Midi timing in Cubase strakker krijgen

dextah

Ouwe rot
Ik heb hier weleens eerder iets over gepost maar kan die thread niet meer vinden .
Was er nou een manier om de miditiming in Cubase strakker te krijgen ?
Iets met ppq resolutie ofzo ?
Ik merk toch dat de timing van andere seq's veel strakker is dan Cubase .
Had gehoopt dat dit met 4 toch wel strakker zou zijn .

Gebruik je een midex als midi interface?

midex, motu, m-audio :D Het maakt niet uit; sux allemaal hoor :) Als ik mijn XS7 (midi via usb) opneem heb ik zga geen vertragingen, bespeel ik mijn virus, jp, of wat dan ook die door de midi patchbays lopen dan heb ik aanzienlijke vertragingen.

Een maat van me raadde me MIDI-OX voor problemen met hangende/crashende midi toestanden.

@TS
Welke sequencers zijn dan strakker ? Ik ben vorige week bij iemand geweest die Logic draait en daar zag het er niet veel anders uit dan bij mij eigenlijk

Ik heb een midex interface en ik gebruik de RME midi interface , maar het gaat niet om midi naar " buiten "
Ik merk ook het verschil als bv met Battery een beat maakt .
Beats die ik xtern maak zijn met apparaten met eigen seq .
Die vaak btw niet strak mee syncen :)
Het is niet glitchy ofzo .. gewoon minder strak .
Soft vs MPC zeg maar .
Het viel me op toen ik voor iemand iets uitprobeerde met battery in Logic .
Ik gebruik nu zelf Guru en ADM voor software drums dus was het alweer vergeten . Het klinkt volwassener ofzo als het goed strak loopt .

Dat soort dingen zou je toch wel in de handleiding mogen verwachten.

Ik vond dit op het cubase forum .
Back in VST5 days it was adjustable from 96 to 1920 PPQN. IIRC, part of the change from VST was that MIDI within Cubase is now essemtially sample accurrate. For VSTi's that should be true in practice. For external MIDI, the OS, drivers and serial nature of MIDI means there will always be some delay and jitter.

Ik kan alleen niet vinden of het ' adjustable' is in Cubase 4 .

Ppq resolutie heeft volgens mij niks met midisync te maken. Slechte midisync duidt trouwens wel op een niet strakke midi out.

Bij mij is iig de combo logic, amt8 en mpc/sp1200/909 een gouden combo na jarenlang midi problemen te hebben gehad. Wat belangrijk is dat je master gewoon rete strak is en de ketting(en) niet te lang.

Mpc/sp1200/909 als master is bij mij trouwens het meest strakke als ik met meerdere drumbakken via dinsync werk. Als je alleen met de mpc + soft de beats doet kan logic wel weer prima als master fungeren maar zo strak als met een mpc/sp/909 als master en geen soft drums heb ik het nog niet gehoord.

Voor de rest leven we inmiddels in een tijd dat je het gewoon alles als loopjes in je daw kan opnemen en dan kan je experimenteren wat met jouw setup het beste werkt. Maak maar eens wat hardware bakken master.

Eerlijk gezegd kan ik die mening niet delen.
Heb iets van 7 apparaten via midi gesynced en alle delays, patterns,arpjes etc lopen gewoon strak in de pas mee.
En als ik dan softies er naast gebruik dan is het net zo strak ermee.
Je moet wel even rekening houden dat als je zaken via je geluidskaart gaan je wat delay hebt maar dat kan je ook rechttrekken.

Het is en blijft gewoon kl#te, probeer als je de mogelijkheid hebt eens een andere pc, bij mij is het probleem het moederbord (asus p4pe), midiclock niet strak te krijgen, syncen en arps lopen op een gegeven moment uit de maat.
Heb het voor de gein eens op me laptop geprobeerd en dat ging een stuk strakker,nog niet perfect 't blijft natuurlijk midi cubase en windows.

