laptop brom bij aansluiten op stroomnet

Natuurlijk is een aarde aftapen wat betreft veiligheid niet wenselijk. Echter moet je kiezen tussen een zeer storende brom en een kleine kans dat er drinken over he laptop gaat. Ik zet mijn drinken altijd onder het niveau waar mijn laptop staat en de stekkerdozen allemaal van de grond en sowieso ondersteboven om incidentente voorkomen.

Verder zou ik me er niet al te druk om maken. Pa mannen gebruiken dit truukje constant en dan ook nog eens bij apparaten (zoals versterkers) die behoorlijk hogere voltages maar vooral ook bij apparaten die veel meer stroomsterkte gebruiken.

Overigens kan een DI met een ground loop schakelaar je prima helpen al begrijp ik niet dat bouwers van mobiele audio interfaces een dergelijke switch niet standaard inbouwen. Schakelingetje stelt nog minder dan niks voor en 1 klein knopje extra kan op elke interface wel.

Ik had het ook in mijn studio dat de zooi bromde en heb laptop en geluidskaart nu op een ongeaarde doos zitten (stekkerdoos that is ;))

Pjotr live met laptop?!

Hell waar gaat dat heen met de wereld ;)

-C-

Moet je doen!

Moet je doen!

Dit is inderdaad zwaar overdreven. Denk je nu echt dat de aardlek er uit vliegt als jij water over je laptop flikkert? Hoe gaat dat in zijn werk dan? Leg dat eens uit. Daar ben ik wel benieuwd na. Dat komt namelijk niet overeen met de aardlekschakelaarfunctie zoals ik het op de MTS heb geleerd.

En 60ma KAN misschien dodelijk zijn. Volgens mij levert mijn laptopaccu meer stroom dan 60mAH, en ik durf er gerust twee kabels aan te solderen waarvan ik de ene in mijn reet steek en de ander in mijn neus duw. Ik doe het alleen niet.

Ik zou zelfs wel durven beweren dat je een laptop (op accu) in bad kan flikkeren waar je inzit.

Mij best, steek jij dat ding maar in je reet ga in bad zitten en laat dan iemand de stekker in het stopcontact steken zonder rand-aarde, en dan als een speer terug naar je MTS waar je het nog eens na kan vragen waar het ook al weer voor diende als je het dan nog niet weet.

spanningsverschil tussen kasten.

spanningsverschil tussen kasten.

Ik had het ook in mijn studio dat de zooi bromde en heb laptop en geluidskaart nu op een ongeaarde doos zitten (stekkerdoos that is ;))

Pjotr live met laptop?!

Hell waar gaat dat heen met de wereld ;)

-C-

Dat kan inderdaad ja.
Tegenwoordig zie je op veel meer kamers randaarde dan alleen de schuur en zolder en de hele douche vloer. (de contactdoos als je die hebt in de douche is niet fysiek (fase en nul) (aarde wel) verbonden met het net maar via een 1:1 trafo.

Ja wisselspanning he. Soms kan het helpen om stekkers om te draaien, huh dat maakt toch niet uit??? jawel je hebt namelijk een fase verschil wat brom kan opleveren.
Zet je multimeter op wisselspanning maar eens tussen twee apparaten op de metalen kast. Kans dat je 110V meet. Een lel zul je er niet van krijgen, maar je kunt wel iets voelen tintelen. Als je nu een van de stekkers omdraait is het verschil weg dus 0V op je meter.
Moet een audiofiel weten.
(een reperateur dan) Heb zelf 15 jaar tv's monitoren videos lcd en plasma's (philips en sony) gerepareerd dus ik weet wel ietsiepietsie van hoge spanning op je vingertje krijgen. En heb ook wel eens een lel gehad van 30KV, moet je even van bijkomen want het was maar heel kort en met zeer lage amperage dus ik weet waar ik over praat.

Groetjes

Dat kan inderdaad ja.
Tegenwoordig zie je op veel meer kamers randaarde dan alleen de schuur en zolder en de hele douche vloer. (de contactdoos als je die hebt in de douche is niet fysiek (fase en nul) (aarde wel) verbonden met het net maar via een 1:1 trafo.

