Vertragings problemen met opnemen binnen Cubase 5.1

KNARPH

Stamgast
Wanneer ik een partij in wil spelen binnen cubase 5.1 heb ik het probleem dat wanneer ik de opname terug luister er niets meer klopt van de timing.
De eerst gespeelde noot staat waar hij hoort het daaropvolgende akkoord is oneindig lang en alle daaropvolgende noten zijn of ~een kwart te vroeg, of te laat.
Heb van alles geprobeerd met o.a. de sync, latency, etc.
Wie weet raad. Ik zie vast iets over het hoofd.
Ik gebruik een geregistreerde versie van cubase in combinatie met een EMU 1820 audiodock.
Groeten, KNARPH

In cubase heb je zo'n clockje bij elk spoor waarbij je delay kan instellen ..

wat ik zelf altijd doe is gewoon inzoomen en de audio strak trekken op de grid (wel snap to grid ff uit zetten)

Laatst gewijzigd:
Wanneer ik een partij in wil spelen binnen cubase 5.1 heb ik het probleem dat wanneer ik de opname terug luister er niets meer klopt van de timing.
De eerst gespeelde noot staat waar hij hoort het daaropvolgende akkoord is oneindig lang en alle daaropvolgende noten zijn of ~een kwart te vroeg, of te laat.
Heb van alles geprobeerd met o.a. de sync, latency, etc.
Wie weet raad. Ik zie vast iets over het hoofd.
Ik gebruik een geregistreerde versie van cubase in combinatie met een EMU 1820 audiodock.
Groeten, KNARPH
Hey KNARPH
Je latency is pas niet meer aan de orde als alle sporen audio zijn en je dus
alleen audio speelt vanaf je harde schijf.

Latency is dus normaal maar wanneer je iets inspeelt moet je dus Direct Monitoring hebben ingeschakeld.
Zo speel je dus niet door Cubase maar alleen door je geluidskaart. Je kan op dat moment dus ook geen effecten horen e.d.
Alleen de sound van de synth hoor je die direct in je kaart is geplugd. Wanneer je door Cubase heen speelt heb je latency want
het signaal moet van de geluidskaart naar Cubase en weer terug. Een goede kaart geeft ca 8ms latency (heen en weer 16ms)
die je bijna niet waarneemt maar het is nooit helemaal weg waardoor Direct Monitering noodzakelijk is.

i.i.g. niks gaan lopen klooien in je root trouwens. Dit hoor ik andere ook roepen. Niet aan te raden.

Succes verder :)

Groet,

Grimm (from - Franco & Grimm)

Nee, dat is het paard achter de wagen spannen. het probleem ligt dieper.
Omdat het probleem zich niet voordoet bij een verse installatie weet ik zeker dat de een of andere parameter verkeerd staat, de vraag is alleen welke! het zijn er zo godvergete veeel!

lijkt me sterk dat je dit met een verse installatie niet had.. met die klok icoontjes waar ik t over had kun je je vertragings problemen dus corrigeren want het is zonder dat je aan de instellingen komt onmogelijk om je opgenomen audio precies zo strak te hebben als je originele midi arrangement .. om nog maar te zwijgen over de rol van je midi interface

anyways.. misschien tijd voor een uurtje RTFM?

lijkt me sterk dat je dit met een verse installatie niet had.. met die klok icoontjes waar ik t over had kun je je vertragings problemen dus corrigeren want het is zonder dat je aan de instellingen komt onmogelijk om je opgenomen audio precies zo strak te hebben als je originele midi arrangement .. om nog maar te zwijgen over de rol van je midi interface

anyways.. misschien tijd voor een uurtje RTFM?

Hoi, Bedankt voor je reaksie.

Goed beschouwd speeld latency alleen een rol wanneer ik een soft synth gebruik of audio opneem. Nee, het probleem heeft primair betrekking op MIDI-recording.
Voorbeeld: Ik zet een nieuw project op en teken in de de drum-editor even snel een drum pattern. Wanneer ik vervolgens een midi bass-lijntje realtime inspeel en het later terug luister staat de eerst gespeelde noot op tijd en alle daaropvolgende noten ongeveer 1 tel te vroeg. De onderlinge tijds-afstanden van de daaropvolgend noten is wel goed. Ik zit zelf te denken aan een sync- probleem.

Oh, ja. Mij excuses voor mijn onwetendheid maar wat bedoel je met een uurtje RTFM?

Ah als je idd om alleen midi opnemen ging dan is t idd een ander verhaal

maar das zelfs met de beste midi interface al lastig hiervoor zou je dus quantize moeten gebruiken of een zo goed mogelijke midi interface met diverse tweaks in cubase en windows en zelfs dan is t niet altijd strak ..

voor cubase kun je iig t beste een midex van steinberg gebruiken

Back