KRK VXT 6 te groot voor kleine thuisstudio?

gooniegoegoe

Ingeburgerd
Ik ben voor mijn (onbehandelde) thuisstudiootje van 3x4 meter op zoek naar leuke monitors ...
Ik zit er dan max 1,5 meter vandaan en maak vooral dance met hier en daar een beetje gitaar.
Zouden de VXT 6 monitors voor zo'n ruimte dan te groot zijn en kan ik beter voor de VXT 4 gaan?
Of zijn er in deze prijsklassen betere alternatieven voor een kleine ruimte?

alvast dank voor de reactie

Ik heb zelf hier KRK V4 mk1's staan in een ruimte van 3,5 bij ongeveer 5. Voor mij voldoet dat prima. Meer vermogen zorgt meestal ook voor meer (ongewenste) relfectie e.d. wat akoestische behandeling van je ruimte echt noodzakelijk maakt.

De kleine Genelecs zijn misschien ook een optie, bijvoorbeeld de 8020 of 8030.

OK ,maar zou de VXT6 dan te groot zijn ?
Ik wil wel iets aan de akoestiek gaan doen namelijk......

tja wat is te groot... Ik heb een paar maandjes terug uitgebreide luistersessies gehouden bij Feedback Apeldoorn. Toen zat ik nog op 't spoor van RP6jes. Ze hadden daar de RP 5, 6 en 8 boven elkaar staan. Zo kon je redelijk vergelijken, maar je benadert nooit de omstandigheden van je studiohok thuis. Ik vond in die luisterhoek (ongeveer 5 bij veel (geen achterwand achter de luisterbank) en een afstand van ongeveer 4 meter tot de monitoren) dat de RP8 te veel laag had ten opzichte van het midden in vergelijk met de 6. De 5 schoot dáár echt tekort, maar ja daar was de ruimte ook naar.

Ik ben dus uiteindelijk voor 2ehands V4's gegaan en daar heb ik nog geen spijt van. Je werkt idd op ongeveer 1,5 meter van je oren, het vermogen van de amp van een 8 vind ik dan overkill. Maar wil je pompende bassen in je hardcore dan is dat je monitor. Ik vind mijn V4's lekkere eerlijke allrounders en geniet elke keer weer van hoe goed die mijn gevarieerde muzieksmaak weergeven. Prettiger dan mijn "dikke" speakers in de woonkamer (met een te grote woofer naar mijn smaak).

Goed beetje lang antwoord. Klein kan dus prima werken, het gaat erom dat je met je monitoren in staat bent een eerlijke mix te maken die overal goed klinkt. Daar ligt de afweging.

OK ,maar zou de VXT6 dan te groot zijn ?
Ik wil wel iets aan de akoestiek gaan doen namelijk......

Zachter zetten kan ook. Maar goed, te klein zijn ze zeker niet... enne, als je de VXT6 overweegt dan ook zeker even kijken en luisteren naar de nieuwe Mackie HR624mk2, Genelec 80x0, enz...

Mag ik vragen waarom je voor een KRK VXT 6 zou kiezen? Imo (het is mijn mening natuurlijk) kan je voor een thuisstudio perfect uit de voeten met een KRK RP5 / 6 en het scheeld je toch wat geld.

Heb sinds een aantal maanden de VXT8. Had daarvoor de KRK ST6 passieve monitoren, behoorlijk vergelijkbaar met de RP6 imho. Moet zeggen dat de VXT toch echt een stap vooruit is in de mate waarin je 'in' je mix kunt luisteren. Wel is deze week de gloednieuwe lijn van KRK Rockit RP serie monitoren uitgebracht, is wellicht een goed en goedkoper alternatief als prijs een issue is. OVerigens is idd akoestische behandeling van een ruimte onmisbaar, anders krijg je de kwaliteit van je monitoren nooit te horen. Succes met je keuze!

Nou ,ik heb ook een zgn luistersessie gedaan bij Feedback en vond de VXT's veel beter klinken dan de RP's.
Moet er wel bij zeggen dat ik eigenlijk een beginner ben ,dus qua 'eerlijkheid' van monitors niet zo veel verstand heb. Vond ze gewoon beter klinken.

Maar even hoor Arjen ,hoe bedoel je nieuwe lijn?? Is er iets veranderd tov de vorige versies dan????

