de rs-5, goede aankoop voor nieuwkomer in de wereld van synths?

djrevenge

Nieuwkomer
Goeie 's avonds aan een allen die dit lezen mag.

Ik ben tamelijk nieuw in het synth-gebeuren, maar ben van plan om als 1e synth een rs-5 te gaan kopen.
Is dat een beetje een goeie om mee te beginnen of is ie te complex voor een beginner en kan ik beter beginnen met een goedkoper en eenvoudiger tweedehandsje?

Bedankt.

Welkom, als je niets hebt en je hebt geld voor iets nieuws dan zou ik de motif 6 van Leo nemen.

hoi!
ikzelf heb een poos geleden ook onderzoek gedaan naar wat de beste synth zou zijn om te beginnen (moet ook nog beginnen) voor dance/house/trance/etc.
in 1 winkel werd de rs5 mij aangeraden, deze heb ik zelf gauw weggestreept en ben verder op zoek gegaan.
Op een gegeven moment had ik een lijstje met synths die ik wel interessant vond om mee te beginnen:
- roland xp30
- korg triton le
- korg karma

ik wou een synth hebben die als begin/hart van mijn aankomend studiootje zou dienen, dus een goeie geluidskwaliteit + veel mogelijkheden + veel verschillende sounds + goeie effecten + uitbreidbaar. Dus viel op een gegeven moment de Triton Le voor mij af, deze is niet uit te breiden (wél met sampling board).
De xp30 trok mij eigenlijk niet echt aan, terwijl ik overigens wel leuke demootjes had gehoord.
Eigenlijk had ik graag de Triton Le wel willen hebben maarja, deze was dus niet uit te breiden met xtra expansion boards en kan maar 1 insert effect 'aan'. De Triton was dus wel uitbreidbaar en heeft 5 insert effects. Maar deze vond ik te duur en touch screen vond ik niet nodig (wat overigens wel heeeeerlijk werkt) dus keek ik verder en zag de Karma.
Deze was minder duur dan de Triton (door een blijvende prijsverlaging hier in Nederland) voor ong. €1800. Ook deze synth bevatte dezelfde kwaliteit geluiden als de Triton (geluidsbank A + B in de Karma zijn precies dezelfde als in de Triton) en ook de uitbreidbaarheid én de 5 insert effecten.
Bij de Karma krijg je zelfs nog de Karma functie 'kado' (http://www.karma-lab.com).

Het is vrij lastig om als echte beginner (zoals ik dus ook :)) wijs te worden uit alle synths, het zijn er zoooo ontzettend veeeel. Maar pas op.... Eens je er mee begint ben je direkt verslaafd (althans ik, en dat terwijl ik nog niet eens een synth heb!!!)

Veel plezier en succes!
MysticEarth

Origineel geplaatst door MysticEarth

Bij de Karma krijg je zelfs nog de Karma functie 'kado' (http://www.karma-lab.com).

MysticEarth

Nee, das alleen maar als je hem in de USA koopt.
In nederland kost dat progje geld: €170

En de Karma is zeker een goede keuze.
Maar zoals eerder is gezegt kijk ook een in naar de Yamaha Motif.
Er staat er een te koop op het forum: kijk hier maar eens ;).

En voor een scherpe prijs.

Let er wel op dat de Karma itt de Triton geen sampler bezit. Voor sommigen kan een Triton letterlijk de perfecte alles in een bak zijn: sequencer, synthesizer, sampler.

Ik zou idd ook even naar de Motif kijken die nu wordt aangeboden. Lijkt me een betere keus dan de RS5

Origineel geplaatst door bambamstudio
Nee, das alleen maar als je hem in de USA koopt.
In nederland kost dat progje geld: €170

erm.... wou je zeggen dat je in nederland de karma zonder karma technologie krijgt? hehe ;)
Jij hebt het over de Karma MW software? Die is inderdaad los te koop. Bambam, jij hebt toch de karma? Heb je de software er ook bij gekocht? Lijkt me namelijk veel makkelijker om de GE's te programmeren op groot beeld dan op dat lcd schermpje...

