[Roland] MC-202 memory mods

Otlen

Lid
In navolging van deze thread vroeg ik mij af of er een memory mod is voor de MC-202. De TB-303 heeft standaard al behoorlijk geheugen, de MC-202 echter niet meer dan 1 sequence. Het zou mooi zijn als je meerdere patterns kon opslaan, al waren het er maar 8 of 16 of zo.
Bestaat er zoiets?

Ik ben bang dat dit niet mogelijk is, aangezien er geen mogelijkheid is om sequences te kiezen. Je hebt alleen sequence 1 en 2 en meer niet.

Maar wie weet.....

Ja wie weet is er een knutselaar die de tape memory out naar een intern non volatile geheugen geroute heeft. Als je nl. die tape out digitaal kunt opnemen met bijv. een minidisk of computer dan zou dat ook naar flash geheugen moeten kunnen lijkt mij. Alleen dan nog een interface om de verschillende "banken" te kunnen kiezen.

Wat ik trouwens nooit begrepen heb is dat de 202 jonger is dan de 303 met een "meer geavanceerdere sequencer" maar dat ze de geheugenplekken eruit hebben gelaten.

Thx! Kan altijd handig zijn.

Je kan toch via tape in/out en een el cheapo recorder sequences opslaan?
En je kan 2 sequences in de 202 laden. De sequencer is idd veel uitgebreider dan die van de 303, die maar 1/16 als kleinste noot invoeren. De 202 kan 1/192 ste noot invoeren. De sequencer is ook wat moeilijker te programeren.

Wil je de 202 life gaan gebruiken en meerdere sequences gaan gebruiken, dan is dit ding onmisbaar.

Ik heb er spijt van dat ik hem ooit heb weggedaan. Hij is in geruild voor een 303, daar heb ik er nu 2 van dus mischien dat er binnenkort er weer 1 voor m'n neus staat.

niet wat er gevraagd wordt, maar ik heb 202 hack aan de praat in n virtual machine, miss dat dit interessant is??

Je kan toch via tape in/out en een el cheapo recorder sequences opslaan?
Ja maar zou het niet mooi zijn als deze mogelijkheid geïntegreerd was?

Ja maar zou het niet mooi zijn als deze mogelijkheid geïntegreerd was?

Das een compleet redesign en dat moet je echt veel van chips en electronica weten. Daarnaast het uit en in lezen zal nooit zoals ene 303 worden.

Das een compleet redesign en dat moet je echt veel van chips en electronica weten. Daarnaast het uit en in lezen zal nooit zoals ene 303 worden.
Met een selectieschakelaar misschien. Ik ben zelf geen electronicus hoor, daarom vroeg ik me af of iemand die veel van chips en electronica af weet dit ooit gemaakt heeft. Kan me voorstellen dat het niet onmogelijk is maar wel veel werk uiteraard.

..... de MC-202. De TB-303 heeft standaard al behoorlijk geheugen
zat er in de 202 maar exact dezelfde sequencer als in de 303! :halleluja

De sequencer is idd veel uitgebreider dan die van de 303, die maar 1/16 als kleinste noot invoeren. De 202 kan 1/192 ste noot invoeren. De sequencer is ook wat moeilijker te programeren.

achteraf gezien weer es een echt inhoudloze n00bie post van me :P

wat ik bedoelde was een soortgelijke opslag voor de gemaakte patroontjes net als in de 303 :engel:

als er zo'n memory mod beschikbaar is dan laat ik m'n 202 nog verder verbouwen :halleluja

als je een mp3 speler/recordertje aan de tape in en out hangt kun je best een hoop kwijt en oproepen. Of als er toevallig een sampler naast staat kan het daar ook mee he. zowiezo leuke combinatie met een mpc...

als je een mp3 speler/recordertje aan de tape in en out hangt kun je best een hoop kwijt en oproepen. Of als er toevallig een sampler naast staat kan het daar ook mee he. zowiezo leuke combinatie met een mpc...
Jaja.. dat weet ik (nu wel), mp3 recordertje/minidisk/pc/mac/tape whatever. Mijn vraag gaat over een MOD die deze functionaliteit integreert in de 202 incl. interface. Ach.. anders begin ik er maar zelf aan, beetje solderen kan ik nog wel. Heb er toch genoeg staan...

volgens mij is het wel te doen, vervang het dram chippie door een adressmux en een flinke sram , bv 1Mbit.
je zal er wel even naar moeten zoeken, maar ze zijn er.
er zijn ook cmos dram met autorefresh en low power saving ( anders wordt het nog meer een batterijenvreter)
de extra adreslijnen worden dan de selectie voor de extra sequences.
bij een eenMbit dram of sram krijg je de 16voudige capaciteit.
zet umop.
groeten,
jeroen

volgens mij is het wel te doen, vervang het dram chippie door een adressmux en een flinke sram , bv 1Mbit.
je zal er wel even naar moeten zoeken, maar ze zijn er.
er zijn ook cmos dram met autorefresh en low power saving ( anders wordt het nog meer een batterijenvreter)
de extra adreslijnen worden dan de selectie voor de extra sequences.
bij een eenMbit dram of sram krijg je de 16voudige capaciteit.
zet umop.
groeten,
jeroen

Kijk, daar heb ik wat aan. Super! Nu de volgende stap..:erm:

ok,
er zit een klein addertje onder het gras, de processor heeft ook nog 256 bytes intern geheugen, als hij daar z'n sequences bewaard , dan gebeurt er niets met extra geheugen en is het bijna onmogelijk om iets zinnigs te doen.
je kunt dit uitproberen door tijdelijk een extra 64kbit dram (cmos) erbij te zetten( piggyback in een voetje op de anders dram) en de 2 /cas lijnen ( van de bestaande dram dus loshalen) omschakelbaar te maken.
als je nu 4 sequences kunt bewaren, then you are in business.
wees een beetje erg voorzichtig wat je doet, dit is wel hogeschool computer techniek, een simpel kortsluitinkje kan de processor vernielen, en dan werk dus niets meer.
groeten,
jeroen

nog vergeten te zeggen, de chippies kunnen ook niet tegen teveel hitte, dus je moet wel echt goed kunen solderen, anders eerst gaan oefenen in een oude pc ofzo(gewoon lekker draden aan de chips solderen en weer lossolderen, en dan na 100 x kijken of alles nog werkt, is echt een goeie methode om dit soort dingen te leren solderen.
gr.j,

Back