Nou ,ik heb ook een zgn luistersessie gedaan bij Feedback en vond de VXT's veel beter klinken dan de RP's.
Moet er wel bij zeggen dat ik eigenlijk een beginner ben ,dus qua 'eerlijkheid' van monitors niet zo veel verstand heb. Vond ze gewoon beter klinken.

Maar even hoor Arjen ,hoe bedoel je nieuwe lijn?? Is er iets veranderd tov de vorige versies dan????

Ik heb het geluk gehad dat een goeie kennis van mij ze allebei in huis had. Ik heb ze even in de kamer hier getest (komt kwa afmetingen ongeveer overéén met wat jij zegt) en ik heb resoluut voor de RP5 gekozen. Het verschil tussen de RP5 & RP6 is miniem, dat spreek ik niet tegen, maar het verschil tussen de RP's en de VXT's was voor mij te klein om er de meerprijs voor te betalen. Nogmaals, ik heb ze enkel gehoord in mijn kamer, dus het kan ook volledig aan de ruimte liggen / mijn voorkeur :)

Ik ben voor mijn (onbehandelde) thuisstudiootje van 3x4 meter op zoek naar leuke monitors ...
Ik zit er dan max 1,5 meter vandaan en maak vooral dance met hier en daar een beetje gitaar.
Zouden de VXT 6 monitors voor zo'n ruimte dan te groot zijn en kan ik beter voor de VXT 4 gaan?
Of zijn er in deze prijsklassen betere alternatieven voor een kleine ruimte?

alvast dank voor de reactie
Lijkt me niet. Ik heb de VXT8's op een iets grotere kamer staan en dat gaat prima. Persoonlijk zou ik niet voor een te klein model gaan in verband met de weergave van de lage tonen.

Ik heb het geluk gehad dat een goeie kennis van mij ze allebei in huis had. Ik heb ze even in de kamer hier getest (komt kwa afmetingen ongeveer overéén met wat jij zegt) en ik heb resoluut voor de RP5 gekozen. Het verschil tussen de RP5 & RP6 is miniem, dat spreek ik niet tegen, maar het verschil tussen de RP's en de VXT's was voor mij te klein om er de meerprijs voor te betalen. Nogmaals, ik heb ze enkel gehoord in mijn kamer, dus het kan ook volledig aan de ruimte liggen / mijn voorkeur :)
Het verschil tussen de VXT serie en de Rokit serie is toch echt wel heel erg duidelijk te horen, maar goed daar betaal je dan ook voor.

Het verschil tussen de VXT serie en de Rokit serie is toch echt wel heel erg duidelijk te horen, maar goed daar betaal je dan ook voor.
Ow ja...., let bij je keuze wel op de behuizing van de monitors. Genelecs (gesloten behuizing) en KrK's (bassreflex) zijn absoluut niet met elkaar te vergelijken.

vxt6 zijn prima monitors en kun je gewoon in een 4x3 ruimte gebruiken, ze kunnen waarschijnlijk veel luider dan je nodig hebt, maar het detail en de karakteristiek zijn er ook op lagere volumes.

Ow ja...., let bij je keuze wel op de behuizing van de monitors. Genelecs (gesloten behuizing) en KrK's (bassreflex) zijn absoluut niet met elkaar te vergelijken.

Hoezo? Het zijn allemaal monitors waar muziek uit komt, toch? Bovendien is de Genelec 80x0 serie gewoon een bassreflex ontwerp zover ik weet. Die nieuwe Mackie HR's zou je nog (semi) gesloten kunnen noemen, die hebben een zgn. passive radiator ipv een poort.

Ja vond ik ook ,ga vanavond nog eens luisteren bij Feedback.........

Inderdaad lijkt de Rokit Generation 2 iets meer op de VXT, maar deze zullen ze nog niet verkopen denk ik.

Weer luistersessie gehad en vond toch de VXT6 met de Adam A7 het beste klinken....

De wat goedkopere Mackie MR5 vond ik ook niet slecht klinken (200,- pst) ,misschien iets teveel laag ,iemand hier ervaring mee?

enne, als je de VXT6 overweegt dan ook zeker even kijken en luisteren naar de nieuwe Mackie HR624mk2, Genelec 80x0, enz...[/QUOTE]

Deze mackies geven naar mijn mening toch minder detail......................

Back