Midi volumepedalen

LtnGeorge

Ingeburgerd
heey,

bestaan er eigenlijk losse midi volumepedalen voor een synthesizer?

meestal zie je grote pedalboard van behringer of roland waar wel een zwelpedaal op zit, maar los vind je ze niet vaak.

Alvast bedankt,

Groeten Gjalt

Je hebt de roland ev-5, die kun je op een midi keyboard aansluiten en is niet zo duur. Heeft een jack aansluiting en stop je in de pedal ingang, als het goed is stuurt je keyboard dat dan ook uit als midi data.
Met de meeste apparaten kun je zelf bepalen wat je moduleert: voor de hand ligt natuurlijk volume, cutoff, vibrato.

synthesizer + cutoff via pedaal = instant funkyness :)

Vraagje van mijn kant.

Geeft zo'n pedaal een spanning af ?
En tussen welke waarden is dit ? [0 tot 9 v] ?

En kun je zomaar elk willekeurig pedaal daarvoor gebruiken die een spanning af geeft?
Dus een yamaha pedaal op een roland ?
Of een korg pedaal op een Nord ?
Is dit dus gestandaardiseerd i.v.m opblazen van die pedaal poort. ?

Weet ik niet precies, wat ik wel eens geprobeerd heb is het signaal via de audio in van mijn micro modular gebruiken om parameters aan te sturen... maar dat ging niet echt, je hebt wel echt een expression pedal ingang nodig zo lijkt het. Opblazen is denk ik niet aan de orde, het signaal leek eerder te zwak dan te sterk te zijn. (het pedaal heeft verder geen stroom of batterijen nodig)

Je kunt nooit zo maar even pedalen door elkaar gebruiken, eerst de specs van de synth en het pedaal lezen!
Je zou zo maar je pedaaltje frituren of nog erger ...je synth.
Ik heb nu drie volumepedalen, eentje voor het totale stereosignaal, eentje die een Eventide aanstuurt (handig als je live je delay bijv. wil bijregelen) en eentje die op een Studio 5 is aangsloten, hierdoor kun je het ding steeds andere functies geven maar ook steeds andere synths laten aansturen.:okdan:

Attachments

• multipedal_web_1.jpg
    multipedal_web_1.jpg
    56,5 KB · Bekeken: 101
Interessant voor die prijs.
Maar weinig te vinden van dit pedaal op het net.
Zit er alleen een midi out op ?

Ook Midi in, zij het dat ik dat ik daarvan de meerwaarde niet goed begrijp.

Vraagje van mijn kant.

Geeft zo'n pedaal een spanning af ?
En tussen welke waarden is dit ? [0 tot 9 v] ?

En kun je zomaar elk willekeurig pedaal daarvoor gebruiken die een spanning af geeft?
Dus een yamaha pedaal op een roland ?
Of een korg pedaal op een Nord ?
Is dit dus gestandaardiseerd i.v.m opblazen van die pedaal poort. ?

Ik heb zelf een Roland EV-5 aan mijn Nord Stage hangen en ben van plan er nog eentje bij te kopen.
De Nord Stage heeft 2 ingangen voor controllerpedalen: één om het 'swell'pedaal van de B3 te simuleren, en eentje voor een pedaal dat ik vrij kan toewijzen aan alle parameters die ik kan 'morphen' op m'n Stage.

Deze pedaaltjes geven dus geen spanning af, maar standaard MIDI CC boodschappen (range 0 - 127).

Aan welke CC nummer je het pedaal kan toewijzen (dus welke functie het pedaal heeft), hangt af van de hardware(-ingang) waar je het op aansluit. Op het pedaal zelf kan je dat niet kiezen (op zo'n pedalenbord wel natuurlijk).

Er zit ook een draaiknop op het pedaal, waarmee je de gevoeligheid (de fysieke afstand waarmee je doorheen die range van 0 - 127 'sweept') kan instellen.

Ik begrijp werkelijk niet dat deze pedalen (Digitech MC2) niet meer verkocht c.q. gemaakt worden.
De wereld is vergeven van de expression pedals maar midi expression pedals zijn er merkwaardig genoeg bijna niet.
Terwijl heel veel synths allerlei parameters toewijzen aan het modulatie wheel en je dus eigenlijk alles via je voet zou kunnen bedienen.
Vooral toewijzing van cutoff op het modwheel is mooi omdat je dan wah wah' nd je pitch bendjes kan maken.

