Akkoorden woordenboek

Slipperman

Rooibosje iemand?
Tja, iedere beetje muzikant krijgt er wel eens mee te maken... Akkoorden. KAn zelf alleen maar mineur majeur, sus4 en 6 of 7 akkoorden maar daar blijft het bij... Dim enzo ken ik niet...

Mocht je eens een akkoord ergens tegenkomen wat je niet kent... kijk dan HIER

Je vind daar alle belangrijke akkoorden (en dat zijn er nogal wat...) voor piano maar ook voor gitaar...

Misschien een handige tip voor jullie...

Thanks voor de tip! Handig die site.

Gelijk maar even een vraagje erover dan, want er staat verder weinig info op die site.

Je hebt de toonladder "C Blues", welk C akkoord kan je daar dan bij spelen? Er bestaat geen "C Blues"-akkoord.

Origineel geplaatst door Solid_Snake
Thanks voor de tip! Handig die site.

Gelijk maar even een vraagje erover dan, want er staat verder weinig info op die site.

Je hebt de toonladder "C Blues", welk C akkoord kan je daar dan bij spelen? Er bestaat geen "C Blues"-akkoord.

is het c akkord in de c-blues ladder niet gewoon c es g dus een c-mineur?

Vergeet alleen niet dat veel akkoorden worden omgelegd: door de volgorde van noten in een akkoord om te draaien kunnen sommige akkoorden heel anders klinken dan in de basis ligging. Bij de bovengenoemde site worden alle akkoorden opgebouwd vanaf de grondtoon, terwijl in bijvoorbeeld de jazz veel noten worden weggelaten; soms worden alleen de toegevoegde noten (zoals de b/# 7, 9, 10, 13) gespeeld samen met de terts of de quint.
Maar ik moet zeggen dat het voor diegene die hier wat moeite mee heeft deze site erg handig is.

Ik ken de meeste toevoegingen wat betreft akkoorden wel uit m'n hoofd, incl. veel jazz-akkoorden ;) Helaas geldt dat niet voor alle toonladders, van veel zou ik ook niet meer weten hoe ze ook alweer precies zijn.

Niet helemaal BamBam, C7 is niet 'hetzelfde' als AM7. Dat zou dan AM7 -9 worden :D

Ik denk dat C-Blues voor de guitaar zeker wel bestaat. Da's gewoon een D7 of E7 meestal bij guitaren.
want het blues-schema is toch een 1-5-7 schema-tje

Even over die intervallen die tussen haakjes staan:

Als er staat C13, welke noten pak je dan? allemaal? dus C,E,G,Bb,D,F,A?

C13 pak je C, E, G, Bb, D A dat heeft maken met dat uitzonderingen expliciet vermeldt moeten worden (zoals -10 en -11) en andere vanzelfsprekend in het akkoord moeten zitten.

Dus bij C maj 13 intervals: 1,3,(5),7,(9),(11),13 staan de 9 en 11 tussen haakjes omdat die standaard niet in een Cmaj 13 zitten, maar je kan ze wel pakken als je wil

Maar ja, dat is alleen al vanaf de grondtoon. En dan komen al die omkeringen nog en dan kan je nog 'klutsen' .
Da's nog veel moeilijker want dan ga je de relevante tonen bij elkaar vegen tot een 'geklutst' akkoord.
dus een geklutste C maj 13 wordt zoiets als Bb, D, E, G, A bijv.

suc6!! :biertje:

't is je vergeven! ;) Het is dat ik het pas nog helemaal door moest nemen om het iemand anders te leren.
Harmonieleer is niet de makkelijkste leer

Origineel geplaatst door Sander02
Niet helemaal BamBam, C7 is niet 'hetzelfde' als AM7. Dat zou dan AM7 -9 worden :D
suc6!! :biertje:

Was het niet zo: C6 = c e g a
Am7 = a c e g ...

