Juno2... Zit er een test functie op ?

Prowler

Stamgast
Hallo mensen !
Ik had ff een klein vraagje :)
Ik ga van het weekend bij iemand voor een Roland Alpha Juno2 kijken.
En nu had ik de vraag of er ook een functie of knop op zit, om het apparatuur
inwendig te kunnen testen.
Nu heb ik de search al gebruikt, maar daar stond namelijk alleen iets over de Juno60 en 106.
Omdat ik graag een goede Juno wil aanschaffen :)

Alvast bedankt!

Grtx,
Martijn :doei:

Emm ik zou een geluid pakken waarbij je duidelijk verschil hoort als je hem hard of zacht aanslaat op het keyboard en de filter een stukkie omlaag draaien, en dan gewoon het hele keyboard van links naar rechts bespelen iedere toets aanslaan.

Als je om de 6 verschillende noten iets 'vreemds' hoort dan is 1 van de voices kapot, of de filter, maar dat gebeurt vrijwel nooit. Als er 1 toets is die steeds heel hard klinkt, dan is de velocity daarvan kapot, en dat heb ik wel al vaker gehoord.

Verder wil de aftertouch nog wel eens kuren hebben, je moet hem sowieso al heel hard inrammen voor het werkt als het wel werkt, maar ik geloof dat praktisch niemand die gebruikt.

Yo bikkel bedankt !
Die aftertouch kan me wel gestolen worden :D
Ik gebruik dat toch nooit.
Maar die filter, is dat makkelijk te vinden ?
Ik heb hem hier wel een thuis gehad, maar nooit echt in verdiept.
Anders vraag ik die kerel wel ff of die de filter omlaag wil zetten.

Anyway bedankt ! :okdan:

Ja da's niet zo moeilijk. Links van het display zitten een aantal knoppen, met parameter selecteer je de parameters met de alpha dial, en met value verander je de waarde.

Je moet de LPF Cutoff gewoon iets omlaag draaien.

Ik heb het ding trouwens niet meer, het kan zijn dat ik bepaalde woorden niet helemaal goed zeg maar als je het ziet snap je het.

De enige Juno die bekend staat om problemen met het filter is de Juno-106. Daar is een hele serie van gemaakt met slechte filter chips die vroeg of laat kapot gaan. De Alpha Juno 1/2 hebben daar geen last van, maar staan wel weer bekend om hun problemen met de Velocity/Aftertouch.

Ja, ok dat moet lukken.

Maar die aftertouch maakt me toch niet zo veel uit, maarja als er wat mee is, kan ik daar weer mooi op afdingen.
De velocity staat toch standaard op 127, right ?
Maar heb ik dan ook problemen als ik het via MIDI aanstuur ?

Via MIDI heb je geen last van het velocity/aftertouch probleem bij de Alpha Juno 2. Het probleem zit in het keyboard van de synth. Of de velocity standaard op 127 staat, zou ik zo 1 2 3 niet weten.

Thx voor de snelle reacties, ik weet in iedergeval waar ik van het weekend op moet letten !

Mijn dank is groot :halleluja

Grtx,
Martijn

ter geruststelling ik hoor eigenlijk praktisch nooit iets over kapotte of
slecht functionerende alpha's.

Even het toetsenbord helemaal aflopen (alle toetsen testen)
Memories doorlopen, mischien even een preset iets wijzigen en saven,
maar een alpha is vaak prima in orde, degelijk, geen knoppen die kunnen
afbreken.

Over het filter, er zit ook een toets 'brilliance' als je deze indrukt en daarna
de alpha dail gebruikt stuur je ook het filter aan.
Test de alpha dail ook even goed, geen happeringen e.d.

Succes!

De velocity staat standaard op 64 (= 1/2 x 127) bij een juno 1, maar die stuurt geen velocity uit.
Als de velocity en de aftertoucht van de juno2 niet meer werken is dat wel zelf schoon te maken maar trek d'r maar een middagje voor uit want alle toetsen moeten eraf. Helaas is de "alpha dial" site niet meer online (ik kan 'm niet meer vinden iig) maar daar heb ik daar iets over gelezen. Ik heb thuis nog wel printouts liggen van die site, dus als je die info nog nodig hebt moet je 't maar ff laten weten.
Maar d'r kan idd bijna niets aan kapot.