Voor analoge synths doe ik het als volgt:
- via een patch bay merge ik het midi signaal van de mc2 met het midisignaal van mijn masterkeyboard;
- het gemergde signaal gaat naar de kenton midi converter;
- het "gate/cv" midisignaal komt dan van mijn masterkeyboard; het midipedaal signaal (mod wheel) rout ik naar de aux cv out die ik in de filter cv in prik (andere destinations bijv. de vele inputs van de MS20 zijn uiteraard ook mogelijk);

Kortom, je kan al die smerige analoge filters met je voet bedienen. Feitelijk maak je daarmee je eigen wah pedalen (indien de analoge synth bandpass of zowel/tegelijk high- en lowpass filters heeft).

Het is een fantastisch apparaat.
Bij Verspuij liggen ze feitelijk als "new old stock" in de winkel (geldt trouwens wel voor meer spullen daar), inclusief sticker "Digitech: Sound of the 90ties".
Eertijds heb ik er lang naar gezocht om er een te bemachtigen.
Sterker nog, ik heb er net nog maar een gekocht 'just in case'.

Edit:
De Nord Stage heeft kennelijk een wat uitgebreidere input mogelijkheid voor expression pedalen, door deze input aan meerdere destinations toe te wijzen. Ik denk niet dat heel veel synths dat hebben.
Ik geloof overigens niet dat de Roland EV expression pedaal een Midi cc signaal afgeeft evenmin dat de Yamaha FC7 dat doet. Volgens mij betreft dat gewoon "classic" expression pedaal met een potmeter (net als alle expression pedalen). Het zal de Nord Stage zelf zijn die het inkomende signaal (intern) toewijst aan een van de beschikbare parameters.

Edit 2:
Kawai Midi patchbay/merger voor 4 tientjes: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=95861 !

Laatst gewijzigd:
Ik begrijp werkelijk niet dat deze pedalen (Digitech MC2) niet meer verkocht c.q. gemaakt worden.
De wereld is vergeven van de expression pedals maar midi expression pedals zijn er merkwaardig genoeg bijna niet.
Terwijl heel veel synths allerlei parameters toewijzen aan het modulatie wheel en je dus eigenlijk alles via je voet zou kunnen bedienen.
Vooral toewijzing van cutoff op het modwheel is mooi omdat je dan wah wah' nd je pitch bendjes kan maken.

Voor analoge synths doe ik het als volgt:
- via een patch bay merge ik het midi signaal van de mc2 met het midisignaal van mijn masterkeyboard;
- het gemergde signaal gaat naar de kenton midi converter;
- het "gate/cv" midisignaal komt dan van mijn masterkeyboard; het midipedaal signaal (mod wheel) rout ik naar de aux cv out die ik in de filter cv in prik (andere destinations bijv. de vele inputs van de MS20 zijn uiteraard ook mogelijk);

Kortom, je kan al die smerige analoge filters met je voet beginnen. Feitelijk maak je daarmee je eigen wah pedalen (indien de analoge synth bandpass of zowel/tegelijk high- en lowpass filters heeft).

Het is een fantastisch apparaat.
Bij Verspuij liggen ze feitelijk als "new old stock" in de winkel (geldt trouwens wel voor meer spullen daar), inclusief sticker "Digitech: Sound of the 90ties".
Eertijds heb ik er lang naar gezocht om er een te bemachtigen.
Sterker nog, ik heb er net nog maar een gekocht 'just in case'.

Maar dan heb ik toch het idee dat dat vrij ingewikkeld is. Een 'gewoon' (jack) expressie pedaal stop je direct in de filter cv van je synth. Tenminste, zo werkt dat op de Juno en andere Roland spullen.

Op synths mét midi :) werkt het hetzelfde en werkt deze ingang dus als een cv -> midi converter, die dus op die digitech in het apparaat zelf moet zitten. Daar betaal je ook weer voor, hoewel ik moet zeggen dat 49€ geen geld is voor de MC2

je kan al die smerige analoge filters met je voet beginnen.

Oh yes :halleluja vooral als ze wat ouder worden en een beetje gaan pruttelen voegt dit heel wat leven toe aan het geluid :)

.

Maar dan heb ik toch het idee dat dat vrij ingewikkeld is. Een 'gewoon' (jack) expressie pedaal stop je direct in de filter cv van je synth. Tenminste, zo werkt dat op de Juno en andere Roland spullen.

