Kan je een stukje laten horen?
Haha ja zou leuk zijn!
Ik heb er wel over nagedacht. Om 2 microfoons voor de speakers te plaatsen en zo een stukje muziek opnemen om te laten horen aan jullie hoe verrot ze klonken (ja, wat wil je, beide tweeters defect en de halve woofer-randen aan gort).
Goed... het leek me dus wel leuk om ze zelf weer helemaal op te lappen, dus ben de afgelopen dagen lekker bezig geweest.
Voordat ik begon moesten er wel nieuwe tweeters besteld worden. Maar welke? Want op de originele tweeters stonden alleen maar een paar vage serienummers waar de lokale elektronikaboer zich geen raad mee wist.
Tot ik op een dag op conrad.nl aan het bladeren was... daar zag ik ineens spontaan precies dezelfde tweeters. Van Visaton. 16 Euro p/s. Kun je niet voor sukkelen. Gelijk besteld dus.
Eenmaal de tweeters binnen gekregen, ben ik de speakers compleet gaan strippen. Alles uit elkaar gehaald. Ik wilde namelijk af van het oerlelijke speakerdoek (welke rondom de hele kast van onder tot boven zat). Dit speakerdoek zat ook helemaal vol met haken en ladders (van de kat van de vorige eigenaar). Alleen het hout was niet echt zwart, maar een beetje vaag half donker gespoten (zodat er geen lichte kleur door het zwarte speakerdoek zou schijnen).
Dit moest mooier worden, dus bij de Gamma 2 spuitbussen zwarte verf gehaald en de gehele kasten (behalve de losse voet en bovenkap) meerdere malen overgespoten. Laten drogen en nog een keer overgespoten. Uiteindelijk echt heel mooi geworden (had ik niet verwacht van een onervaren verfer als ik).
Eenmaal opgedroogd ben ik ze weer helemaal in elkaar gaan zetten.
De woofers had ik al zo goed als opgelapt (zie hierboven). Ook het ontbrekende stukje woofer-rubber had ik nog teruggevonden in het vloerkleed.
Alle schroefjes en kabeltjes weer terug op hun plek en tijd om ze aan te sluiten (had ik tussendoor natuurlijk ook al even gedaan om de tweeters te checken). Alles werk naar behoren en ze klinken werkelijk geweldig.
Ze hebben echt superhelder en mooi tophoog, valt me alles mee.
Het laag is echt heel rond en vrij strak. Geen rare pieken of dalen opgemerkt. Alleen in het mid mis ik nog wel wat.
Natuurlijk ben ik in mijn enthousiasme compleet vergeten vooraf en tussentijds foto's te maken. Maar ik heb wel wat foto's van het eindresultaat.
Dit zijn ze nu:
Achterkant:
Woofer 1:
Woofer 2:
Totaaltje:
Inmiddels staan ze in de studio als extra paar naast m'n monitors. Ook al zijn het hifi-speakers. Ze klinken zeer fijn om op te monitoren en ik heb er zeker wat aan.