Origineel geplaatst door Triple Six
Yo bikkel bedankt !
Die aftertouch kan me wel gestolen worden :D
Ik gebruik dat toch nooit.

idd heb je weinig aan, ik gebruik het zelf ook niet... de aftertouch bij een juno ook erg labiel, schijnt dat er een kabeltje (snaar)
over de gehele lengte over het keyboard loop die het vrij snel begeeft.... maar goed, who cares about aft? 8)

Origineel geplaatst door 20hz
ter geruststelling ik hoor eigenlijk praktisch nooit iets over kapotte of
slecht functionerende alpha's.

Ik heb een Juno 2 van m'n oom staan (gebruik ik overigens niet) en die heeft toch wat kuurtjes af en toe. De output wil het nog weleens begeven en dan is een mep aan de onderkant vaak genoeg om 'em weer aan de praat te krijgen. Zou makkelijk te repareren moeten zijn, denk ik. Maar een ander probleem is de "dial" aan de linkerkant waarmee je de parameters instelt. Die reageert niet goed meer en daarom is het uitermate lastig om sounds te veranderen of zelfs al een ander MIDI kanaal in te stellen. Dus daar zou ik wel op letten bij de aanschaf van een Juno 2.

Origineel geplaatst door Lotuz
Ik heb een Juno 2 van m'n oom staan (gebruik ik overigens niet) en die heeft toch wat kuurtjes af en toe. De output wil het nog weleens begeven en dan is een mep aan de onderkant vaak genoeg om 'em weer aan de praat te krijgen. Zou makkelijk te repareren moeten zijn, denk ik. Maar een ander probleem is de "dial" aan de linkerkant waarmee je de parameters instelt. Die reageert niet goed meer en daarom is het uitermate lastig om sounds te veranderen of zelfs al een ander MIDI kanaal in te stellen. Dus daar zou ik wel op letten bij de aanschaf van een Juno 2.

Dan ben je toch aardig tekeer gegaan met het ding :(

Maar het lijkt allebei wel te fixen te zijn, de alpha dial heeft net zoals andere oude draaiknoppen en schuiven het probleem dat ie "kraakt", alleen ziet dat er natuurlijk anders uit als je er parameters mee instelt, en dat is goed te fixen.

En iemand met een vaste hand en een soldeerbout zou die output zo moeten kunnen fixen.

Origineel geplaatst door bikkel
Dan ben je toch aardig tekeer gegaan met het ding :(

Nou, ik heb 'em alleen thuis gebruikt (netjes op een standaard), maar m'n oom heeft 'em veel gebruikt bij optredens. En ik denk dat 'ie daar misschien wat opgelopen heeft. Geen idee. Maar als ik zou willen, dan zou ik 'em natuurlijk kunnen laten maken. Echter ik gebruik 'em nooit meer, dus heb ik ook weinig zin om daar nog geld aan te besteden. Misschien verander ik ooit nog van gedachten...

Als ik jou was zou ik 'm toch maar weer 's van de plank halen. Ik heb ook vaak zoiets gehad van "weg dr mee" maar iedere x als ik d'r weer eens induik komt er toch weer een preset uit die me verbaast. Laatst kicks ermee gemaakt die erg goed klinken (van warm en vol tot hard en distordted (zonder distortion) :) ). 't blijft een technoklassieker, Joey Beltram gebruikte 'm ook veel, en met hem vele anderen.

juno2.jpg

Daar is die dan !!
Is het geen juweeltje :D
Alpha dial en toetsen werken perfect, hij is nog in super conditie.
Alleen is er een stukje (3mm) van de onderkant van de toets af, maarja je ziet het bijna niet en wat wil je naar 17jaar :D
Woei, vet hoor :halleluja:

Back