Net begonnen en op zoek naar goede geluidskaart

Tijlemanz

Ingeburgerd
Ik ben net een paar maandjes aan de gang, speel al jarenlang gitaar, maar wil me verder verdiepen in de muziek en ook met mijn PC meer muziek maken.

Waar ik op dit moment mee zit en voor mij op dit moment het belangrijkste is de output van hetgeen ik heb gemaakt. Op dit moment komt hetgeen ik heb gemaakt via een onboard soudgeval uit mijn Creative boxjes. Niet echt de setup die ik wil. Hier wil ik dus verandering in brengen en ben opzoek naar een goede prijs/kwaliteit geluidskaart en een stel dito monitors.

Daarnaast heb ik Edirol midi controller waarmee ik mijn muziek de pc in tover, allemaal niet zo spannend. Deze controller zal op termijn ook vervangen worden, maar zoals gezegd vind ik het geluid, op dit moment, belangrijker. Een ding waar ik dit moment mee zit is dat wanneer ik een noot aansla op de Edirol deze vertraagd in Reason aankomt (fractie). Dit komt, denk ik door de latency van de onboard geluidskaart. De Edirol is middels USB ingeprikt op mijn PC, wat ik liever via de nieuwe geluidskaart wil doen.

Kunnen jullie mij helpen om de eerste stap te zetten richting een professionelere setup?

Edit: wat betreft de ruimte zit ik in een achterkamer ie middels schuifdeuren kan worden gesloten. Mijn stijl is heel divers, van elektronic, naar het maken van score's, rock, ga maar door.

Laatst gewijzigd:
je kan wat betreft de latency eens asio4all proberen > www.asio4all.com

Ik vraag me af of dat gaat werken, en of die Asio4All driver alleen al niet de latency omhoog gooit. Mocht het werken dan is het meer een suboptimalisatie en ik wil juist dat overslaan en gaan kijken naar een losse goede geluidskaart. Dat natuurlijk voor een goede prijskwaliteit verhouding.

Daarnaast vraag ik me af hoe het dan zit met de verschillende midi apparaten die ik in de toekomst wellicht koop, of die dan allen middels dezelfde geluidskaart naar mijn pc kunnen worden gestuurd.

De Edirol is middels USB ingeprikt op mijn PC, wat ik liever via de nieuwe geluidskaart wil doen.

want? ik neem aan dat je dat nou via USB doet. Werk in principe even snel en goed. Je gebruikt nu de interface van je keyboard en anders van jee geluidskaart. Zit geen kwaliteitsverschil in.

Ik vraag me af of dat gaat werken, en of die Asio4All driver alleen al niet de latency omhoog gooit. Mocht het werken dan is het meer een suboptimalisatie en ik wil juist dat overslaan en gaan kijken naar een losse goede geluidskaart. Dat natuurlijk voor een goede prijskwaliteit verhouding.

suboptimalisatie.. tja, het kost niks. Asio drivers worden zelfs vaak standaard mee geleverd met DAW pakketten.
Ik weet overigens niet of hij met een on board kaart zou werken, maar daar kom je van zelf achter.

Een geluidskaart heeft overigens met name invloed op de latency van de audio input. (bv. gitaar opnames) Vrijwel niet op die van virtuele instrumenten en samples (althans nooit dat ik gemerkt heb op mijn pc. Deze latency houdt meer verband met je CPU snelheid en de instelling van de ASIO.
Dit geld ook voor de geluidskwaliteit van Plugins, die wordt door de engine van de plugin bepaald.

Om te kunnen profiteren van de geluidskwaliteit van je geluidskaart heb je overigens niks aan je Creative boxjes. Persoonlijk zou ik daarom met een setje monitoren beginnen (of allebei te gelijk)

Daarnaast vraag ik me af hoe het dan zit met de verschillende midi apparaten die ik in de toekomst wellicht koop, of die dan allen middels dezelfde geluidskaart naar mijn pc kunnen worden gestuurd.