Eens, als er een filter cv in op zit dan kan dat rechtstreeks.

Voordeel van de combinatie met de Digitech is dat je de midi movements ook kan opnemen en vervolgens kan bewerken.
Een ander voordeel zou kunnen zijn dat je met de route via het modulatiewheel mogelijk een wat betere fijnafstemming kan krijgen (door de afstelling van de "mod depth").
Daarnaast zijn er dus ook synths die eenvoudigweg geen pedal in inputs hebben (bijv. mijn K-station, BassStation, Waldorf Pulse, Korg DSS-1, Vintage Keys); dan kun je alleen met de midisignalen van de Digitech aan de slag (via toewijzing aan het modwheel dus).

Ik moet daarnaast zeggen dat ik de Digitech aanvankelijk heb gekocht voor het met de voet bedienen van de modulatiewheels etc. (bijv. voor wah wah) in Reason. Puur midi dus.
Dat kan alleen met het pedaal van Digitech.

Vervolgens paste ik een en ander toe via de Kenton op mijn analoge synths.

Daarna ontdekte ik pas de wondere wereld van de expression pedalen, zij het dat ik daarmee nooit een echt fijne wah range kan bereiken (het geen dus met bijv. een Kenton haarfijn is in te stellen; mogelijk dat de Roland EV-5 ook een betere fijnafstemming biedt).

Op synths mét midi :) werkt het hetzelfde en werkt deze ingang dus als een cv -> midi converter, die dus op die digitech in het apparaat zelf moet zitten. Daar betaal je ook weer voor, hoewel ik moet zeggen dat 49€ geen geld is voor de MC2

Voor de goede orde; op de Digitech zit geen cv>midi achtige converter.
Het is puur midi.
Nogmaals, je gebruikt de Digitech eigenlijk als een modwheel dat je met de voet kan bedienen. Vervolgens kun je op de synth zelf parameters toewijzen aan je modwheel (dus bijv. cutoff, of modulatie, of delay of rez , of effect depth etc.).

Ik geloof overigens niet dat de Roland EV expression pedaal een Midi cc signaal afgeeft evenmin dat de Yamaha FC7 dat doet. Volgens mij betreft dat gewoon "classic" expression pedaal met een potmeter (net als alle expression pedalen)!

Heb je gelijk in, my bad. Het is inderdaad de hardware waar je het pedaal aanhangt die bij de stand vd potmeter een waarde interpreteert en omzet in CC-signaal.

Ik vermoed dat als je hem in de Sustain Pedal ingang prikt, zo'n CC-pedaal eenvoudigweg de functie van 'switch' krijgt (>= 64 = off, < 64 = on). Straks eens proberen (niet dat het zijn nut heeft, maar dat zou het inderdaad bevestigen).

En omdat voorbeelden doorgaans meer zeggen dan 1000 zeverige woorden:

Reason Clav Digitech midi pedaal sample

plus Crumar Spirit sample (beetje unquantized hehe):

Coole voorbeeldjes, volgens mij is het maar net wat het handigst uitkomt in je setup of je een midi of een jack pedaal wil. In mijn geval heb ik geen keus met de juno, en ik kan met mijn midi keyboard een midi controller kiezen (maar vergeet ook niet dat veel software midi-learn heeft, waardoor dat meestal niet per se hoeft)

Daarnaast heb ik ook een crybaby wah pedaal wat aan bijvoorbeeld de dx7 clavinet een fantastische sound geeft :)
De ev5 is moeilijk om zo af te stellen dat deze een gelijksoortige respons geeft als het echte wah pedaal. Die gebruik ik meestal om baslijntjes wat lekkerder te rollen door het nummer heen (wah-light of hoe moet je het omschrijven... )

'Peaches', het eerste nummer op mijn halfgare myspaceje is denk ik een goed voorbeeld van wat ik met dat rollen en levend maken bedoel. Geen id of dit ook in normale muziek bruikbaar is hoor, maar ik hou erg van die warme sound :kimono:

Een 'gewoon' (jack) expressie pedaal stop je direct in de filter cv van je synth. Tenminste, zo werkt dat op de Juno en andere Roland spullen.
.

Dat dacht ik dus ook.
Volgens mij had ik vroeger een pedaal die traploos 0 tot 12 [of 15] volt leverde.
Dus daarom mijn gedachte ,dat een expression poort een spanning vroeg.

Back