Laptop + geluidskaart voor midikeyboard

Mike Rockmore

Ouwe rot
Hoi Forummers,

Er zijn al wat onderwerpen over geweest, maar ik heb een aantal andere eisen. Wat ik wil is op mijn laptop via een midi-keyboard vsti's besturen, zoals ik dat nu op mijn pc thuis doe. Nu heb ik daar een heel basic keyboardje van midismart van. Ik heb in mijn PC een M-Audio Delta 44 en daar is hij op aangesloten.

Nu kan ik me voorstellen dat het inwendig inzetten van zon geluidskaart in een laptop niet kan IVM ruimte etc. Hoe moet ik dit oplossen? Ik moet erbij zeggen dat het allemaal zo goedkoop mogelijk moet, ik zit niet echt royaal qua financieen. Mijn voorstelling is dat ik een uitwendige geluidskaart moet kopen met een Midi in en out, die via USB mijn computer in gaat. Maar nogmaals dit is slechts gissen wat ik doe. Misschien dat een van jullie mij hierin verder kan helpen!

Edit: Ik zag dit http://link.marktplaats.nl/148333045 op marktplaats staan, ik heb het idee dat dit mijn problemen al op zal lossen?

Mike

ja,..

maar midi kun je versturen met een keyboard met midi.

Je computer kan midi ontvangen via een midi-controller met USB of via een Keyboard zonder USB met midi uitgangen in combinatie met een midi interface, wat ook die kabels zijn die ik je aanwezig.

Het voordeel van een midi controller is dat er vaak (draai) knopjes opzitten waarmee je de cc informatie kan doorsturen.

Dat ligt eraan. Ik zou prima een USB keyboardje kunnen gebruiken mits ik er gewoon VSTi's mee kan aansturen.
Een kwestie van een usb controller uitzoeken (waar overigens ook nog een midi out op zit), met het gewenste aantal (draai)knoppen of whatever wat je zoekt.
Aansluiten, en je kan alle shizzle van vstis aan de knoppen van je keyboard assignen.:mega:

Ik snap het niet, met je oplossing heb je toch nog geen geluidskaart?

Voor een beetje redelijke (en goedkope) geluidskaart kun je denken aan een M-audio Transit (usb) en je midismart keyboardje kan je dan idd aan zo'n midi-interface hangen (ik neem aan dat je 2 usb poorten hebt?).

Handiger is denk ik een goedkoop usb (usb want de midi gaat dan over de usb kabel en dus geen extra midi interface nodig) midi keyboardje (met draaiknoppen om met CC je VST's te tweaken!), maar ja dat ligt er aan, wie weet wil je nog wel eens een Korg ER-1 ofzo mee laten lopen en dan is zo'n 1x1 midi-interface wel weer handig! :D

Ik snap het niet, met je oplossing heb je toch nog geen geluidskaart?

Voor een beetje redelijke (en goedkope) geluidskaart kun je denken aan een M-audio Transit (usb) en je midismart keyboardje kan je dan idd aan zo'n midi-interface hangen (ik neem aan dat je 2 usb poorten hebt?).

Handiger is denk ik een goedkoop usb (usb want de midi gaat dan over de usb kabel en dus geen extra midi interface nodig) midi keyboardje (met draaiknoppen om met CC je VST's te tweaken!), maar ja dat ligt er aan, wie weet wil je nog wel eens een Korg ER-1 ofzo mee laten lopen en dan is zo'n 1x1 midi-interface wel weer handig! :D

Hey Scarum, bedankt voor je reply. Misschien is het handig om er ff bij te vermelden dat ik dacht dat ik uberhaupt een betere geluidskaart in moet als ik midi wilde aan sturen dus met midi in en uitgang. Door die USB-keyboard hoeft dat dus blijkbaar niet.

Een betere geluidskaart heb ik dan niet nodig, ik zal mijn laptop in eerste instantie eerder gebruiken om opzetjes te maken. Het renderen doe ik op mijn computer thuis waar wel een goede geluidskaart in heb zitten. Zoals ik zei wil ik het vrij basic hebben het is meer voor op reis of lekker op het balkonnetje :)

Hey Scarum, bedankt voor je reply. Misschien is het handig om er ff bij te vermelden dat ik dacht dat ik uberhaupt een betere geluidskaart in moet als ik midi wilde aan sturen dus met midi in en uitgang. Door die USB-keyboard hoeft dat dus blijkbaar niet.

MIDI staat in principe los van je geluidskaart. Er zijn wel geluidskaarten met een MIDI interface.

Midi-interfaces geven je (meestal via USB) een (of meerdere) midi in en uit bussen met ieder 16 kanalen.

Als je een midi keyboard (ook wel controller) koopt die via USB met je computer verbonden kan worden heb je geen MIDI interface meer nodig omdat de midi signalen van je keyboard naar je computer (en dus je VST's gaan).

Een betere geluidskaart heb ik dan niet nodig, ik zal mijn laptop in eerste instantie eerder gebruiken om opzetjes te maken. Het renderen doe ik op mijn computer thuis waar wel een goede geluidskaart in heb zitten. Zoals ik zei wil ik het vrij basic hebben het is meer voor op reis of lekker op het balkonnetje :)
Dat is dus nog maar de vraag. Je hebt natuurlijk wel te maken met latency en dat zou je plezier in het lekker opzetjes schetsen wel eens behoorlijk kunnen vergallen. Lees dit draadje maar eens door voor wat meer helderheid.

Back