IC vraagjes

Hoi, hoi. We zijn weer online.

Een week zonder SF, al die vragen die gesteld moesten worden.
Ik ben namelijk op zoek naar een matched transistor.
Het kan natuurlijk met een CA3086/49,
maar die zijn een beetje te groot voor het printje wat ik wil bouwen.
Weet iemand een matched tor of 1 (twee dan) in een 8 pin dip??

Alvast bedankt,
Maarten

Qua NPN matched pairs:

LM394
SSM2210 (8 pin dip)

of:

THAT300 (14 pin dip) ter vervanging van de Intersil CA-reeks die steeds moeilijker verkrijgbaar is.

Hoi mede forumers,

Ik heb weer een vraag omtrent een chip.
Ik heb hier een circuitje waar een LM311 in zit.
Bekijk bijlage LM311.pdf
Deze OpAmp kan met single of dual supply voltage werken, maar...
Moet de Vee dan mee-geknoopt aan ground?

LM311.JPG

Hoop dat jullie het weten.
groet,
Maarten

Volgens mij blijft die gewoon NC bij een single supply. Het is toch alleen de negatieve voltage input?

Ik zou je gewoon aan dat schema houden.....de ontwerpen van Sleep kloppen meestal wel...... maar het is wel vreemd dat pin 1 en 4 naar de output 7 gaan.....maar ze gaan op pin 3 van de 4013 naar binnen en dat is de clock van 4013.....
Ik denk dat ze de clock regelen van de SAD1024.

Een spanning is altijd gerefereerd tov een andere spanning. Dit kan zijn +12V tov -12V (is dus 24V potentiaalverschil), maar ook +12V tov GND (is dus 12V potentiaalverschil). Dus zou de opamp geen referentie mee krijgen dan kun je er wel 12V op aanbieden maar tegen wat moet hij refereren? De referentiepin zweeft dus kan elke willekeurige waarde hebben. Dit betekent dus dat de voeding in principe ook willekeurig elke waarde kan hebben.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk maakt dat je dus ALTIJD beide voedingspinnen moet aansluiten. En bij een single supply is dit dus +VCC en GND.

EDIT: bij nader bestuderen kan dit schema niet kloppen, want een LM311 heeft 8 pinnen. In het schema tel ik er 9.
http://www.national.com/ds/LM/LM111.pdf In deze datahseet zie je dat bij single supply Vee en GND samen geknoopt worden. (Voedings- en ingangspinnen mogen NOOIT zweven)

Het zou ook zomaar kunnen (ik heb het schema nog niet in detail bestudeerd) dat er gerefereerd wordt aan een spanning anders dan ground. De transistor laadt de condensator op +0.7V over de diode. Dan is er een verbinding naar ground teveel getekend (daar staat dan ook geen pinnummer bij).

Succes ermee!!!

Laatst gewijzigd:
Maar in het geval van de 311 had die toch al een ground? Op pin 1.... Pin 8 = Vcc en pin 4 Vee. Hoe zo dat dan ook Vee naar ground moet? Aangezien hij met pin 1 dan ook al een referentie heeft.

edit: ik zie het al in het schema van de chip zelf....zie pdf.

Laatst gewijzigd:
Een spanning is altijd gerefereerd tov een andere spanning. Dit kan zijn +12V tov -12V (is dus 24V potentiaalverschil), maar ook +12V tov GND (is dus 12V potentiaalverschil). Dus zou de opamp geen referentie mee krijgen dan kun je er wel 12V op aanbieden maar tegen wat moet hij refereren? De referentiepin zweeft dus kan elke willekeurige waarde hebben. Dit betekent dus dat de voeding in principe ook willekeurig elke waarde kan hebben.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk maakt dat je dus ALTIJD beide voedingspinnen moet aansluiten. En bij een single supply is dit dus +VCC en GND.

Dat dacht ik al, maar bedankt voor de uitleg.
Het is idd een fout in het schema van de mistress.

groetje,
Maarten

de +en - ingang naar de ground, evenals de iabc ingang.

wel zonde, je kan deze helft met een paar weerstanden omtoveren in een vca, of een 6db vcf.
:koffie:

Ik heb deze VCA ook een keer gebouwd en bij mij werkt hij (niet dat je daar veel aan hebt, maar het schema klopt in ieder geval wel).

Heb je de originele PCB layout gebruikt of een eigen layout ontworpen?

Er zijn diverse punten in de schakeling waar je kan makkelijk kan meten wat wel en niet goed werkt op dit moment.

Overigens kan de LM13600 ipv LM13700 in deze schakeling de werking beïnvloeden omdat de buffer is gebruikt. Deze zijn verschillend! (zie datasheets).

Wat je ook nog even alvast kunt proberen: plaats een stroom meter tussen de aansluiting Iabc op IC2-A. Loopt daar stroom? zie je daar stroom verandering wanneer je de spanning op de CV input veranderd?

Back