werk ik gewoon op een Mac. Allebei leuk, allebei heb z'n voor- en z'n nadelen :)

Sjongejonge, denk ik es een keer een nieuwsberichtje te plaatsen, wordt het gelijk oorlog... Jongens, het is (maar) een controller hoor.. En inderdaad, die combi van muis en controller spreekt mij wél aan. Als je het al niks vindt vóórdat je het geprobeerd hebt, ben je gewoon bevooroordeeld en vind je het niks OMDAT het voor een Windows programma is dan heb je al helemáál niet gesnapt waar deze draad over gaat...

Bericht door een moderator:
:smeris: Juist. We houden nu op met de die-is-zoveel-beter en de ik-wil-nooit-meer-anders en de ik-haat-de-producten-van verhalen. Dit topic gaat over de nieuwe Steinberg controller. :smeris:

Het beloofd dus wel degelijk wat. Dat keukenla handvat ding is een knop die de functie controlled die jij op dat moment aanwijst met je muis. Volgens mij een tot nu toe uniek concept waarvan ik geloof dat het in de praktijk errug handig gaat zijn.

Dat doe ik nu met het muiswieltje. Zo heb ik niet 2 handen nodig voor 1 funktie. Ik heb toch liever een "normaal" Jog/Shuttle knop.

...zetten we toch even gezellig de TV aan. :P
http://www.youtube.com/watch?v=pG1BFdaesE4&feature=relat

:okdan:

tja, op zich handig die dedicated trackbuttons, maar die heb ik dus ook op mijn bcr geprogrammeerd. Zoals gezegd gebruik ik de cubase eq niet, dus die eq knoppen zijn dus WAARDELOOS (kan ze ook niet herprogrammeren). Het enige wat iets zou toevoegen is die point-click control. Dat is natuurlijk best handig, maar als ik meerdere vsti's (of fx) heb draaien dan wil ik juist NIET de hele tijd het vst scherm open hebben staan. Dat is juist het hele idee van een controller.

Oftewel, nice try, maar het is net niet. Ook heb ik het idee dat dit meer gericht is voor het simpele mixwerk. Het live pielen met settings valt kennelijk volgens yamaha niet onder normaal cubase gebruik.

De philosofie achter de grote knop begrijp ik niet erg. Als je nu toch met je muis naar een knop op het scherm moet wijzen, kun je hem er ook gelijk me bedienen... toch? Bovendien lijkt ie alleen op SB VST's te werken.
Ik vind het bedienen van die ronde knoppen in Cubase redelijk verrot, dus dan is zo'n knop zeker wel een uitkomst. Het lijkt me dat zoiets ook wel generiek werkt, dus niet alleen voor Steinburg VST's.

@nomore: Cubase is toch ook geen Ableton?

Persoonlijk vind ik het met muiswieltje prima gaan (moet je wel een goeie hebben natuurlijk). Maar het wieltje werkt ook niet op niet-steinberg VST's, dus dat zou ik wel eens willen zien. Dat wordt uit het filmpje niet duidelijk.
Naast de muis gebruik ik ook vaak een pen. Werkt prettig op "faders". Meerdere tools gebruiken is ook goed tegen RSI, maar dit terzijde.
Zelf geef ik de voorkeur aan de meer universele Frontier Design Alphatrack. Is ook lekker compakt.

Wat kan dit ding dat een Houston niet kan? Het lijkt mij dat zo'n Houston een stuk meer mogelijkheden heeft en met een beetje mazzel kun je die ook al voor die prijs krijgen.

die ene functie die je samen met de muis doet is uber...
maar die kun je toch ook gewoon met de scroll functie of zo'n controller doen?:

Contour Shuttle Xpress:

spaceshuttle.jpg

of deze:
powermate.jpg

?

Hoi ik heb die film bekeken maar ondanks dat er iedere 3 seconden word geroepen dat ze het wiel hebben uitgevonden kan ik niet zeggen dat ik de future heb gezien of zo...Ik zou zeggen "fijn dat ie op de interface van Cubase lijkt" en die jongen zal er wel voor betaald krijgen, je kan ook maar 3 knoppen herprogrammeren.... Maar ja, ik denk dat je als die hard cubasert er best blij mee zal zijn maar ik blijf er bij dat het niet echt heel revolutionair is.

@thompson: die 2e ken ik niet, maar die 1ste heb ik gehad en die kan alleen specifieke keys op een toetsenbord emuleren. Er zit verder geen logica/intelligentie achter, dus zoiets zou alleen kunnen als je in Cubase sowieso elke knop met een hoger/lager key kunt verlagen en dan is het nog steeds digitaal, dus 1 klik hoger of 1 klik lager.

Persoonlijk vind ik het met muiswieltje prima gaan (moet je wel een goeie hebben natuurlijk). Maar het wieltje werkt ook niet op niet-steinberg VST's, dus dat zou ik wel eens willen zien. Dat wordt uit het filmpje niet duidelijk.

Muiswieltje werkt idd wel ok maar dat gaat dus niet op elke plugin. Bovendien vind ik knop draaien nog altijd beter dan een scrollwiel. Overigens zijn er genoeg niet-SB plugins die je dmv je scrollwheel kan bedienen, het is maar net of dat ondersteund wordt door de plugin makers.
Ik denk dat die knop op de controller gewoon elke knop kan bedienen die je aanwijst, heeft er volgens mij niets mee te maken of je die knop al dan niet met een scrollwiel zou kunnen bedienen.

Ik ben geen Cubase gebruiker, maar op mijn DAW zit een functie waarmee je knoppen kunt besturen met je scroll van je muis, als je op de knop staat. Werkt verder opzich hetzelde als dat ze daar laten zien.
Het lijkt mij dat je de eerste vrij eenvoudig kan programeren om te werken als extra scroll wiel, of niet? (scrollen met muis is namelijk geen leuke bezigheid..)

edit: het scrollen met de muis lukt idd niet met veel plugins. (wel NI, Zeta, maar bv al niet met de Vanguard)

vind het opzich wel een goeie aanpak idd alle controls van 1 track tegelijk op je controller te hebben i.p.v. zo veel mogelijk knoppen tegelijk.
Dan heb je niet meer zo dat probleem van "welk knopje deed ook alweer wat?"

Back