Ik dacht dat er nog wel meer van dit soort dingen waren, alleen weet ik ze dus ook niet meer :(

Origineel geplaatst door DJB
Was het niet zo: C6 = c e g a
Am7 = a c e g ...

Ik dacht dat er nog wel meer van dit soort dingen waren, alleen weet ik ze dus ook niet meer :(

Klopt. 6 en 7 akkoorden kun je op diverse manieren weergeven... Zoals je net dus deed... Je noteerd het in dit geval als een c6 omdat je dan een rij hebt met telkens noot ertussen. Dat klinkt beter scheint... (nooit last van...)

Elke dag heb k discussies over of een C6 nou ook een Am7 is. De waarheid is: het KLINKT hetzelfde maar toch anders. Pak wat je nodig hebt en b(o)ek dicht :z

Zit er niet zoiets in Logic of Cubase? Zou echt verrekte handig zijn.

Ik las in de SoS dat Notator (zo heet dat 'bladmuziek' programma toch?) automatisch chord progressions en dergelijke voor je kon doen, lijkt me eigenlijk ook wel handig.

Idd wel eens leuk om op te kijken... ik kan eigenlijk geen piano spelen... dus zo'n site met akkoorden is wel leerzaam :)

C13

C13

Hoe speel je nu een C13. Als geschoold jazzmusicus moet ik dat wel weten :)

Een c moet er in ieder geval in zitten. Vaak zit deze al in de bas, dus een jazzpianist zul je vrijwel nooit een C zien spelen in dit accoord. Verder zijn de terts (E) en de septiem (Bb) erg belangrijk voor de klank. Deze speel je er dan dus ook bij. Om het af te maken speel je daarbij de 13 (A). Als je begint bij de Bb zul je zien dat je een mooie kwartenligging hebt voor dit akkoord. Met nog een C is de bas klinkt dit geweldig. Formeel hoort bij dit accoord ook nog de 5 (G), de 9 (D) en de 11 (F). De 5 is een van de onbelangrijkste noten van een accoord en kan dan ook vaak weggelaten worden. De 9 is een echte toevoeging en kan je als je wilt gewoon spelen (probeer ook eens de b9 (Db)!). De 11 zou een F zijn. Als je die speelt zul je merken dat het niet klinkt. Een C13 accoord is formeel gezien een dominant accoord, en voor een dominant accoord geld dat de 11 in dit geval een F# (#11) is. Dit klinkt wel weer lekker. Helemaal leuk is het om met de hierboven genoemde noten drieklanken te vormen zonder een C te spelen (die je wel in de bas laat zitten)....

Grtz,
Jeroen

Re: C13

Re: C13

Origineel geplaatst door Jeroen
Een c moet er in ieder geval in zitten. Vaak zit deze al in de bas, dus een jazzpianist zul je vrijwel nooit een C zien spelen in dit accoord. Verder zijn de terts (E) en de septiem (Bb) erg belangrijk voor de klank. Deze speel je er dan dus ook bij. Om het af te maken speel je daarbij de 13 (A). Als je begint bij de Bb zul je zien dat je een mooie kwartenligging hebt voor dit akkoord. Met nog een C is de bas klinkt dit geweldig. Formeel hoort bij dit accoord ook nog de 5 (G), de 9 (D) en de 11 (F). De 5 is een van de onbelangrijkste noten van een accoord en kan dan ook vaak weggelaten worden. De 9 is een echte toevoeging en kan je als je wilt gewoon spelen (probeer ook eens de b9 (Db)!). De 11 zou een F zijn. Als je die speelt zul je merken dat het niet klinkt. Een C13 accoord is formeel gezien een dominant accoord, en voor een dominant accoord geld dat de 11 in dit geval een F# (#11) is. Dit klinkt wel weer lekker. Helemaal leuk is het om met de hierboven genoemde noten drieklanken te vormen zonder een C te spelen (die je wel in de bas laat zitten)....
[/B]

Kijk hier hebben we wat aan! meer meer meer.... :)

Back