Je kunt via de USB een extra midi interface kopen (zonder audio).
In principe als je een audio/midi interface koopt heb je er al één extra bovenop je midi controller.

want? ik neem aan dat je dat nou via USB doet. Werk in principe even snel en goed. Je gebruikt nu de interface van je keyboard en anders van jee geluidskaart. Zit geen kwaliteitsverschil in.

suboptimalisatie.. tja, het kost niks. Asio drivers worden zelfs vaak standaard mee geleverd met DAW pakketten.
Ik weet overigens niet of hij met een on board kaart zou werken, maar daar kom je van zelf achter.

Een geluidskaart heeft overigens met name invloed op de latency van de audio input. (bv. gitaar opnames) Vrijwel niet op die van virtuele instrumenten en samples (althans nooit dat ik gemerkt heb op mijn pc. Deze latency houdt meer verband met je CPU snelheid en de instelling van de ASIO.
Dit geld ook voor de geluidskwaliteit van Plugins, die wordt door de engine van de plugin bepaald.

Geldt hetgeen je zegt over de gitaar (dat ben ik namelijk ook van plan) ook voor de Edirol? Of is dit een virtuele machine die alleen aanstuurt? Heb een C2D E6600 in mijn pc zitten en draai Vista 32bit, moet genoeg zijn toch?

Om te kunnen profiteren van de geluidskwaliteit van je geluidskaart heb je overigens niks aan je Creative boxjes. Persoonlijk zou ik daarom met een setje monitoren beginnen (of allebei te gelijk)

Dat dacht ik al inderdaad, vanwege die 2 monitoren die ik ook wil kopen wil ik die aan een goede geluidskaart hangen, zodat ik mijn muziek en andere zaken gescheiden houd

Je kunt via de USB een extra midi interface kopen (zonder audio).
In principe als je een audio/midi interface koopt heb je er al één extra bovenop je midi controller.

Duidelijke taal :okdan:, iets waar ik dus rekening mee dien te houden.

Geldt hetgeen je zegt over de gitaar (dat ben ik namelijk ook van plan) ook voor de Edirol? Of is dit een virtuele machine die alleen aanstuurt? Heb een C2D E6600 in mijn pc zitten en draai Vista 32bit, moet genoeg zijn toch?

De Edirol geeft zelf latency, deze stuurt alleen maar een midi signaal. (laat maar zeggen de zelfde latency als je toetsenbord in combinatie met Word).
Als je een snelle computer hebt met asio of een goede profesionale soundcard driver hebt je een latency op je plugins van enkele milliseconden. Deze is in de praktijk te verwaarlozen. Dus goed te gebruiken.
Als je echter meer virtuele instrumenten en effecten gaat gebruiken kan het CPU gebruik oplopen en kan het nodig zijn dat je de buffer iets groter moet maken.
Probeer maar eens met de bufferlengte te spelen van je huidige audio driver, in combinatie met je Ediro. Waarschijnlijk is deze een stuk minder efficienter dan een Asio-driver.

Ik begrijp uit je woorden dat je een geluidskaart zoekt met een paar goede audio uitgangen. Heb je nog meer voorkeuren qua inputs (digitaal of analoog), outputs (digitaal of analoog). Wat is je budgettaire ruimte. Werk je met hardware synths of alleen software? Wil je een interne of externe geluidskaart?

Dat zou het allemaal wat meer kunnen verfijnen.

Ik ben fan van RME. Betrouwbaar, lage latency en stabiele drivers.

De Edirol geeft zelf latency, deze stuurt alleen maar een midi signaal. (laat maar zeggen de zelfde latency als je toetsenbord in combinatie met Word).
Als je een snelle computer hebt met asio of een goede profesionale soundcard driver hebt je een latency op je plugins van enkele milliseconden. Deze is in de praktijk te verwaarlozen. Dus goed te gebruiken.
Als je echter meer virtuele instrumenten en effecten gaat gebruiken kan het CPU gebruik oplopen en kan het nodig zijn dat je de buffer iets groter moet maken.
Probeer maar eens met de bufferlengte te spelen van je huidige audio driver, in combinatie met je Ediro. Waarschijnlijk is deze een stuk minder efficienter dan een Asio-driver.

