Toekomst van hardware-samplers... Gebruik jij ze nog?

Toekomst van hardware-samplers... Gebruik jij ze nog?

• Ja, dagelijks (of alleen maar...)

Stemmen: 77 39,3%
  • Soms (speciale doeleinden, 12bit bijv.)

Stemmen: 35 17,9%
  • Nee, nooit meer

Stemmen: 43 21,9%
  • Überhaupt nooit gebruikt

Stemmen: 27 13,8%
  • Nee, maar binnenkort hopelijk wel

Stemmen: 14 7,1%

• Totaal aantal stemmers
    196
Ik verbaas me erover dat de yamaha Akx serie vaak voor minder van eigenaar switched dan fx-units met vergelijkbare of zelfs mindere specs, terwijl je bij een akx een sampler en een fx unit krijgt...

Heb je al eens voor de gein de handleiding gelezen? Da's geen handleiding, da's voornamelijk een specificatielijst :(.

Ik heb de A4K daarnet er wel weer even uitgehaald, maar ik kan niet echt zeggen dat 't een van die effectbakken is die wat je er in stopt op magische wijze beter maakt. Reverb is wel aardig, maar een beetje op 't niveau van m'n 01V, vind ik. De detune en phaser zijn weer wel erg leuk :).

zelf ben ik overgestapt van een software emu sampler (Emulator X) naar een hardware emu sampler en ik wil nu eigenlijk weer graag terug naar een softsampler

waarom?

omdat het altijd zo'n gekloot is met samples overzetten, door diepe menus navigeren etc. de klank van hardware is mooier maar zoals iemand al aangaf:
uiteindlijk wint gebruiksgemak het over de klank (bij mij tenminste)

mijn emu heeft ook amper aan gestaan.. liep echt tegen een muur op toen ik dat ding wou gaan gebruiken.
geef mij maar gewoon een duidelijk overzicht op een groot scherm ipv een dikke manual waarin ik moet opzoeken waar ik wat kan vinden :)

wel ben ik overtuigd dat als je het geduld heb je hele mooie dingen uit die vintage samplers kan trekken daarom kan ik me ook best voorstellen dat als je eenmaal gewend bent met zo'n bak te werken dat je m ook niet snel de deur uit zou doen voor een softsampler. maar het meerendeel van de jeugd van tegenwoordig met hun zogenaamde gratis software zie ik de overstap naar hardware niet snel meer maken daarom denk ik ook dat de hw sampler langzaam zal uitsterven, al hoop ik natuurlijk wel dat er weer een of andere vintage hype onstaat rond de oude klassiekers, maar om eerlijk te zijn zie ik dat niet snel gebeuren. daarnaast worden de ad/da convertors op geluidskaarten ook steeds beter dus t verschil tussen soft en hard wordt qua klank ook steeds beter met softsamplers

Laatst gewijzigd:
Ik gebruik zelf nog alwat hardware samplers maar ook een
software sampler zoals Emulator X, een software sampler kan niet
echt een hardware sampler vervangen omdat een Akai als een Akai
klinkt en een Emu als een Emu en een sofware Sampler heeft weer
zijn klank.
Het is wel leuk dat je alle geluiden kunt laden van Emu , Akai,
Roland en ensoniq in je software sampler maar de klank kun
je niet zo krijgen als bij een Hardware Sampler.

Een Emu EMAX I of een Emu IIIXP hebben een karakter dat je sofware matig
niet kunt nabootsen , dit geld ook voor De Ensoniq EPS, EPS 16 en ASR-10.
en nog veel samplers.

ik begrijp in feite echt niet waarom die prijzen zo in elkaar gezakt zijn.

hardware samplers kick ass.
live ga ik geen computer meesleuren...

ahja laat de prijs nogmaar wat zakken, van de hi end units bvb, heb ik binnenkort een rack vol samplers

Ik zou wel weer eens een keyboard sampler willen zien verschijnen zoals bijvoorbeeld die DJ-70. Als mensen nog wel met hardware samplers willen werken als er een zooi pads en een sequencer aanzitten, moet het toch ook kunnen met een keyboard eraan?
eigenlijk is een mpc-2000 natuurlijk zo'n beetje een s-2000 met een sequencer en pads, maar onevenredig populairder. Doe dan nu een Z-8 met een keyboardje eraan (een 3 oktaven versie ook alsjeblieft).
Als er bedieningsgemak aan zit willen de mensen het wel denk ik.

en een V-synth vind ik dan persoonlijk weer wat te ver gaan... (qua prijs vooral)

Gebruik zelf alleen maar softsamplers, Kontakt om precies te zijn.
Ben wel fan van hardware, maar voor audio manipulatie gebruik ik toch liever een computer. Zo gebruiksvriendelijk en snel, en ook heel erg solide (voor mij althans). Er zijn zoveel mooie bibliotheken (zoals Soniccouture bv) die alleen met software werken omwille van hun uitgebreidheid, en die ik niet zou willen missen.

