*kruipt onder een steen vandaan*
Nou moet ik toch even tegen mijn naam in handelen.
Ik hou me al een tijdje met (het bouwen van) elektronica bezig, en volgens mij heeft iedereen hier gelijk, maar ook een beetje ongelijk
je stelt een bepaalde reactie snelheid in (en dat is dus ook de hoek)
Het eerste gedeelte klopt, het tweede echter niet.
Die korg curve is het verloop van een RC netwerkje: een condensator die wordt opgeladen door een weerstand. Hoe hoger die weerstand, hoe langzamer dat opladen gebeurt.
Dit is een benadering van een integrator. Een echte integrator, zou weldegelijk rechte lijnen geven. Deze kosten echter wat meer onderdelen om te maken.
Die snelheid is aan te geven met de RC-tijd, de waarde van de R maal de waarde van de c. Verder is het verloop van de uitgangsspanning met een stapspanning als input te schrijven als Veind-(Veind-Vstart)*exp(-t/RC)
Waarbij Veind de eindwaarde is, Vstart de beginwaarden en exp(x) de exponent is van x ("e tot de macht x")
Dit zorgt voor het exponentiele verloop dat te zien is. Het mooie van dat exponentiële verloop is dat, onafhankelijk van Veind en Vstart, de eindwaarde min of meer wordt bereikt na een vaste tijd. (Wiskundig gezien wordt ie nooit gehaald, maar elektronisch gezien is hij zo goed als bereikt na 5*R*C)
Stop je er een grotere spanning in, dan zal stijghoek dubbel zo groot zijn, terwijl de eindwaarde dus binnen de zelfde tijd wordt bereikt. De hellingshoek is dus afhankelijk van de grootte van het ingangssignaal.
Kort samengevat, je stelt in hoe lang ie erover doet om de eindwaarde te bereiken, en niet de hellingshoek.
Ik ben het verder eens met MM dat die grafiek niet klopt. De eerste stap is duidelijk korter dan de rest. Bij alle andere stappen is ie zo ingesteld dat ie precies het einde haalt aan het einde van de stap. Omdat de eerste stap korter is, zou ie het einde niet kunnen halen.
Tenzij het circuit extra onderdelen bevat. Met zenerdiodes over de weerstand kun je bijvoorbeeld zorgen dat ie sneller reageert op grote stappen. Zijn er ergens schema's online van die integrator? Dan is dat na te gaan.
Wat MM niet ziet is dat de tijd van de integrator zo kort is dat dat snel genoeg is voor alle getoonde overgangen. De curves allemaal een andere vorm hebben is wiskunde. Een lineaire integrator maakt geen rechte streepjes tussen de overgangen, kennelijk.
Die eerste zin klopt dus niet, als ie de eerste op tijd haalt, zou ie 'te vroeg' met de rest klaar moeten zijn, of hij haalt de andere precies, en is te laat voor de eerste. De vorm is het zelfde, het is slechts een schaalfactor
(Veind-Vstart) die verschilt. En een echte lineaire integrator zou dus wel degelijk rechte lijnen hebben.
Zo, ik kruip maar eens terug onder mn steen. Goedendag.