yamaha rm1x of electribe

SelkiesJS

Nieuwkomer
Ik ben sinds een tijdje op zoek naar een synth/groovebox om
te beginnen met t creeren van mn eigen elektronische muziek.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op de electribe emx (of esx maar ik weet niet hoe makkelijk t is om te beginnen met samplen) of de r1mx. Je kan de r1mx tweedehands overal goedkoop krijgen dus ik was wel benieuwd wat de mensen op t forum van deze twee machines vinden. Verschillen, ervaringen etc.
mijn invloeden zijn van air tot venetian snares. Nu is mij al uitgelegd dat om deze artiesten te kunnen evenaren wel wat meer nodig is dan een simpele groovebox:P maar t hoeft van mij ook niet zo duur of serieus. Wel zou ik graag wat snellere drums willen gebruiken als in breakcore of drum n bass.
alvast bedankt!

De RM1x is veel proffesioneler als hardware sequencer en kan je gewoon als main sequencer gebruiken in een studio, de rompler die er in zit is een beetje gedateerd maar je kan er andere apparaten mee sequencen. Als je breakcore wilt maken is een sampler-groovebox vrij onmisbaar, dus ik zou voor de ESX gaan.

Als standalone unit zou ik niet voor de RM1x kiezen want de geluiden zijn niet zo heel best. Aangezien je een alles-in-een ding wilt zou ik ook de ESX kiezen.

De RM1x is veel proffesioneler als hardware sequencer en kan je gewoon als main sequencer gebruiken in een studio, de rompler die er in zit is een beetje gedateerd maar je kan er andere apparaten mee sequencen. Als je breakcore wilt maken is een sampler-groovebox vrij onmisbaar, dus ik zou voor de ESX gaan.

De RM1x is veel sequencing voor z'n geld, maar alleen interresant met andere hardware app. als je het mij vraagt.
De EMX zou ik niet nemen omdat je dan zo vast zit aan de geluiden.
De ESX is idd de beste keus. Zelf geluiden erin knalen en gaan met die banaan

De RM1x is veel sequencing voor z'n geld, maar alleen interresant met andere hardware app. als je het mij vraagt.
De EMX zou ik niet nemen omdat je dan zo vast zit aan de geluiden.
De ESX is idd de beste keus. Zelf geluiden erin knalen en gaan met die banaan

Hier sluit ik me bij aan.

Wow.. niet gedacht dat er zo snel gereageerd op zou worden. :) heel erg bedankt!
Maar aangezien ik een totale newb ben had ik toch een aantal vraagjes.
Is zo'n sampler een beetje te doen. Waar haal je bijvoorbeeld de geluidjes vandaan? Ik neem aan dat als ik bijvoorbeeld een drumkit gevonden heb die over de verschillende sequence steps kan verdelen? Maar als ik synth geluiden wil hebben bijvoorbeeld?
Mja ik zie t zo gebeuren dat als ik m eenmaal heb, dat ik dan niet weet hoe ik er uberhaupt mee moet beginnen, dus vandaar dat ik graag vraag:P

Drum geluiden kun je zelf opnemen (bijvoorbeeld eens een drumbakje van iemand lenen of een sample CD kopen of samples van je favoriete CD's opnemen), of je download drumkits van internet. In mijn signature staat bijvoorbeeld een link naar de 'Uberkit' met daarin diverse drumkits waaronder 808/909/Linndrum etc. Deze is in Akai formaat, maar de losse WAVs zitten erbij zodat je ook zelf een kit zou kunnen maken.

Verder zou ik eens op de Korg site kijken voor een manual, dan leer je vaak al een heleboel voordat je het apparaat zelf hebt.

Dus als ik t goed begrijp is deze machine vooral voor de drums (die je dan zelf ergens vandaan tovert) en kleine stukjes geluid. Hier zou je geen eigen synth (met bijvoorbeeld een saw geluid of een gewone sinus) mee kunnen maken. Moet je die geluiden dan ook samplen of is t dan makkelijker om een sequencer er bij te hebben met synth erop . Misschien dat ik t aan t einde van de dag nog ga begrijpen zowaar:P

Ben het wel met de jongens eens dat je meer aan een sampler groovebox gaat hebben als je een alles in een ding wilt hebben.

Maar je kan natuurlijk ook een rm1x nemen en een akai s2800 voor een euro of 50, dan ben je ook met 200 euro klaar wat betreft de drums, en heb je meteen een sequencer voor de toekomst om een studiootje bijmekaar te sparen, en je houd nog geld over voor een rompler met wel goede sounds.

Nou wil ik je geen rm1x aansmeren want ik vind persoonlijk die sequencer workflow een naar onding, maar ik denk dat ik toch een van de weinige ben want het grote merendeel op dit forum is er aardig weg van.

In elk geval heb ik een rm1x voor je te koop aan een net prijsje :D

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=96256

hm een hoop kennis die ik vandaag op moet doen:P ..

ik durf t bijna niet te vragen:P maareuh wat is een rompler..?
Maak je hiermee soundscapes en orkest gedoe etc?
dus dan zou ik de rm1x voor de drums kunnen gebruiken? of de akai..
en wat zou dan een alternatief zijn als rompler(ik heb weer wat geleerd:P)
ik geloof dat dit nog een zwaar leerprocess gaat worden :erm:

een rompler is een soort van sampler maar dan met vaste sounds, de sound engine in de rm1x is ook een rompler., maar die sounds zijn zoals al aangehaalt een beetje knullig. In een sampler stop je je eigen sounds.