Hou ook wel van een oldschool 12bit sound, maar als je voor kwaliteit en misschien ook wel voor omvang wil gaan, dan is een software sampler voor mij onovertroffen.

Ik heb nog steeds m'n 3 Casio SK-1's operationeel in de studio. Dit voor live-sessies, omdat ze zo direct werken.
Die zijn lo-fi, maar door bending heb ik dat opgekrikt. De eerste kostte nog 300 gulden, een jaar later waren ze
al bij V&D te koop voor 75. Het ging toen al hard..

Voor componeren gebruik ik natuurlijk nu de PC ook als sampler. Ik vind wel dat er onderscheid is.
Er is allerlei toegepaste software om samples te maken en te gebruiken, maar als ik gewoon met de PC wat geluid opneem,
met bv m'n wav-editor, zou je nog kunnen spreken van 'hardware'.
Ook een 19'' Akai sampler heeft een processor, dus ook software inside.

Heb je al eens voor de gein de handleiding gelezen? Da's geen handleiding, da's voornamelijk een specificatielijst. Ik heb de A4K daarnet er wel weer even uitgehaald, maar ik kan niet echt zeggen dat 't een van die effectbakken is die wat je er in stopt op magische wijze beter maakt. Reverb is wel aardig, maar een beetje op 't niveau van m'n 01V, vind ik. De detune en phaser zijn weer wel erg leuk :).

Zijn ook zeker niet de beste effecten die er te vinden zijn, maar als de sound je bevalt... Staat hier een A3k te koop voor 100,- en daarvoor krijg je dus drie effect units (en een gratis sampler/synth), maar inderdaad zijn het niet de makkelijkst te programmeren machienes (en dat gezeik met de knoppen....).

"nooit gebruikt, maar wil me er wel een gaan aanschaffen".

Kan dat ook bij de enquête worden toegevoegd ?
Het topic gaat immers over de toekomst.

Ik zie trouwens dat niemand nog de combinatie van PC (voor sample edit/programmeren) en hardware sampler heeft genoemd; je hoeft niet meer op een klein schermpje veel te veel submenu door te scrollen met te weinig knopjes, maar je hebt wel het voordeel van dedicated hardware (o.a. om de PC te ontlasten). Akai heeft daar met de z-serie goed op ingespeeld, maar ik kan me voorstellen dat er geen opvolger komt omdat daw's zoveel krachtiger zijn geworden de laatste jaren, waardoor pc ontlasten een begrip van het verleden is. Deze werkwijze komt überhaupt onder druk te staan als 'iedereen' aan de vista en opvolgers gaan, omdat veel software niet zal worden mee ontwikkeld.

Ik heb laatst een EMU esi 32 geruild met een forumlid. Hij heeft hier een maand of 2 gehangen, ik heb nog gekeken naar Scsi kaart enzow, maar toen zag ik weer wat leuks voorbij komen en is de esi weer vertrokken. Eigenlijk amper gebruikt.

Als ik iets met samples doe, gewoon ff ik live drag 'n drop. werkt dan stuk sneller...

I :luv: my S950.

Ligt momenteel nog uit elkaar om de Eproms voor het IB-109 board op een juiste manier te installeren (zie ander draadje..).

Deze gaat nooit meer weg..

Ik gebruik mijn S5000 heel veel, ik zou zelfs durven beweren dat het samen met de Virus B en Airbase 99 de 'hoeksteen' van mijn setup is. Een PC kan inderdaad wel net zoveel (of misschien meer), maar ik vind de S5000 heerlijk werken en aangezien mijn PC zowel MIDI-doos als recorder is, is het voor mij handiger om zoveel mogelijk met hardware te doen ivm effect chains en dat soort gedoe.

Overigens gebruik ik hem wel alleen als playback unit, de samples zelf neem ik op op de PC met Audition of Soundforge, bewerk ze eventueel en dan maak ik er met Ak.sys programs en multi's van die ik upload naar de sampler. En dan gebruik ik een keyboard of sequencer om ze weer af te spelen.

Het liefst gebruik ik de sampler voor (bewerkte) percussie. Bijvoorbeeld: ik maak een beat op mijn Airbase, die haal ik door mijn Sherman FB2 en dat neem ik op, bewerk ik en stop ik dan in de S5000. Vervolgens kan ik die beat spelen en kan ik er effecten overheen halen, en komt mijn Airbase weer vrij om er extra laag onder te leggen, etc.

Ik heb aardig wat met me S3000XL gemaakt maar de laatste tijd is dat toch wat minder.
Me S950 vind ik nog steeds super, gebruik em vaak en doe em nooit weg!!! :D ( moet daar nog wel van die display folie voor halen,
wat was die duitste site ook alweer? of kan ik het ook in Nederland halen? )
Een synth-sampler is nog zeker iets wat op me verlanglijstje staat, een asr-10 b.v.

Akai gaat nog met een keyboard sampler kopen (als ze slim zijn).

Clavia heeft natuurlijk ook nog de nord wave.

Back