Eerlijk gezegd kan ik die mening niet delen.
Heb iets van 7 apparaten via midi gesynced en alle delays, patterns,arpjes etc lopen gewoon strak in de pas mee.
En als ik dan softies er naast gebruik dan is het net zo strak ermee.
Je moet wel even rekening houden dat als je zaken via je geluidskaart gaan je wat delay hebt maar dat kan je ook rechttrekken.

welke (drum)bakken doen dan patterns/arpjes in midisync mode ? En ben je gewoon niet iemand die alles met midi vanuit de sequencer aanstuurt ? jij arpjes op een synth gebruiken ? ik zie je ze eerder gewoon tekenen. Maar dat laatste kan een inschattingsfout zijn natuurlijk. :D

Ik heb een 808 die via een kenton kit gesynced wordt aan midi klok. Maar ook als ik interne sequencers van m'n ex5 en sy99 gebruik dan syncen die ook gewoon het hele nummer strak mee.

Wat bij mij wel heeft geholpen is de functie "use timestamp" aanvinken in de Devices -> setup -> directmusic MIDI. Ik gebruik nu ook de Emulated ports, en dat lijkt strakker te zijn.

Er staat een mooi artikel hierover in Sound on Sound. (is wel E-sub only...). Het heeft te maken met de (windows) timers.

Misschien dat je met wat experimenteren betere resultaten kunt bereiken... Ik heb dit gisteren gedaan. (Ik gebruik M-audio, Motu en Edirol interfaces)

Wat bij mij wel heeft geholpen is de functie "use timestamp" aanvinken in de Devices -> setup -> directmusic MIDI. Ik gebruik nu ook de Emulated ports, en dat lijkt strakker te zijn.

Er staat een mooi artikel hierover in Sound on Sound. (is wel E-sub only...). Het heeft te maken met de (windows) timers.

Misschien dat je met wat experimenteren betere resultaten kunt bereiken... Ik heb dit gisteren gedaan. (Ik gebruik M-audio, Motu en Edirol interfaces)

Hmm misschien ook eens proberen! Ik gebruik voornamelijk een motif ES via midi over USB. Het probleem is dat de onsets van synth geluiden (bijv. een bas, of drums) niet super strak lopen met drums via softsynths. Kan natuurlijk ook een foute latency compensatie zijn van de geluidskaart.

Als ik bijvoorbeeld de latency van de kaart verander, gebeurt het nogal eens dat cubase die verandering niet vanzelf detecteert. Cubase denkt dan bijv. 512 samples latency te hebben, terwijl de kaart op 256 staat of 1024. Dat loopt ook niet echt lekker dan.

Als ik bijvoorbeeld de latency van de kaart verander, gebeurt het nogal eens dat cubase die verandering niet vanzelf detecteert. Cubase denkt dan bijv. 512 samples latency te hebben, terwijl de kaart op 256 staat of 1024. Dat loopt ook niet echt lekker dan.

Maar dát is volgens mij een kwestie van eerst "release ASIO driver" te kiezen in je VST preferences voordat je de buffer size van je geluidskaart gaat veranderen.

Maar dát is volgens mij een kwestie van eerst "release ASIO driver" te kiezen in je VST preferences voordat je de buffer size van je geluidskaart gaat veranderen.

Dat zou het ook wel eens kunnen zijn.

Wat ik ook wel eens heb: je speelt midi en audio tegelijk af; klinkt redelijk strak.

Vervolgens midi tracks in wav opnemen in cubase. Daarna midi uitschakelen
en alle wav tracks afspelen. Dan is het ineens niet helemaal strak meer en moet
ik met de track delay gaan zitten rommelen om het weer gelijk te krijgen.
Blijkbaar is er met het opnemen ook een latency compensatie probleem?

Het gaat me dus om de " strakheid" niet om delay in midisync etc .
Strakheid zoals Logic strak is of zoals op de Atari of een MPC .
Iemand op het Cubase forum noemde het grainy timing .
Het ligt ook niet aan mijn midipoort ( steinberg midex) als ik iets maak met Battery dan is dat intern . Op het Cubase forum is wel wat te vinden over ppq/ppqn alleen niet waar dat is in te stellen .
@meesha: dat timestamp .. emulated ports is een PC ding denk ik .
Het ligt ook niet aan mijn mac want andere progs zijn gewoon strak ..

Back