SRX uitbreidingen

fuse

Gepokt en gemazeld
Wie heeft hier zo'n Roland SRX uitbreiding en hoe bevalt hij?

(JV mag evt ook wel)

Van kijken word je nl ook niet veel wijzer. En luisteren komt later nog wel. Ik ben nieuwschierig welke evt interessant zijn.
Want die gerecyclede JV expansions op een SRX bord stoppen vind ik geen porum.

Ik heb de SRX05 Dance Supreme, de SRX07 Ultimate keys en de SRX06 Complete Orchestra.

Over het algemeen geldt dat de geluiden van uitstekende kwaliteit zijn; vooral de nieuwe XV effecten dragen daar aan bij. De SRX 1 t-m 5 zijn overigens compleet nieuwe boards, de 6 t-m 9 zijn re-engineered SR-JV boards.

De SRX05 Dance Supreme bevat vooral veel loopjes, voorgebakken akkoordjes enz. Nadeel is dat die geluiden weinig inzetbaar zijn, het laat gewoon weinig ruimte voor creativiteit. Wel veel drumkits; 34 stuks. Over het algemeen zou ik zeggen; maak je alleen maar techno, trance, dance etc, dan is de SRX05 een aanvulling. Meer niet. Mijn cijfer; een 5

Ja, dan de SRX07... sowieso krijg je de de SR-JV's Keyboards of the '60s & '70s, Vintage Keys en Bass & Drums er bij (gooi ze op een SM-card en je hebt er 6 banks bij= totaal zo'n 1100 patches!). Het board zelf bevat de beste van deze drie boards + nog eens een aantal nieuwe patches. Stuk voorstuk hele nuttige en bruikbare sounds van o.a. Oberheim, Rhodes, Hammond, SH, Wurly, JP, Moog (en zelfs Farfisa, Hohner en een grappig Telstar-orgeltje). Veel geluiden zijn ' herkenbaar': ' Smoked water' ' ALittleHelp' en ' Sly Family B' zijn patchnamen waar je je waarschijnlijk wel wat bij voor kunt stellen. Het komt allemaal goed in de buurt, ook de bewerking van de sounds is ok. De FX worden goed gebruikt en het stereobeeld is mooi. Verder Pad's, bassen, en de nodige 'analoge' sounds. De drumkits zijn wel aardig maar als je de basis kits + de techno kit hebt zit je hier niet op te wachten. De Analogue kit is wel ok. De rest zijn meer een soort preset kits; veel te veel fx om flexibel in te zetten. Mijn cijfer; een 9

Over de SRX06 kan ik kort zijn; prima boardje met een samentrekking van de orchestra I, de orchestra II en de Vocal SR-jv boards. De Vocals gebruik ik eigenlijk nauwelijks. Gebruik je akoestische instrumenten in je composities dan is dit board wel afdoende. Honderden strings, brass, wood ... ach, het bekende werk. Misschien is dat het wel; het is allemaal weinig verrassend. Mijn cijfer; toch een 8

Overigens heb ik ook de Techno (SR-JV) board, volgens mij mag dat board in geen enkele XP, JV of XV ontbreken!

Ben je op zoek naar specifieke geluiden?

Nee, ben niet speciaal op zoek naar geluiden. Maar wil graag eens kijken of ik die lege slots kan vullen.

Maar die JV-techno zou ik dus moeten hebben. Ik heb al de JV SFX versie en die vind ik wel geinig.
Vraag me af of die SRX piano wat voor me is en die drums, maar dat moet je gewoon horen.

Maar als ik die dingen op de veilingsites tegenkom dan weet ik ongeveer hoe en wat. :)

En wie weet ga ik hem zelf ook nog wel eens programmeren. Heb ik eigenlijk nog nooit gedaan. (ik weet het, het is schandalig)

Origineel geplaatst door johanms1
Overigens heb ik ook de Techno (SR-JV) board, volgens mij mag dat board in geen enkele XP, JV of XV ontbreken!

nou ik heb een jv zonder dat board, en eerlijk gezegt vind ik er nix aan.
En alleen al om het feit dat de geluiden erg verouderd zijn. Of je moet zelf aan het proggen gaan.

Ik vind de SR-JV-80-04 vintage expansion een absolute must.
(Helemaal als je een JD synth hebt, dan nog eens 256 extra geluiden....).

Fris!

Trouwens dat XVedit is echt 3x nix. De officiele van Roland is vet beter en fijner.

