prophet '08 versus cream pro 12

Pols

of SLOP
Genoeg van 12 jaar getiptoets via menutje's en display gestaar, toog ik
zaterdag 24 mei naar feedback voor de aanschaf van een synth met een
interface van weleer. (zoals bv. die van mijn eerste, de Syrinx)
Een voyager leek me ietwat over de top voor een amateur maar de prophet'08
of Andromeda a6 waren wel kandidaten.

De Andromeda bleek niet meer leverbaar maar de prophet '08 was demoklaar.
Over de klank geen klachten, maar de interface....
Bij iedere draai aan een knop moet je in dat displaytje staren om de waarde
van de parameter af te lezen! Geen vooruitgang dus...

Binnen mijn gezichtsveld stond echter wat er meer op leek: een compact
kastje (zonder klavier) met de lay out van een oude vintage bak.
Het geluid was zonder meer prophet-5 rev3 en ook 1300 euro minder!
Het was de laatste pro-12 voor 449 euro.

De onafhankelijke review van @SoundonSound over de Creamware pro-12
in klank vergeleken met de prophet-5 rev2 en rev3 is zeer goed!
Het kan dus ook voor minder.

Ervaringen?

De Creamware Pro-12 is niet analoog maar virtueel analoog, net als een Virus of Nordlead dat doet. Ik ken het apparaat verder niet, maar dat verklaart in elk geval het prijsverschil met bijvoorbeeld een Prophet 08 die wel analoog is. Uiteindelijk zal de klank je over de streep moeten trekken natuurlijk, welke vind je het mooiste klinken?

heb jij die pro12 gekocht? ik volg dat niet zo goed, maar dacht dat die aanbieding alweer voorbij was en dat ze intussen weer veel duurder waren?!
ik kan niet bogen op veel ervaring met deze 2, maar wat ik ervan heb gehoord, zo hier en daar in levende lijve, en zelf aan heb gezeten, vind ik de prophet08 beter en overtuigender klinken. en een heel stuk ook.

overigens.... voyager over the top?
voor het geld hoef je het niet te laten. als je het handig doet, koop je in de VS een voyager voor minder dan je hier voor een prophet08 moet neertellen.

maar een prophet08 kan natuurlijk ook uit de VS komen.

Bij iedere draai aan een knop moet je in dat displaytje staren om de waarde
van de parameter af te lezen! Geen vooruitgang dus...

Ik snap het probleem niet echt, zon beetje alles op het apparaat heeft zijn eigen knopje. Dat display geeft dan de waarde aan van wat je aan het draaien bent, das toch alleen maar handig (en vrij standaard) als je de midi waarde wilt weten? Volgens mij kan je op dat ding prima een geluid maken zonder een keer naar het schermpje te staren.

@Menace.... PRECIES! Luisteren, daar gaat het om!
Ik vind de prophet '08 een heerlijke synth, heb de asb ook gehad maar dat is echt niet vergelijkbaar.
Als je anders dan anderen wil klinken dan koop je analoog en gebruik je eigen effecten. Dat geldt ook al weer voor mijn voyager, ook daar had ik de asb-versie van. Het klinkt allemaal leuk maar uiteindelijk.....kies je toch het originele product! :halleluja

Laatst gewijzigd:
Ik zit ook een beetje likkebaardend naar die Prophet 08 te kijken. Voegt het qua sound veel toe aan mijn (mono) desktop Evolver? Ik ben gek op die Evolver, maar ik ben een beetje bang dat een Prophet 08 min of meer hetzelfde is met wat meer stemmen.

Ik baseer dit overigens meer op specs dan op ervaring, dus misschien zit ik er volkomen naast?

Dat geldt ook al weer voor mijn voyager, ook daar had ik de asb-versie van. Het klinkt allemaal leuk maar uiteindelijk.....kies je toch het originele product! :halleluja

Ik ben sowiezo niet echt kapot van die creamware apparaten, maar dit ter zijde. Een prophet 08 of voyager vergelijken met een immitatie va versie is als echte tieten vergelijken met plastic tieten. Op het eerste gezicht lijkt het er op maar als je er ff mee bezig bent voelt het toch niet natuurlijk.:mega:

:okdan:De evolver is agressiever te programmeren en dan doel ik op het digitale gedeelte. Bovendien zijn de golfvormen uitgebreider. Het is maar wat je wil maar het is echt een andere synth. Je kunt met een evolver wel een prophetklank benaderen en adersom maar daar zit het nou net: benaderen is wat anders dan ook daadwerkelijk hetzelfde er uit toveren.
Als je het geld er voor over hebt moet je gewoon een proph er bij halen:{

hmmm, muziek = emotie = opgewekt door allerlei alfa- en betagolven in je hersenpan.
Borsten (echt of niet) = emotie = opgewekt door allerlei alfa- en betagolven in je hersenpan.
Ieeeekkkk! Ik snap het al, net als echte i.v.g.m. siliconen, ze voelen elke dag anders aan, dat is met een analoge synth ook, die leeft meer!
En nou zal ik het bij deze ene off-topic post laten en nooit meer iets dat lijkt op vrouwonvriendelijkheid (want zo is het niet bedoeld!!!) plaatsen.

Laatst gewijzigd:
Wat is er nou vrouwonvriendelijk aan echte borsten verkiezen boven nep borsten? Niks toch?:D

creamware pro 12

creamware pro 12

Het ging me niet zozeer om analoog of emulatie ervan, maar overzichtelijkheid.
Het is handig om achterin het programeer proces even in een oogopslag te
zien wat je zojuist gedaan hebt.(wat ooit heel gewoon was....)
Bij de prophet '08 moet je dan overal aan gaan zitten draaien om dat te
kunnen!?

ps. Bij feedback apeldoorn schijnt de allerlaatste te staan: 449 euro!!

Het vakblad Sound on Sound (recording magazine) heeft hem vergeleken
met de originelen,conclusie: goed tot zeer goed!!!

Daan maar zonder vco's, curtis filter enz..

Ik snap niet waarom je op een schermpje moet zien welke waarde een knop nu heet als je er aan draai bij de 08.
Volgens mij heb je daar gewoon 2 oren voor en moet je draaien tot het goed klinkt.

Sound on Sound is wel altijd erg snel erg enthousiast naar mijn mening, dus dat zou ik met een kleine korrel zout nemen. Het is verder wel een goed blad, maar ik vind ze meestal niet erg kritisch.

Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat die Creamware niet goed zou zijn, want ik ken hem verder niet.

Dat zou dus betekenen dat je het licht in je studio uit kunt doen of gewoon
geblindoekt wat aanrotzooien.
Kun je dus al je theoretische kennis overboord gooien?
Heeft Hans de Vries z'n boek destijds voor niets geschreven?
Nee, zolang mijn kennis en ogen me niet in de steek laten beredeneer ik liever
wat ik doe, scheelt een hoop tijd en je hebt meer leut!

Nee je moet niet de boel gaan verdraaien.
Ik heb alleen gezegd dat je niet op de display van de prophet 08 hoeft te gaan kiken.
Gewoon aan de knop draaien die je wil instellentot die goed is.
Wat boeit het of die nu op 38 of 50 staat.

En waarom moet je Hans de Vries er dan bij halen?
Hans is ook geen God of zo hoor.

PS Hans dit is niet lelijk naar jou bedoeld.

Ik snap het probleem ook niet helemaal met die knoppen?

Nee, zolang mijn kennis en ogen me niet in de steek laten beredeneer ik liever
wat ik doe, scheelt een hoop tijd en je hebt meer leut!

Je hoort toch wat je doet?

Back