Ik ga je tip met de bufferruimte goed bestuderen, kijken of ik daar inderdaad iets mee weet te winnen. Is de latency de verkleinen door deze op de midi poort van een geluidskaart aan te sluiten of is dit een fabeltje? Ik moet wel zeggen dat de latency niet enorm is, maar ik merk het net genoeg zodat het opvalt. De professionele soundcarddriver waar je over praat heb ik denk ik niet, maar hierin ben ik een leek. Mijn Realtek HD is denk ik niet de professionele driver die het moet zijn voor het maken van muziek. Vandaar dat ik wil gaan voor een goede geluidskaart gecombineerd met een paar goede monitors.

Ik begrijp uit je woorden dat je een geluidskaart zoekt met een paar goede audio uitgangen. Heb je nog meer voorkeuren qua inputs (digitaal of analoog), outputs (digitaal of analoog). Wat is je budgettaire ruimte. Werk je met hardware synths of alleen software? Wil je een interne of externe geluidskaart?

Dat zou het allemaal wat meer kunnen verfijnen.

Ik ben fan van RME. Betrouwbaar, lage latency en stabiele drivers.

Ik ben opzoek naar een geluidskaart met een paar goede uitgangen voor de monitors bijvoorbeeld. Daarnaast wil ik er ook mijn gitaren mee opnemen en in de toekomst wellicht een Hardware synth of workstation (Yamaha Motiv bijvoorbeeld) Dus ik heb inderdaad ook een paar goede ingangen nodig. Op dit moment is mijn enige hard ware 4 gitaren, van acoustisch, semi-acoustisch tot 2 x elektrisch en mij Edirol, maar dat is dus eigenlijk geen hardware als ik het goed begrijp.

Nu moet ik zeggen dat ik al even aan het rondlezen ben op verschillende sites en het verschil in digitaal en analoog kan ik nog niet aangeven. Ik neem aan dat digitaal een stuk beter is dan analoog, maar meer weet ik (jammergenoeg) nog niet. Ben al blij dat ik deze site heb gevonden waar meer dan genoeg mensen zitten met een berg kennis.

Wat betreft het interne of externe, maakt me dit niet veel uit, denk wel dat het inprikken van mijn gitaren, of mic voor mijn acoustische gitaar, eenvoudiger is als er iets extern bij zit waar ik direct in kan inprikken, zonder achter de koelkast van mijn pc hoeven te kruipen.

Budgettaire ruimte zat ik op een euro of 100, maar denk toch dat ik wellicht iets beter in dit deel moet investeren. Dat is 200 euro voor de geluidskaart en ongeveer 200 voor de monitors.

Ik verkoop volgende maand mn 1212m (Emu).
Daarmee heb je voor weinig geld een erg goede kaart.
Waarschijnlijk doe ik emulator x er ook bij, das een fijne softsampler met een flinke library erbij.
Setje is nog geen jaar oud.

Daar ga ik met mijn kennis de info van opzoeken!

Als je niet achter de pc wilt kruipen en geen mixer wilt, heb je aan de 1212m niets tenzij je er een microdeck bij hebt.

Succes:)

Als het moet dan moet het:P! Ik heb totaal nog niet aan een mixer gedacht moet ik je eerlijk bekennen. Ik heb direct naar die e-mu 1212m zitten kijken, je kan los een microdeck kopen idd, vraag me af wat ik dan beter kan doen. Een mixer met de geluidskaart(-en) en daar mijn gitaar (mixer) op in prikken of met zo een microdeck. IK zie dat mijn lijstje met geluidskaart en monitors wellicht aan de korte kant is!

Ik ga je tip met de bufferruimte goed bestuderen, kijken of ik daar inderdaad iets mee weet te winnen. Is de latency de verkleinen door deze op de midi poort van een geluidskaart aan te sluiten of is dit een fabeltje? Ik moet wel zeggen dat de latency niet enorm is, maar ik merk het net genoeg zodat het opvalt. De professionele soundcarddriver waar je over praat heb ik denk ik niet, maar hierin ben ik een leek. Mijn Realtek HD is denk ik niet de professionele driver die het moet zijn voor het maken van muziek. Vandaar dat ik wil gaan voor een goede geluidskaart gecombineerd met een paar goede monitors.

fabeltje lijkt mij. Midi-informatie is hele compacte informatie die probleemloos door een usb kabeltje past en na je DAW-software wordt gestuurd.

Nogmaals ASIO...!
Die kun je instaleren naast je andere driver. Je activeert hem vervolgens in je DAW-software.