Voor dance en techno dingen enzo zou ik absoluut geen rs-5 gaan kopen, het is echt meer een beetje van dit en een beetje van dat gesampled bakkie die ik persoonlijk niet zo denderend vind klinken. Ik ben bang meneer dj revenge dat een rs-5 of rs-9 juist niet complex is en dat de meeste dingen wel te overzien zijn Een KARMA, Triton of Motif is meteen heel wat niveaus hoger maar dan heb je ook echt echt echt wat goeds in huis, hier zal je meer verdrinken in de complexiteit en mogelijkheden. Alledrie toppie toppie apparaten!
Ik kan me voorstellen dat het prijsverschil tussen een rs-5 en de bovengenoemde rest wat schokkend kan zijn en dat je misschien niet meteen het geld daarvoor kan ophoesten, er zijn ook tal van andere zeer goede alternatieven die in ieder geval veel beter zijn dan een rs. Ik kan er genoeg opnoemen maar smaken verschillen dus: Ga naar een leuke winkel met flink wat aanbod en testen bij t leven!

Het zou inderdaad wel errug lullig zijn als je een KARMA koopt en er dan moet achterkomen dat er geen KARMA functie inzit hehe!! Het is gelukkig inderdaad de controller software, anders was ik meteen terug gegaan naar de winkel.

ik ken iemand die met alleen een RS5 en logic hele vette tracks maakt...sterker nog hij heeft een release op z'n naam staan op het label waar Larry Heard ook op released..nou dan weet je het wel..

Olaf

ga ook eens kijken naar de XP-30, 2e hands zie ik ze vaak (in bijv. Interface) voorbij komen met een prijs die rond de 1000 euro ligt. Deze heeft ook een goeie geluidskwaliteit en is ook uitbreidbaar!

Trouwens, er zijn wel meer van de bovengenoemde synths te vinden als 2e hands. Zo staat er nu in de interface een Karma voor 1450.- (en das inclusief 2 exp boards die elk nieuw 279.- eurootjes moeten kosten!)
Ook een Triton LE is als occassion iets van 1250.- euro.

Trouwens, er zijn wel meer van de bovengenoemde synths te vinden als 2e hands. Zo staat er nu in de interface een Karma voor 1450.- (en das inclusief 2 exp boards die elk nieuw 279.- eurootjes moeten kosten!)
Ook een Triton LE is als occassion iets van 1250.- euro.

En als je goed zoekt vind je ook een Korg Karma NIEUW inclusief het EXB -MOSS voor maar 1420 EUR 8D 8D 8D , met garantie :okdan:

Echt waar hoor :)

enne... is dat de karma versie 1 of 2??

Het was de Karma versie 1. Maar d'er is geen verschil tussen versie 1 en 2, op hardwarevlak dan. Het OS kan je gratis downloaden. M.a.w. je maakt eenvoudig van een versie 1 een versie 2, via de OS update. Er zijn geen fysieke verschillen. Uiteraard wel in functionaliteit. De toegevoegde functies kan je nalezen in de Korg Karma OS2 manual.

Laatst gewijzigd:
vet... waar???? 'k heb nog niet gezien (ben aan het sparen voor karma!!)

Bij Piens in Deinze (BE). Het EXB-MOSS werd er gratis bijgegeven.

In sommige landen krijg je de Korg Karma MW Software gratis, in andere landen krijg je gratis de EXB-MOSS uitbreiding erbij.

Of die acties nu nog lopen, geen idee, even checken met je dealer/importeur.

Maar misschien is binnenkort de Karma Creator software klaar en loont het misschien wel de moeite om nog even te wachten (sparen) vooraleer je met je euro's wappert. De Creator software wordt verwacht rond de lente.

Back