Roland A-50: piepende backlight schakelbaar maken?

Nicolas 2000

It's a household name
Ik heb een Roland A-50 masterkeyboard. Hij maakt een piepend geluid(Tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut)

Op internet zegt men dat dit van de backlight afkomstig is. Gesteld dat dit klopt, kan ik dan een schakelaartje maken dat de backlight aan- en uitzet? Ik heb de backlight normaal gezien toch niet nodig.

Dus graag info of dit mogelijk is, en zoja hoe ik het aan moet pakken (waar ik de schakelaar moet zetten in het circuit). Ik wil de backlight dus niet slopen, maar gewoon een schakelaartje waarmee ik hem kan schakelen alsof het een bureaulampje is. :)

Verder bestaat er ook een aftertouchmod voor dit keyboard, iets met 1 weerstand vervangen. Maar internet is hier niet duidelijk over in het geval van de A-50, en roland beantwoordt mijn mails niet.. Iemand hier CORRECTE info over?

Alvast bedankt!

Ik vond onderstaande foto voor de Roland W-30:

Lamps1.jpg

De 2 draadjes rechts zijn van de backlight. Als ik nu gewoon in eentje daarvan een enkelpolige ON/OFF schakelaar zet, heb ik dan wat ik wil zonder nadelige gevolgen?

De W-30 is uit dezelfde periode als de A-50, dus ik veronderstel dat er weinig verschil in constructie van de backlight zal zijn.

De backlight wordt op zijn plaats gehouden door die leads, dus beide onderbreken lijkt me constructief minder slim. Maar met eentje zou hij perfect op zijn plaats in zijn slede moeten blijven.

Als ik hier bevestiging over heb, dan nog weten hoe ik de aftertouch mod doe, en ik kan me wagen aan operatie A-50. :)

Hoi Nicolas,
Voorzover ik mij kan herinneren heeft een piepende backlight niet te maken met de backlight zelf, maar met de electronica die deze aanstuurt. De oplossing die ik wel eens gehoord heeft bestaat uit het gieten van kunsthars in een trafo'tje op de print van de backlight-electronica. Misschien helpt dit je iets verder in je zoektocht.

Dat zou wel eens goed kunnen, want de piep lijkt me niet van de locatie van het display zelf vandaan te komen, maar van een eind meer naar rechts in het board.

Ik vond dit over een Casio met gelijkaardig probleem:

What happens is that over a period of time (about a year) the backlight gradually fades. Eventually it doesn’t work at all. What is happening at this point, or sometime after, is it begins to increase in its internal electrical resistance.

The circuit that powers it is a 90 volt DC supply, that is created by using one of the 12V supply rails on the main circuit board, which is passed through an oscillating transistor, then a small step-up transformer from 12V AC to 100V AC. A regulator circuit then converts this to about 90V DC. This powers the backlight.

What happens is that as the backlight fades, its internal resistance rises. The oscillating transistor that boosts the voltage to 100V AC is designed to operate with a specific load from the backlight attached to it. If the resistance increases it, it basically becomes an open circuit, and causes the oscillating transistor to oscillate out of control. This is heard as a high pitched audio buzz coming from the display (not through the audio outs of the sampler). At this point the screen goes all blurry and the sampler crashes, and the noise will continue. The machine needs to be switched off.

My suspicion is that this type of backlight has a design fault, or the power supply voltage has been designed too high for this particular brand or type of backlight.

**** The Remedy ****

You have to do 2 things:

1) disconnect the backlight and remove it (easy).

2) Unsolder and remove the oscillation transistor and also the small transformer associated with it from the circuit board. (a bit more difficult, but any friend with good soldering and electronic kit building skills can do it).

I have the electrical schematics for the FZ-1, anyone who wants them can email me and I’ll scan them and email them for you, to help with fixing the circuit.

De Roland A-50 zal wel volgens een gelijkaardig principe werken.

Zou het dan mogelijk zijn om een schakelaar ergens voor de step-up trafo te plaatsen, bv in de +12V (?) die naar de oscillatortransistor gaat, waarmee ik het hele backlight boeltje kan aan- en uitschakelen, en zodoende het gepiep kan doen stoppen wanneer ik geen backlight nodig heb? Bij een akai las ik een mod waarbij men ergens een spoel onderbrak. Dan rijst de vraag welk onderdeeltje in bij de Roland A-50 best zou onderbreken...Ik heb geen schema ofzo.

Of is het misschien eenvoudiger om een schakelaar tussen de leads van de backlight te plaatsen die in stand 1
gewoon de backlight aansluit, en in stand 2 een weerstand tussen de 2 leads van de backlight schakelt. Als ik die weerstand dan qua waarde gelijk kies aan een goede backlight, dan zou het piepen moeten stoppen. Maar daar ben ik niet zo zeker van, en ik ken de waarde van een goede backlight niet.

Gesteld dat het probleem identiek aan die casio is, natuurlijk...

Alvast bedankt voor de hulp!

Laatst gewijzigd:
De aftertouch mod heb ik gevonden:

Change resistor R43 from 5.6k to 10k. (The A-50 may also suffers from the
same sort of problem, change R43 from 18k to 36k).

Als nu nog iemand me kan zeggen hoe ik het backlightboeltje inclusief zijn voeding uitschakelbaar kan maken, kan de operatie beginnen.

Back