De Grote Korg MS10 / MS20 / MS50 / SQ10 / MSmini Thread

gaat het niet slechts om de frequenties? oftewel: het maakt niet uit of je een sinus van 200 Hz, of een zaagtand van 200 Hz neemt....

Het maak wel uit wat de vorm van je golf is hoor.
Misschien is de golfvorm niet gevangen in het wiskundige model van een ringmodulator (dit weet ik niet, want ik ben niet zo'n briljante theoreticus), maar kwa klank maakt het uit (dat weet ik uit de praktijk).

Er bestaan ook ringmodulators (gitraapedalen) die een keuzeschakelaar hebben voor de ingebouwde VCO. Het zou stom zijn om zo'n schakelaar erop te zetten als het niets zou uitmaken in welke stand die staat :)

ja, dan moet het toch uitmaken!

waarschijnlijk krijg je dan de som en verschiltonen van alle boventonen erbij?

lekkere Cacaofonie :)

misschien hebben we hier iets aan?

Attachments

• serbd.jpg
    serbd.jpg
    122,2 KB · Bekeken: 104
  • circ1.jpg
    circ1.jpg
    192,4 KB · Bekeken: 103
Ringmod is tussen vco1 en Square van vco 2, kun je horen als je de pwm van vco1 opendraait, dan blijft enkel het squaresignaal van vco2 nog "over"

Ringmod is tussen vco1 en Square van vco 2, kun je horen als je de pwm van vco1 opendraait, dan blijft enkel het squaresignaal van vco2 nog "over"
heb ik me altijd afgevraagd: zou bij een rm niet eigenlijk niets te horen moeten zijn als 1 van beiden op 0 gezet wordt ?
( of is hier meer cross/fm of zoiets aan de hand )

misschien geeft de PW opendraaien nog wel een soort stuur-signaal?..zodra er geen 0 uitkomt moet je iets horen van de ringmodulator...

het lijkt erop dat de ringmod. alleen de blokgolf (met variabele PW) van OSC1 gebruikt...

uit OSC1 komen wel alle golfvormen uit de versterker/ mixer, maar als je ze veranderd ,dan veranderd de output van OSC2 (dus de ringmod klank) niet.
en je kan altijd met PW de klank veranderen. deze werkt alleen op de blok...

Laatst gewijzigd:
oef, nee de PW op full is een soort 0 toch?...je hoort namelijk geen verschil als je OSC1 scaled...octaaf veranderd...misschien niet echt nul...maar een vaste waarde die gelijk blijft....

Laatst gewijzigd:
0
nada
niets
inderdaad
daarom raar dat er toch nog wat uit die "ringmodulator" komt

hmm interessante vraag: Heeft een ringmod een tweede signaal (audio) nodig om het eerste signaal te laten klinken of is het de simpele rekensom.

Ik ga voor de rekensom: 2500hz+0hz = 2500hz en 2500hz-0hz = 2500hz.
Dit blijkt ook uit het feit dat er nog steeds geluid uit een ms2 komt wanneer osc 1 een pulsewave is en je deze wegdraait.

de signalen worden toch met elkaar vermenigdvuldigd? dus uitslag 0 geeft 0 * n = 0

de rekensom van + en - de frequenties is een manier om de zijbanden uit te rekenen, maar is niet letterlijk wat er gebeurd in een ringmodulator lijkt me.

anders heette het wel: add & difference modulator ofoziets....

maar de korg ms-20 modulator... eh....?

Hier een video met m'n ms20 en SE500 tape delay. Het is een beetje een lang fimpje maar vanaf de helft klinkt het behoorlijk leuk al zeg ik het zelf :D

De outputs van de ms20 besturen de se500, bijv met de toonhoogte van de ms bepaal ik de snelheid van de echo.

Ik ben iets wijzer geworden. 50% om precies te zijn.
De functie van de frequency knop is (wat ik al dacht) om te stemmen.
Maar over de width knop word niet gesproken. Kan iemand mij alsnog uitleggen wat die doet?

alvast bedankt,
Maarten

Ik denk dat je daarmee de scale aanpast, oftewel het verloop van de toonhoogte (freq) over het klavier

Die past inderdaad de scale aan. Je kan ermee bijvoorbeeld 13 halve tonen in 1 oktaaf kwijt. Je moet doe knop nauwkeurig instellen voordat je een zuivere omzetting hebt van audio naar CV

Back