Ja wisselspanning he. Soms kan het helpen om stekkers om te draaien, huh dat maakt toch niet uit??? jawel je hebt namelijk een fase verschil wat brom kan opleveren.
Zet je multimeter op wisselspanning maar eens tussen twee apparaten op de metalen kast. Kans dat je 110V meet. Een lel zul je er niet van krijgen, maar je kunt wel iets voelen tintelen. Als je nu een van de stekkers omdraait is het verschil weg dus 0V op je meter.
Moet een audiofiel weten.
(een reperateur dan) Heb zelf 15 jaar tv's monitoren videos lcd en plasma's (philips en sony) gerepareerd dus ik weet wel ietsiepietsie van hoge spanning op je vingertje krijgen. En heb ook wel eens een lel gehad van 30KV, moet je even van bijkomen want het was maar heel kort en met zeer lage amperage dus ik weet waar ik over praat.

Groetjes

Heel mooi, dan kan je vast heel goed uitleggen wat de aardlekschakelaar voor je doet op het moment dat er vocht over je laptop flikkert, want daar vroeg ik om en dat heb je nu nog niet gegeven.

En dan niet simpelweg zeggen dat de aardlekschakelaar uitvliegt, maar wat de technische achtergrond hiervan is. Ik ben vooral benieuwd naar het gedeelte waarin je uitlegt hoe de aardlekschakelaar het stroompje krijgt wat hij nodigt heeft om af te slaan.

P.S.
Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg dat ik me niet voor kan stellen hoe het zou kunnen. Vandaar dat het een serieuze vraag om uitleg is.

Hoeveel LCD en Plasma schermen had jij 15 jaar geleden te repareren trouwens?

ok stukkie heb je gelijk geef ik toe.

ok stukkie heb je gelijk geef ik toe.

Sorry een stukje heb je gelijk, dat geef ik direct toe dat was verkeerd uitgelegd van mijn zijde. Dat de aardlek er niet uit zal knallen als je vocht op je laptop gooit, daar zal secundair in je voeding wat kapot gaan. Zekering of veiligheidsweerstand en wat dingen in je laptop. Anyway kun je wel een aardige opdonder krijgen van de convertors van je lcd scherm.
De aardlek zal er wel uitgaan als je voeding nat wordt.
Kijk en als dat een sops voeding is, een schakelende voeding en de aardlek knalt er niet uit dan kun je wel even flink gaan staan shaken.
Maar je moet het allemaal maar zelf weten welk risico je wilt lopen.

ps Tuurlijk was er 15 jaar geleden nog geen lcd/plasma voor consumenten de laatste 5 jaar wel, maar toen waren er wel monitoren tv's enzovoort. die tv's waren er 30 jaar geleden al.
Toevallig was er al een plasma scherm in de jaren 60 of 70dacht ik, zoek maar eens op internet, alleen met de kleur blauw. Dus dat is ook al ouder dan je denkt.

Nog iets, ik heb jaren geleden eens een documentaire gezien, weet niet meer waar precies, maar dat ging over een artiest en de toen gebruikte microfoon op standaard(weet niet of ze toen al 48v phantom gebruikten), maar die liep naar zijn mic om te gaan bleren en pakte de microfoon vast en dat was de laatste keer datie blerde. Waren geloof ik nog echte beelden ook.

Heel mooi, dan kan je vast heel goed uitleggen wat de aardlekschakelaar voor je doet op het moment dat er vocht over je laptop flikkert, want daar vroeg ik om en dat heb je nu nog niet gegeven.

En dan niet simpelweg zeggen dat de aardlekschakelaar uitvliegt, maar wat de technische achtergrond hiervan is. Ik ben vooral benieuwd naar het gedeelte waarin je uitlegt hoe de aardlekschakelaar het stroompje krijgt wat hij nodigt heeft om af te slaan.

P.S.
Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg dat ik me niet voor kan stellen hoe het zou kunnen. Vandaar dat het een serieuze vraag om uitleg is.

Hoeveel LCD en Plasma schermen had jij 15 jaar geleden te repareren trouwens?

Back