Gewogen vs Semi gewogen vs Hammer vs ...

Frozen_W

Nieuwkomer
Hello ik heb een "moeilijke" vraag...:p

Wat is nu het verschil tussen Gewogen en semi gewogen toetsen.
En is dat dezelfde term als Hammer vs Graded Hammer. Of zijn dat verschillende termen.

En waar slaat aftertouch dan weer op enz...

M.A.W. Ik zoek dus informatie over de termen die gebruikt worden bij het aanduiden van het klavier van een digitale (lees: niet analoge) piano.

Greetz & Thx

Voor zover ik weet is Gewogen en Semi gewogen hetzelfde als "Hammer action" en Gradad Hammer.

Aftertouch is de mogelijkheid dat als je een toets indrukt je deze nog verder omlaag kunt drukken (en ook weer een beetje omhoog), dus feitelijk een soort extra drukknop in de toets die gewoon midi cc's uitzend, om bijvoorbeeld filter cutoff's of vibrato's te regelen.

Voorbeeldje: Je drukt een toets in, het geluid klinkt gefilterd, druk je nu harder op deze toets, gaat het filter bijv. meer open.

Niet helemaal...

'Hamerklavier' of 'gewogen klavier' is een (simulatie van een) pianoklavier, dus zwaar. Uiteraard wel in allerlei variaties, maar dat heb je bij gewone piano's ook, dat geen twee klavieren hetzelfde zijn. 'Graded hammer' houdt in dat de toetsen van onder naar boven geleidelijk aan lichter worden om te bespelen (om beneden beter bassen te kunnen hameren en boven op solo's loos te kunnen gaan). Semi-gewogen is simpelweg 'gewogen', maar dan net wat minder (dus tussen een licht klavier en een pianoklavier in).

Aftertouch gaat inderdaad over nog druk kunnen uitoefenen op een toets tijdens het indrukken. Het is niet zo dat je hem verder indrukt (je drukt 'm in of niet, daar is geen tussenweg in), maar je kunt tijdens het indrukken extra druk uitoefen, of juist minder, en als je klavier aftertouch heeft, dan wordt dit door je instrument herkend. Vervolgens kun je er dan waarden aan toekennen, zoals, inderdaad, iets met je filter, of volume, of watdanook. Hierbij heb je ook nog monofone en polyfone aftertouch. In het geval van het eerste heeft extra druk op één toets invloed op alles wat je indrukt (dus dat bijvoorbeeld het volume voor alle indrukte toetsen toeneemt). In het geval van polyfonie aftertouch is de aftertouch alleen van invloed op de toets die je indrukt. Zo kun je bijvoorbeeld in een akkoord gaandeweg de grondtoon meer benadrukken. Helaas echter komt polyfonie aftertouch op slechts enkele synths voor...

Kijken wie nu mij weer gaat aanvullen... :mexico:

Het is niet zo dat je hem verder indrukt (je drukt 'm in of niet, daar is geen tussenweg in

Hmm, op m'n Axiom kan ik als ik een noot aansla en hem daarna dieper indruk toch echt 127 verschillende cc changens 'meemaken', ipv in 1x aftertouch effect aan of uit..

Thx iedereen voor de antwoorden. Dus als ik het goed begrijp moet ik als ik een digitale piano wil die qua gevoel het meest aansluit bij een akoustische piano, een Gewogen graded hamer klavier zoeken?

En aftertouch is dan niet zo belangerijk?

Greetz

Hmm, op m'n Axiom kan ik als ik een noot aansla en hem daarna dieper indruk toch echt 127 verschillende cc changens 'meemaken', ipv in 1x aftertouch effect aan of uit..

Ja, klopt, maar dat is het drukverschil. Je zei in je eerdere post dat je een toets nog verder omlaag kunt drukken, en dat is niet helemaal correct (of kun jij de toets echt nog zien zakken als je meer druk zet na de aanslag?). Vandaar: aanslag of niet aanslag. Maar aftertouch heeft inderdaad de normale midi-breedt (0-127).

Thx iedereen voor de antwoorden. Dus als ik het goed begrijp moet ik als ik een digitale piano wil die qua gevoel het meest aansluit bij een akoustische piano, een Gewogen graded hamer klavier zoeken?

Theoretisch wel. Die gebalanceerde klavieren (overal dezelfde zwaarte) zijn er vooral omdat je geluiden op een synth anders kunt splitsen over je klavier, zodat je solo's laag speelt en/of bassen hoog. Van de andere kant kunnen digitale klavieren echt ontzettend verschillen, dus misschien is dat ene klavier dat voor jou ideaal aanvoelt wel juist balanced... Gewoon naar een winkel gaan en uitproberen!

En aftertouch is dan niet zo belangerijk?

Als je alleen piano wilt spelen niet nee...

Ja, klopt, maar dat is het drukverschil. Je zei in je eerdere post dat je een toets nog verder omlaag kunt drukken, en dat is niet helemaal correct (of kun jij de toets echt nog zien zakken als je meer druk zet na de aanslag?). Vandaar: aanslag of niet aanslag. Maar aftertouch heeft inderdaad de normale midi-breedt (0-127)....

'k Denk dat ik DJBob wel begrijp: bij mijn oude D-50 kon ik een toets rustig indrukken (tot de 'bodem') en ingedrukt houden. Dan had je bijv. een geluid met de filter bijna dicht. Als ik vervolgend meer druk uitoefende op die ingedrukte toets, ging het filter verder open.
Dus ja..

Back