Tracks maken; hoe kan ik dit eenvoudiger, overzichtelijker en effectiever gaan doen?

Battlemaniac

Stamgast
Tracks maken; hoe kan ik dit eenvoudiger, overzichtelijker en effectiever gaan doen?

Tussen 2000 en 2005 heb ik regelmatig tracks gemaakt, met oa Rebirth, MC-505, RS7000, Motif (prima sequencer en met zeer handige drum-presets ook), FL etc.
Helaas ben ik de laatste jaren iets minder productief geworden, maar wil graag weer actiever gaan worden en meer tracks gaan maken.
Qua style denk ik vooral aan electro/darkwave, maar wil mij hier ook weer niet teveel op gaan vastpinnen.
Momenteel ben ik erg aan het kijken hoe ik de boel weer wat aan de gang kan krijgen en wat ik zoal wil gaan gebruiken (progs, gear).
Soms zie ik door de bomen het bos even niet meer, maar dacht zoal aan het volgende;
- Cubase (wil tevens audio-sporen gaan gebruiken voor gitaar etc);
welke Cubase is het beste te gebruiken eigenlijk? Had zelf altijd wel goede ervaringen gehad met VST, maar heb momenteel SX (weinig gebruikt nog).
- Reason (oa voor maken van drumtracks, synths etc); vooral het maken van drumtracks blijf ik altijd lastig vinden en hopelijk kan ik met Reason hiermee wat meer uit de voeten.....
- Spectronics Atmosphere en/of Symphonic Choirs

Toch twijfel ik nog wel enigizns en het liefst wil ik alles engizins overzichtelijk houden en niet teveel verzuipen in allerlei uitéénlopende progs, plugins etc, waardoor ik de kern aan het oog zou kunnen verliezen (daardoor chaos, getreuzel etc).
Hoe zou ik gericht te werk kunnen gaan (ook gezien de muziekstylen zoal)?

Laatst gewijzigd:
Ik zou eens beginnen met een shitload korte loopjes te maken
van ongeveer 8 maten. Op die manier krijg je de feeling weer een
beetje terug. Daarna zou je systematisch een trackje kunnen
bakken geinspireerd door de eerder gemaakte loopjes.

Mja... tis per persoon verschillend maar zo zou ik het doen.
Lekker een goedkope sequencer erbij aanschaffen zoals FL (je
zei dat je die al had, dus die mag je nog steeds gratis updaten)

Keep it simple in ieder geval. Daar past electro ook wel bij ;)

Thanx, ga ik ook proberen nu ik weer ff in een dip zit...:biertje:

Wat bedoel je eigenlijk met een 'shitload'? :frons: :P

Maar om even weer terug 'back to basic' te gaan.
Hoe zou ik verder lekkere drums kunnen maken op een intuïtieve, maar ook passende en strakke wijze (afgezien van de vele 'shitloads')?
Step-functie ligt mij op de een of andere manier nooit zo, alhoewel je met de shuffle-optie vaak nog wel aardig mogelijkheden kunt hebben.
Tevens wil ik (op langere termijn) voor en met m'n Yamaha DTXplorer en Roland SPD-6 wellicht Battery3 gaan gebruiken.
Lijkt me erg tof om daar leuke sounds uit te gaan halen.

En kun je in Reason ook samples gebruken?
Of wellicht zelfs nog lange(re) audiotracks?
Dan zou ik ook niet zo vaak hoeven te switchen met bijv. Cubase.
Maar als het niet anders kan, moet het maar.
Wat vinden jullie trouwens zoal van Cubase SX?
Wat ik al eerder schreef; vond VST wat lekkerder werken, maar wellicht is er met Cubase4-studio wel weer het één en ander verbeterd (ten opzichte van SX).
En wat zijn jullie ervaringen zoal met Cubase4-studio (ook in combinatie met Reason en andere softsynths)?

Via de zoekfunctie kun je genoeg gebruikers info vinden.

Last edited by a moderator:
Maar om even weer terug 'back to basic' te gaan.
Hoe zou ik verder lekkere drums kunnen maken op een intuïtieve, maar ook passende en strakke wijze (afgezien van de vele 'shitloads')?
Intuitief: je copy + paste .wav files, of je gebruikt iets als ReDrum. Als VST-plugin is er FXpansion Guru. Alles wat op je computer direct wordt afgespeeld is strak omdat 'ie van tevoren weet waar de noten komen te staan, er zit geen reactietijd tussen.

En kun je in Reason ook samples gebruken?
Ja.
Of wellicht zelfs nog lange(re) audiotracks?
Nee.

Wat vinden jullie trouwens zoal van Cubase SX?
Ik heb het gedumpt voor Ableton Live. Probeer de demo daarvan maar eens :).

Hmmm; Ableton ziet er inderdaad erg aardig uit en als deze eenvoudiger en overzichtelijker zou zijn dan Cubase dan zou ik maar eens moeten gaan overwegen om met Ableton te gaan werken.

Verder vraag ik mij ook nog even het volgende af.
Zijn er ook softwareprogs van vocoders (qua style bijvoorbeeld zoals de Korg R3, Roland VP550 etc)?

Softwarevocoders zijn altijd een beetje gedoe. Er zijn er niet zo veel. In Reaktor zit er een, maar dan heb je Reaktor nodig (en die is dan nog niet echt super). Er is ook nog deze: http://www.prosoniq.com/ maar wat er in zit is al oud (1998 ), en het klinkt vrij helder en niet echt vintage. Oudere VST plugins offeren vaak realisme in nabootsing op voor laag CPU-verbruik.

De VP is een beetje een geval apart; daar zit wat meer in en ze hebben meer moeite gestopt in de kwaliteit van de algoritmes. Van de R3 weet ik niet hoe die klinkt.

Vocoders op VAs komen vaak onder het motto "we hadden nog DSP over, dus hij kan er bij" en de kwaliteit is wisselend. Verder hangt er ook nog een hele hoop af van je ingangssignaal: er zit nog een hoop EQ en compressie voor als je een voor een vocoder geschikt signaal wil hebben.

Back