Budgettaire ruimte zat ik op een euro of 100, maar denk toch dat ik wellicht iets beter in dit deel moet investeren. Dat is 200 euro voor de geluidskaart en ongeveer 200 voor de monitors.

200 voor de monitors (2 stuks)...? dan krijg je al snel een veredelt multimediaspeakert-setje. Niet echt monitoren.

qua prijs-kwaliteit is een tweedehands scope - creamware kaart (ik schat dat je voor 250 euro wel een 6 dsp kaart met zo ongeveer alle plugs kunt bemachtigen) een goede optie. dan heb je een kaart die 900 euro heeft gekost. scope is in t begin niet echt handig. maar wel heel goed qua geluid.

ook 2e hands maudios zijn goede optie, 410 en 1814 op FW.

Mocht je eventueel interesse hebben , Emu 1212m plus Emulator X samen voor 100 euro.

As we speak ben hard naar eviews aan het kijken. Ik laat het je zo snel mogelijk weten!

qua prijs-kwaliteit is een tweedehands scope - creamware kaart (ik schat dat je voor 250 euro wel een 6 dsp kaart met zo ongeveer alle plugs kunt bemachtigen) een goede optie. dan heb je een kaart die 900 euro heeft gekost. scope is in t begin niet echt handig. maar wel heel goed qua geluid.

Hoe bedoel je.....'scope is in t begin niet zo handig'

ook 2e hands maudios zijn goede optie, 410 en 1814 op FW.

wat is FW?

FireWire, interface voor aansluiting geluidskaarten en consoles, vergelijkbaar met USB 2.0.

Asio4all gooit je latency niet omhoog, in tegendeel zelfs. Toen ik nog met mijn onboard geluidskaart werkte had ik een input en output latency van tezamen iets van 900ms, bijna een seconde dus. Na het installeren van asio4all was de latency tezamen zo'n 25ms bij een audiobuffer van 512 samples.

Ik heb de ASIO4All drivers geinstalleerd en ik moet iedereen in dit topic die zijn probeer dat, dat werkt gelijk geven. Mijn latency gaat omlaag en behoorlijk ook, ik kan het nu eigenlijk niet meer merken.

Er zit alleen een vervelend gevolg aan. Ik gebruik Cubase en Reason voor mijn muziek en daar gebruik ik uiterrard de ASIO driver voor. Voor al het andere wil ik de standaard windows drivers voor mijn geluid blijven gebruiken. Op dit moment gebruiken alle applicaties (volgens mij) de ASIO driver. Hierdoor kliken de windows geluiden slecht (lijkt een soort van krassen) muziek spelen met Mediaplayer of Foobar is werkelijk niet om aan te horen. Ik weet niet hoe ik er voor kan zorgen dat de ASIO drivers alleen voor CUbase (en VST's) en Reason worden gebruikt.

we moesten het eerst wel zo'n 10 keer zeggen... :-)

Je probleem herken ik niet. Nadat ik Asio had geinstalleerd werkte deze alleen op m'n DAW, niet op m;n Windowsomgeving. Als ik m'n programma af zet stopt die driver er weer mee.
Op het moment dat ik met mijn DAW werk kan ik geen geluid maken in Windows, zoals MP3's afspelen.
Tjeck je Windows instellingen of dat veranderd is.

we moesten het eerst wel zo'n 10 keer zeggen... :-)

Je probleem herken ik niet. Nadat ik Asio had geinstalleerd werkte deze alleen op m'n DAW, niet op m;n Windowsomgeving. Als ik m'n programma af zet stopt die driver er weer mee.
Op het moment dat ik met mijn DAW werk kan ik geen geluid maken in Windows, zoals MP3's afspelen.
Tjeck je Windows instellingen of dat veranderd is.

Hardleers....:bekdicht:

Ik zal is kijken of ik het ook met Cubase heb, met Reason kan ik zowiezo ook gewoon MP3 draaien, naast het draaien van Reason dan. Ik weet niet hoe dit met Cubase zit. Het is ook misschien goed mogelijk dat dit probleem zich voordoet omdat ik nog bezig ben met een onboard geluidskaart, wellicht kan deze er niet goed mee omgaan.

Ik heb ook een onboard realtek HD en heb geen last van de problemen die jij omschrijft.

Back