En nog een keer die lijsten in Cubase in de studio manager pleuren en dan kun je lekker makkelijk patches kiezen zonder op het display te hoeven kijken. ;)

Ik heb trouwens logic environments gepost voor de sr-jv expansions ;)

Ik heb trouwens logic environments gepost voor de sr-jv expansions ;)

dat je dat maar weet.

Maar idd, het techno board is zeker noodzaak (en JA bam, je moet natuurlijk wel even de presets weggooien ;) of compleet mismaken)

Eens vwb die editor.
En eens vwb Vintage keys board (maar die heb ik al in mijn SRX-07 dus)

De XV of JV is echt de moeite van het bewerken waard. Er zijn genoeg parameters om je geluidje helemaal te verzieken ;)

Ik heb een XV en dan moet je gewoon een script hebben voor Cubase, anders is er geen beginnen aan met meer dan 3500 patches in 1 doos. Nadeel is weer dat je die scripts altijd zelf moet maken... Roland levert ze iig niet. Ik heb bij support wel eens een gewoon patchlistje gevraagd om zo'n script te maken. het antwoord was; "Er zit toch een papiertje bij met alle patchnamen?"

En dan heb ik het geeneens over het feit dat de studio module niet meer in SX zit. Gelukkig was ik voor die tijd al overgestapt op scripts.

Origineel geplaatst door bambamstudio
nou ik heb een jv zonder dat board, en eerlijk gezegt vind ik er nix aan.

omdat je dat board niet hebt ;)

Origineel geplaatst door johanms1
Ik heb bij support wel eens een gewoon patchlistje gevraagd om zo'n script te maken. het antwoord was; "Er zit toch een papiertje bij met alle patchnamen?"

PDF met patchnames van roland downloaden, text extract gebruiken, patchnamen in excel pasten,
codes ervoor en.... voila, een patchscript in 10 minuten! :)

Moa, ik weet het niet hoor.

Als ik een 909 kit wil hebben of zo dan struin ik wel wat samples op en zet die op die smartcard in de autoloader. Die zijn dan zo geladen en dan kun je ook lekker speulen. Zo heb ik ook P200 samples (van Yamaha) op die kaart staan en het is best wel een leuke piano zo gesampled.

Ik zoek meer speciale geluiden. Een SRX SFX ding zou ik wel interessant vinden. Wellicht dat ze daar nu nog mee bezig zijn. En ook geen gesampelde instrumenten, want ik zoek helemaal geen bas gitaar of weet ik het. Gewoon synthgeluiden waarmee je lekkere patches mee kunt brouwen.

uhm wat is er zo bijzonder aan die technokaart? veel slechte waveforms, maar enkele echt bruikbare waveforms (loopjes sowieso achterhaald), drums wel redelijk bruikbaar
vintage kaart: een stuk meer bruikbare waveforms maar veel lijkt op elkaar

gelukkig heb ik ze vrij goedkoop kunnen bemachtigen... en tja het voegt wel iets toe aan je synth maar voor de nieuwprijzen die ze vragen/vroegen vind ik het echt belachelijk eigenlijk..
er zit een soort dikke 'roland-saus' over al die geluiden (dat ligt ook aan de jv/xp synthengine zelf natuurlijk)

Origineel geplaatst door fuse
Fris!

Trouwens dat XVedit is echt 3x nix. De officiele van Roland is vet beter en fijner.

En nog een keer die lijsten in Cubase in de studio manager pleuren en dan kun je lekker makkelijk patches kiezen zonder op het display te hoeven kijken. ;)

even een domme vraag van mij. ik ben iets over xvedit tegengekomen op het internet, maar wat is die andere "officiele" roland editing software waar je het over hebt. waar vind ik die?

ik heb een xv88 gekocht maar had daar een software cdrom bij moeten zitten of zo?

Origineel geplaatst door VanHeckis
even een domme vraag van mij. ik ben iets over xvedit tegengekomen op het internet, maar wat is die andere "officiele" roland editing software waar je het over hebt. waar vind ik die?

Is XVEdit niet van Roland dan? Je kan het anders wel van hun site downloaden hoor

XV Editor

XVedit != XV editor

Die van Roland die je GRATIS kan downloaden is goed.

Origineel geplaatst door fuse
XVedit != XV editor

Die van Roland die je GRATIS kan downloaden is goed.

aha nu zie ik het ja. dit is dus een andere.....deze is van roland zelf dus.

ziet er veelbelovend uit. ook overzichtelijker.

Back