hoi!
ikzelf heb een poos geleden ook onderzoek gedaan naar wat de beste synth zou zijn om te beginnen (moet ook nog beginnen) voor dance/house/trance/etc.
in 1 winkel werd de rs5 mij aangeraden, deze heb ik zelf gauw weggestreept en ben verder op zoek gegaan.
Op een gegeven moment had ik een lijstje met synths die ik wel interessant vond om mee te beginnen:
- roland xp30
- korg triton le
- korg karma
ik wou een synth hebben die als begin/hart van mijn aankomend studiootje zou dienen, dus een goeie geluidskwaliteit + veel mogelijkheden + veel verschillende sounds + goeie effecten + uitbreidbaar. Dus viel op een gegeven moment de Triton Le voor mij af, deze is niet uit te breiden (wél met sampling board).
De xp30 trok mij eigenlijk niet echt aan, terwijl ik overigens wel leuke demootjes had gehoord.
Eigenlijk had ik graag de Triton Le wel willen hebben maarja, deze was dus niet uit te breiden met xtra expansion boards en kan maar 1 insert effect 'aan'. De Triton was dus wel uitbreidbaar en heeft 5 insert effects. Maar deze vond ik te duur en touch screen vond ik niet nodig (wat overigens wel heeeeerlijk werkt) dus keek ik verder en zag de Karma.
Deze was minder duur dan de Triton (door een blijvende prijsverlaging hier in Nederland) voor ong. €1800. Ook deze synth bevatte dezelfde kwaliteit geluiden als de Triton (geluidsbank A + B in de Karma zijn precies dezelfde als in de Triton) en ook de uitbreidbaarheid én de 5 insert effecten.
Bij de Karma krijg je zelfs nog de Karma functie 'kado' (
http://www.karma-lab.com).
Het is vrij lastig om als echte beginner (zoals ik dus ook

) wijs te worden uit alle synths, het zijn er zoooo ontzettend veeeel. Maar pas op.... Eens je er mee begint ben je direkt verslaafd (althans ik, en dat terwijl ik nog niet eens een synth heb!!!)
Veel plezier en succes!
MysticEarth