Status LED Audiophile USB kapot?!

Flying Panther

Vliegend lid
Niet echt een synthesizer, maar wel reparatie-gerelateerd, dus hopelijk in t goede forum ;)

Maargoed, kort door de bocht is het licht van de Audiophile USB sinds gisteren helemaal uit... Ik wilde m aanzetten, en tot mijn verbazing ging de blauwe LED niet branden. Alles gecontroleerd, bekabeling, adapter etc. Alles verder ok. Ook geen rare spanningspieken geweest zover ik weet.

Balen dus, maar wat blijkt, hij doet het verder wel gewoon! Het lijkt dus alleen de status LED te zijn die de geest gegeven heeft.

Aangezien ie al ruim buiten de garantieperiode zit, en ik m 2e hands heb gekocht: Heeft iemand enig idee of dit zelf gemakkelijk te repareren is?
Zou ik m gewoon open kunnen maken en er een nieuw ledje insolderen?

Wel zo handig namelijk om in 1 oogopslag te kunnen zien of de Audiophile aan of uit is ;)

Toch uit nieuwschierigheid maar open gemaakt om eens nader te onderzoeken wat nu de oorzaak is. Met de multimeter voorzichting wat dingen gemeten, tot ik uiteindelijk bij het weerstandje (allemaal SMD) kwam dat voor het ledje zit.

Op het moment dat ik met 1 van de pinnetjes van de multimeter tegen het weerstandje aankom springt ineens het ledje aan!

Blijkbaar heeft ie dus niet goed contact gemaakt met de print oid, want op het moment dat ik kracht uitoefende op het pinnetje maakt ie weer contact (althans neem ik aan).

Het blijft nu iig gewoon werken, en ik kan het probleem niet meer reproduceren door de print of het weerstandje wat heen en weer te bewegen. Nu heb ik eerlijk gezegd ook niet zoveel kracht op het weerstandje gezet, voor t zelfde geld houdt ie er alsnog definitief mee op natuurlijk.

Maar ik vind dit wel vreemd, komt zoiets vaker voor? Is er iets wat ik kan doen zodat ik zeker ben dat t goed vast blijft zitten? Ik kan er iig met de soldeerbout niet bij (zit heel dicht tegen de houder van het ledje aan) en moet ook zeggen dat ik het SMD-solderen niet heel erg zie zitten..

Maargoed voorlopig werkt t allemaal weer :D

Toch uit nieuwschierigheid maar open gemaakt om eens nader te onderzoeken wat nu de oorzaak is. Met de multimeter voorzichting wat dingen gemeten, tot ik uiteindelijk bij het weerstandje (allemaal SMD) kwam dat voor het ledje zit.

Op het moment dat ik met 1 van de pinnetjes van de multimeter tegen het weerstandje aankom springt ineens het ledje aan!

Blijkbaar heeft ie dus niet goed contact gemaakt met de print oid, want op het moment dat ik kracht uitoefende op het pinnetje maakt ie weer contact (althans neem ik aan).

Het blijft nu iig gewoon werken, en ik kan het probleem niet meer reproduceren door de print of het weerstandje wat heen en weer te bewegen. Nu heb ik eerlijk gezegd ook niet zoveel kracht op het weerstandje gezet, voor t zelfde geld houdt ie er alsnog definitief mee op natuurlijk.

Maar ik vind dit wel vreemd, komt zoiets vaker voor? Is er iets wat ik kan doen zodat ik zeker ben dat t goed vast blijft zitten? Ik kan er iig met de soldeerbout niet bij (zit heel dicht tegen de houder van het ledje aan) en moet ook zeggen dat ik het SMD-solderen niet heel erg zie zitten..

Maargoed voorlopig werkt t allemaal weer :D

'k Heb net hetzelfde met de mijne, maar aangezien het niet daarbij gebleven is (1. volumepot kraakt ook als de pest en 2. hij geeft soms enorm veel ruis aan 1 kant, die weggaat als je hem uit- en aanzet) heb ik hem afgedankt en M-Audio afgezworen. :doei:

Gelukkig heb ik daar geen last van (raak die pots ook amper aan eigenlijk, volume regel ik altijd via mn mixer), en hoop eigenlijk dat dat ook nog wel even zo blijft ;)

Back