talkbox - Vocoder

Dj_Tommeken

Stamgast
Heey iedereen,

Ben vanplan om een talkbox of een vocoder aan te schaffen.
Wat is het verstandigste ? Talkbox OF vocoder ...

Graag jullie mening

(muziek genre= "Electro"-house , daft punk achtige dingen,...)

Alvast bedankt,
Tommeken

Bij een vocoder moet je echt spreken in de micro, omdat de klank van de woorden die je vormt wordt gebruikt om het geluid van je synthesizer zo te bewerken (moduleren) dat het klinkt alsof je synthsizer spreekt. Je moet enkel een synth (of andere geluidsbron) hebben, een micro en een vocoder. Je stem wordt niet (droog) opgenomen maar enkel de klank van de gemoduleerde synhtesizer.

Een talkbox, is niks anders dan een versterker met een darmpje eraan, waar het geluid uitkomt. Dat darmpje steek je in je mond en terwijl je speelt op je synth vorm je woorden ZONDER GELUID TE MAKEN. Het geluid komt in je mond via het darmpje en wordt daar door je mond gevormd. Om dat geluid op te nemen moet je een micro gebruiken. Als je verstaanbaar wil blijven moet je wel de medeklinkers uitspreken. En als je dus even zucht ofzo wordt dat ook opgenomen. Niet gemakkelijk dus.

Daft Punk gebruikt vaak een talkbox-geluid. Boys Noize gebruikt ook vaak een talkbox.
Ik heb een vocoder, en zou graag ook een talkbox willen. Kijk, bepaalde klanken zijn moeilijk op een vocoder, en makkelijker met een talkbox te maken en omgekeerd. De klank is zowiezo totaal verschillend vind ik, dus moeilijk te vergelijken.

Talkbox werkt beter met monofone geluiden (zanglijnen, gitaarsolo achtige dingen, ...)
Vocoder werkt beter met akkoorden.

Een talkbox, is niks anders dan een versterker met een darmpje eraan, waar het geluid uitkomt. Dat darmpje steek je in je mond en terwijl je speelt op je synth vorm je woorden ZONDER GELUID TE MAKEN. Het geluid komt in je mond via het darmpje en wordt daar door je mond gevormd.

Eww... Als ik 't zo lees, zou ik toch maar voor een vocoder gaan...

Ja kan ook zelf makkelijk een "ghetto" talkbox bouwen.

http://www.youtube.com/watch?v=9EIQxwotn3k

is iedergeval heel goedkoop

Het is niet zo makkelijk als het lijkt. Ik heb die ghetto-shit geprobeerd, maar zo'n pc-speaker geeft gewoon niet genoeg geluid en is moeilijk goed te isoleren. Echt goed zou het zijn met een compression horn driver, maar dan moet je nog een geschikte versterker vinden om zo'n ding aan te drijven. Je moet echt veel geluid uit dat darmpje krijgen in je mond (zo hard dat je tanden ervan trillen ... lol)

Ik zou er eigenlijk liefst eens eentje kopen, de banshee schijnt een goede beginners talkbox te zijn (of eentje dat goed genoeg is als je het maar af en toe een gebruikt)...

Denk dat ik gewoon zelf een talkbox ga maken :) Morgen een speaker-setje kopen , ff naar de brico en knutselen maar :)

Speaker setje :
500_274.jpg

Deze speakerset heeft ingebouwde 220 volt voeding, hoofdtelefoon jack en volumeregelaar.
Het maximale vermogen is 140 Watt PMPO

Goed genoeg of ...

Laatst gewijzigd:
Denk dat ik gewoon zelf een talkbox ga maken :) Morgen een speaker-setje kopen , ff naar de brico en knutselen maar :)

Speaker setje :
500_274.jpg

Deze speakerset heeft ingebouwde 220 volt voeding, hoofdtelefoon jack en volumeregelaar.
Het maximale vermogen is 140 Watt PMPO

Goed genoeg of ...

Of moet het meer watt zijn ?

Je kunt je geplaatste berichten ook bewerken als je maar een paar woordjes wil toevoegen met de
edit.gif
knop, zo krijg je een betere signaal/ruis verhouding ;).

