Software Piano met midicontroller (en MO8)

Scippy

Stamgast
Hallo,

Nu ik besloten heb om op kamers te gaan, ben ik op zoek naar een oplossing om ook op kamers vooral piano te kunnen spelen. Nu loop ik met het idee (omdat ik ook nog op zoek ben naar een betere pianosound dan wat in mijn Yamaha MO8 zit) om een software piano gaan te gebruiken, omdat ik toch wel onder de indruk ben van verschillende samples van NI Akoustik of Steinberg Grand 2. Alleen heb ik van SoftSynths nog totaal geen kaas gegeten.

Nu is mijn vraag eigenlijk; wat heb ik allemaal nodig om (in de eerste plaats in combinatie met mijn MO8) via een Software Piano te kunnen spelen. Wat ik op dit moment alleen heb is een laptop (Toshiba L200 met Intel T2130 1,87 gHz processor en 2 gig intern geheugen) en natuurlijk de MO8 met monitoring.

1) Een geluidskaart (eventueel met ingebouwde MIDI connectoren)
2) Bij afwezigheid van MIDI in de geluidskaart een aparte MIDI interface.
3) Een software programma dat in stand-alone kan draaien (zoals NI Akoustik, The grand weet ik niet, maar na een beetje surfen kom je dit gauw te weten)

Over geluidskaarten en Midi interfaces staat er reeds onnoemelijk veel op het forum. Misschien eerst eens doornemen.

Let wel dat je met deze setup niet kunt opnemen, enkel spelen.

1) Een geluidskaart (eventueel met ingebouwde MIDI connectoren)
Let wel dat je met deze setup niet kunt opnemen, enkel spelen.

NI Akoustik heeft een ingebouwde recorder!

Ik zit te denken aan inderdaad een externe usb geluidskaart. Als hier l/r jack-out en midi in opzit is dit toch voldoende? Heeft iemand een voorstel?

Je hebt geen midi interface nodig, de MO8 heeft al midi over USB.
En wellicht dat asio4all goed werkt op jou laptop. Dat is een gratis native asio driver. Dat zou ik eerst proberen, kost je niets nl.

Zo, heb het eens geprobeert met 4front piano (VST freeware) en Asio4all via USB midi. Daarnaast gebruik ik nu Savihost waarmee je heel makkelijk VST(i) kunt openen. Eerst begreep ik niet waarom m'n MO8 niet wou "luisteren", maar het werkt nu! Ik merk nog wel een vertraging. Zou dit komen door de kwalitatief te slechte onboard geluidskaart? Of moet ik de latency in Asio4all anders instellen? Of kan het wat anders zijn?

Back