Een rompler met wel leuke sounds zijn bijv de jv serie van roland.

RM1X - goede seqencer bagger geluiden
electribes algemeen hebben een leuke en snelle manier van werken
de m - goed om snel probeersels in elkaar te flansen, het geluid gaat vervelen
de electribe S - vergt wel wat organisatie ne vooral : geduld, waarschijnlijk wel de meest inzetbare

electribe R - had ik als eerste van de serie, daarna allemaal gehad en weggedaan maar de r heb ik nog steeds: deze heeft, vind ik, wel een eigen sound, de crash is verschrikkelijk maar de rest kan best ver gaan, vooral voor minimal en electro
s6 met kiezen :p

Hmm dus er is geen goede groovebox waar een goede drum sequencer in zit met redelijke rompler sounds en dan ook nog eens een redelijke sample mogelijkheid?;). en dan nog het liefst voor onder de 400-500 euries:P
Mja ik vind t kopen van veel apparaten zo intimiderend:P Zeker als ik net begin.
maar misschien dat dat de enige mogelijkheid is.

Hmm dus er is geen goede groovebox waar een goede drum sequencer in zit met redelijke rompler sounds en dan ook nog eens een redelijke sample mogelijkheid?;). en dan nog het liefst voor onder de 400-500 euries:P
Mja ik vind t kopen van veel apparaten zo intimiderend:P Zeker als ik net begin.

misschien een roland mc-808 of mc-909 maar die zijn duurder

Ach, je moet niet verwachten dat je heel snel professionele kwaliteit muziek kan maken, dus daar moet je je budget en gear ook op afstemmen. Het is beter om 1 apparaat te kopen als een Electribe of RM1x en deze he-le-maal "uit te benen" (alles eruit halen wat erin zit) met alle beperkingen van dien dan dat je een complete studio inkoopt en geen idee hebt waar je moet beginnen.

Tijdens het werken met je gekozen apparaat loop je op een gegeven moment vanzelf tegen de beperkingen aan, en vaak vindt je een werkbare oplossing. En als het op een gegeven moment echt gaat knagen, weet je wat je mist en kun je gericht zoeken. Niet tevreden over de drums? Zoek een goede sampler of drumcomputer. Wil je dikkere leads? Misschien een (virtueel) analoge synth. Enzovoort.

Hoezo bagger geluiden in de rm1x? Dat valt toch wel mee. Ik sta iedere keer weer te kijken van wat ik uit de (in mijn geval de rs7000, maar das verder hetzelfde) rompler kan halen. Goed, het kost wat extra werk maar om 't nu allemaal bagger te noemen... Met een paar effecten erover en wat aanpassingen zijn die presets vaak prima te pruimen... Over de RS7000 gesproken: is dat geen alternatief? Is wel wat prijziger, maar als je toch op zoek gaat naar iets Rm1x-achtigs (de RS sequencer is alleen nog net iets handiger dan die van de rm1x) en er een sampler bij wil lijkt me de keuze snel gemaakt. Liefst een outputexpander erbij, dan ben je heb je echt super veel controle of die zogenaamde 'bagger' presets.

Nog een klein hulpje: http://www.markarber.freeserve.co.uk/rmormc.htm

RS7000.

Precies waar ik aan zat te denken.

Is de sequencer van de Rm1x met een betere (iets) synth (rompler met zowel drumgeluiden als bassen, synths etc) aan board en een aardige sampler aan boord. Je kan er ook goed andere apparatuur mee aansturen (en dat ga je zeker leuk vinden als deze hobby je bevalt).

De RM1x geluiden zijn best aardig op zichzelf, maar door het gebrek aan individuele outputs en/of niet al te beste summing en/of niet al te beste D/A conversie wordt het al snel een doffe brei. Natuurlijk kun je er leuke sounds uithalen, maar het is over het geheel toch echt niet geweldig te noemen.

En RS7000 zou wat dat betreft inderdaad ook een goede optie zijn.

Hoezo bagger geluiden in de rm1x? Dat valt toch wel mee. Ik sta iedere keer weer te kijken van wat ik uit de (in mijn geval de rs7000, maar das verder hetzelfde) Nog een klein hulpje: http://www.markarber.freeserve.co.uk/rmormc.htm

je hebt gelijk maar om mee te beginnen is een rm1x gewoon geen goede bak .

Niks slechts erover verder, "bagger" was misschien ietsje overdreven

maar de geluiden zijn vaak zelfs ietsje TE leuk 8)

De RM1x geluiden zijn best aardig op zichzelf, maar door het gebrek aan individuele outputs en/of niet al te beste summing en/of niet al te beste D/A conversie wordt het al snel een doffe brei. Natuurlijk kun je er leuke sounds uithalen, maar het is over het geheel toch echt niet geweldig te noemen.
Ben ik helemaal mee eens, als Rm1x fan, :D. Jammer dat ze niet aan een extra paar uitgangen hadden gedacht. Dan zou het de ideale bak zijn geweest.
Ik ben zelf van mening dat een groovebox een beetje een 'cheese' gehalte moet hebben. En dat heeft een Rm1x. Niet dat dat ding me soms nog verrast, als je de interne sounds gaat layeren; kicks bijvoorbeeld kunnen lekker voor dub en d&b werken. Truuk om de brij te vermeiden is minimaal mogelijk tegelijk gebruiken en niet alles in hetzelfde deel van het frequentie spectrum jagen.

Een ander groovebox alternatief is misschien een Emu Commandstation, zo'n MP-7 of XL-7. Als deze te vinden zijn dan.

Back