140 watt PMPO wil piekvermogen zeggen wat erg indrukwekkend klinkt maar het absoluut niet is. Belangrijker is dat er absoluut geen gaten mogen zitten tussen speaker en overgang naar de slang. Daarom is een driver van een autoradio ook zo effectief - daar kun je de slang in feite direct overheen schuiven.

Zie https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=71695&highlight=talkbox&page=4 anders voor het bouwen van een betere-dan-ghetto versie.

Darmpje klinkt wel zo smerig :kont:
Please, "slangetje" is het correcte Nederlandse woord :)

Ik zou een vocoder plugin downloaden en een ghetto talkbox bouwen. Gewoon kijken wat het leukst is

aanrader vocoder plugin ? Liefst voor mac ...
Ben al aan het zoeken geweest en kwam op orange vocoder. Maar helaas is dat niet voor mac -.-

Darmpje klinkt wel zo smerig :kont:
Please, "slangetje" is het correcte Nederlandse woord :)
Darmpje is Belgisch :D

Ik had het ook al gemerkt dat 'darmpje' raar klinkt, toch, zo zeg ik het hier altijd. Slangetje kan ook, maar waarom het proper maken als het vies kan.

Nuja.
Zo een speaker-setje gaat je geen super talkbox geven. kHeb het geprobeerd. Overal volume op MAX en nog steeds te weinig volume uit die krengen om deftig te talkboxen.
Om het gewoon eens te proberen wat de mogelijkheden zijn kan je zeker eens proberen met zo'n setje, maar verwacht niet dat je er opnames mee gaat kunnen doen. Daar zul je denk ik een echte box vr moeten kopen.

Ik heb es zo'n speakertje in een schoendoos gestoken tussen een laken gewikkeld voor de isolatie. Het darmpje :duivels: had ik in de teut :duivels: van een frisdrank-fles gestoken die ik had afgesneden, en zo heb ik dat als trechter vooraan de speaker geplakt met (veel) tape. Luchtdicht is belangrijk.

tging wel, maar niet deftig.

wel grappig om er zelf een te bouwen! die dingen zijn maar duur in de winkel.

gebruikt daft punk ook geen harmonizer... welk merk, eventide or some cheap ass digitech?

Digitech :D Echt niet :D

Daft Punk en Justice en soorteglijken gebruiken, in de studio althans, louter de Belltronic MultiVoc A (afgekort als Bell MV-A of MVA).
De MVA is een soort van hybride vocoder, voder (jazeker) en talkbox in 1. Een fascinerend geval, eigenlijk... De ontwikkeling van de MVA werd in de jaren 80 uitgevoerd door een 'ma-bell' van Bell Company, het telephonie bedrijf dat al in sinds de jaren 30 zeer geïnteresseerd was in het omzetten van tekst (getypte tekst dus) naar spraak, maar ook het compressen van spraak tot compacte stromen. Toen Bell in 1982 vanwege een antitrustwet AT&T Computer Systems opzette om te concurreren op de computer markt (een avontuur dat 2 jaar later al weer mislukte en werd gestaakt) werden de ontwikkelaars en technici vanuit het moeder bedrijf teruggefloten, juist op het moment dat de MVA zo goed als klaar was om in productie te gaan.

Zogenaamde 'Early Adaptors' waaronder, naast voornamelijk Europese telefoonbedrijven, ook talkbox en vocoder fanatici als Roger Troutman, Stevie Wonder en Herbie Hancock, die vroege bestellingen hadden gedaan en zo mee betaalden aan de research (Bell was opgesplitst in regio's, de MVA werd ontwikkeld door het weinig draagkrachtige Ohio Bell), konden een MV-A bemachtigen. Daarna werd de test-productie gestaakt.

In 1988, overigens, heeft men in Frankrijk (goh, wat toevallig) wat tekst-to-speech research gedaan. De naam van het project was een ode aan de MV-A: Multivoc.

Laatst gewijzigd:
de Belltronic MultiVoc A (afgekort als Bell MV-A of MVA).

Ik kan op internet niks vinden van die vocoders... Zijn die dingen misschien al uitgestorven dan ?

Back