Klavier aansluiten aan synth

Arnevr

Ingeburgerd
Hallo,

Ik ben van plan om een een nieuwe Stage Piano of Synthesizer te gaan kopen. Echter heb ik ook nog een Klavier die ik gebruik voor midi (zitten zelf geen samples op). Het lijkt me nu wel zo handig en mooi om een dubbeldeck opstelling te maken, die kan worden gebruikt bij live optredens. Is het dan mogelijk om het klavier (zonder samples) aan te sluiten op de stage piano? Als het mogelijk zal zijn, is dat ongetwijfeld niet bij alle synth's of stage pianos.

Heeft deze toepassing nog een naam? En welke stage piano's hebben deze mogelijkheid?

De klavier die ik al heb is een CME UF 6.

Alvast bedankt.

Bedoel je dat je de Stage Piano aan wilt sturen met je MIDI klavier? In dat geval zou het moeten kunnen, midi out van je klavier naar midi in van je stage piano en gaan.

Ja, maar ook nog nog gebruik kunnen maken van m'n stage piano. Ik wil dus eigelijk m'n stage piano splitten. Bijvoorbeeld een strings sectie op het klavier en een piano sound op de stage piano. Het klavier maakt dus gebruik van de sounds van de stage piano.

Volgens mij moet dit kunnen, mits je stage piano de mogelijkheid heeft om verschillende parts toe te wijzen aan verschillende midikanalen en ook de mogelijkheid heeft deze verschillende parts weer te geven ZONDER het keyboard daadwerkelijk te splitten.

Je kan dan bijvoorbeeld aan midikanaal 1 een piano toewijzen, en deze met het klavier bespelen.
Midikanaal 2 stel je dan in op bv. strings, en als je nu je losse klavier de noten die je speelt ook op midikanaal 2 laat doorgeven, moet je met het losse klavier de strings kunnen bespelen.

Elke stagepiano die multitimbraal (dus op meerdere midikanalen tegelijk aangestuurd) gebruikt kan worden moet dit in principe kunnen. Bij instrumenten als de Yamaha S90, of de Roland XV88, kun je zelfs 'performances' maken waarbij alle instellingen op te roepen zijn op dezelfde manier waarop je gewoon sounds oproept.

Heeft deze toepassing nog een naam?

MIDI: musical instrument digital interface

Zoals gezegd: je stagepiano moet multi-timbraal zijn (d.w.z. meerdere van zijn geluiden tegelijkertijd kunnen laten horen). De meeste stagepiano's zullen dat wel zijn, al is het belangrijk om daarop te letten bij de aanschaf (goed doorvragen of beter: vooraf de handleiding downloaden en zelf gaan lezen).
Bij synthesizers is multi-timbraliteit tegenwoordig praktisch standaard, dus ook bij synthesizers met 88 gewogen toetsen (die dus qua speelgevoel veel van een stagepiano weg hebben, maar die i.h.a. meer mogelijkheden bieden aan klanken, aanpassingsmogelijkheden, etc).

Zoek een synth met 88 toetsen en multi-timbraliteit (zoals de genoemde Yamaha S90, Roland XV88, etc etc etc) en dan kun je met het maken van multi-instrumentinstellingen (heten afhankelijk van het instrument performances/multi's/splits/layers/combinations/...) lekker aan de gang. En dan is het inderdaad een kwestie van verschillende kanalen kiezen voor elk klavier, het juiste geluid aan het juiste MIDI-kanaal toewijzen, en natuurlijk MIDI OUT van je CME aansluiten op MIDI IN van je stagepiano/synthesizer.

Als je aangeeft wat je gewenste zwaartepunten zijn (genres of geluiden die je belangrijk vindt) en je budget aangeeft, dan is er zelfs een gerichter advies te geven over de potentieel meest geschikte stagepiano/synth. Al blijft je eigen oordeel over klank en speelcomfort natuurlijk de maatstaf: elke forumiet op elk forum heeft subjectivisme in zich, en daar moet je van durven afwijken als je eigen oren of handen er anders over denken.
M(oraal)V(an)H(et)V(erhaal): ook zelf gaan bespelen en beluisteren, dus.

Back