IC vraagjes

Flipflop... analoge multiplexer... beetje creatief zijn :) misschien een kleine microcontroller, voor als je printruimte wilt sparen.

Analoge multiplexer kan iets uit de cmos serie zijn (4051, 4052, 4053 of 4066), maar deze zijn misschien niet optimaal voor audio toepassingen, er bestaan tegenwoordig betere multiplexers.

ik kan mezelf geheel bij het bovenstaande aansluiten.
als je symmetriese signalen gebruikt ( dus meestal met een + en - voedingsspanning, dan valt de 4066 af.
die wordt dan wat lastig aan te sturen.
de 4051, 52 en 53 kan je symmetries voeden, maximaal + en - 8 volt ( uit mijn hoofd, dus check even de datasheet)
vergeet nooit de analoge ingangen met een weerstand naar de massa te koppelen (100k doet het prima) , en de ingangs signalen mogen nooit groter zijn dan de voedingsspanning.
bij asymmetries gebruik ook nog alle in en uitgangen met een C koppelen.
voor een tipschakelaar kan je het beste even googelen op diy touchswitch oid.
groeten,
jeroen

Okay heren.

Ik heb weer een vraagje maar deze keer omtrend een transistor.
Het gaat namelijk om de 2N5485.
Ik ben namelijk opzoek naar een vervanger voor deze tor.

En dan nog maar een vraag.
Hoe vinden jullie vervangers voor transistors en ic´s?
Datasheets vergelijken, of kan het makelijker?

Alvast bedankt weer.
groet,
Maarten

Aangezien ik moet wachten tot ik bericht krijg van Newtone (duurd dat altijd zo lang?) ga ik maar eens een simpel VCAtje knutselen.

Nu heb ik dit schematje gevonden.
Bekijk bijlage asm1vca.pdf

Maar ik heb geen idee welke pin van de 3080 die bovenste moet zijn.
Ik bedoel de verbinding tussen de 380 en de output van ic U1B.
Het lijkt er op dat ie pin 4 bedoeld maar dit is de V- pin.

Etaoin misschien een idee?

groetje en alvast bedankt,
Maarten

smiley_banana.gif

Niet echt kritisch dus (of helemaal niet eigenlijk).

Kun je misschien zelfs beter een FET-switch voor gebruiken dan eentje die bedoelt is om UHF te versterken. (de 2N5485 is een radio tor)

PN4391 is de huidige favoriet voor deze functie in triangle VCO's, maar daar is-ie een stuk kritischer. Ik gok dat in deze LFO vrijwel elke soortgelijke FET voldoet. Als je helemaal niks hebt liggen kan ik je wel wat opsturen, maar dat heb je dan sowieso pas donderdag. Maar denk aan MPF102's, J1xx, 2N5457, BF256, etc. etc. etc.

Back