Ruuiiiis

Tmo

Ingeburgerd
Over storing geproken zeg...
Ik heb mijn KRK Rokit RP6 via XLR aangesloten, met jack aan de geluidskaart, maar heb aan de rechterkant enorme last van ruis.
Linker kanaal pakken maakt niets uit, dus het ligt niet aan de geluidskaart, ook andere kabel lost het probleem niet op. Ik denk dat het aan een 1 of ander magnetisch veld ligt. Als ik de kabel in mijn hand houd, is de ruis bijna weg. Als ik de kabel helemaal uit de geluidskaart haal, blijft het probleem. Haal ik de kabel echter uit de speaker, dan is het helemaal weg

Dus zeg het maar... Ik weet het niet meer. Aansluiten op andere groep is nu niet mogelijk, ga ik morgen proberen.
Maar als het aan de groep oid moet liggen, dan zou mijn andere speaker er toch ook last van moeten hebben?

Wel heel raar, als je even die rechter monitor (met z'n eigen audio kabel) die ruist op de plek van de andere speaker zet en die rechter audio kabel langs de linker kabel legt heb je het probleem dan nog ? zo niet dan is het indd een magnetisch veld al lijkt me dat wel heel sterk. Wat je daar aan kan doen is je kabel langs een andere weg leggen, of (dit is een foute oplossing voor monitoren waar het toch zeker weten goed moet zijn lijk mij) een stuk koolstof composiet (of hoe dat spul ook heet) om je kabel leggen, dat spul gebruiken ze om storingen uit de kabel te weren (zoals bij mic kabels van zend apparatuur) en ben je in een keer alle storing kwijt, maar zoals ik al zij dat is eigenlijk wel de laatste oplossing die je moet gebruiken, denk dat het wel op een betere manier op te lossen is.

Heb je niet toevallig mic kabels gebruikt ? omdat je zegt dat je jack naar xlr kabels gebruikt dit zijn meestal andere kabels en gebruiken een andere impedantie.

Succes.

Wel heel raar, als je even die rechter monitor (met z'n eigen audio kabel) die ruist op de plek van de andere speaker zet en die rechter audio kabel langs de linker kabel legt heb je het probleem dan nog ? zo niet dan is het indd een magnetisch veld al lijkt me dat wel heel sterk. Wat je daar aan kan doen is je kabel langs een andere weg leggen, of (dit is een foute oplossing voor monitoren waar het toch zeker weten goed moet zijn lijk mij) een stuk koolstof composiet (of hoe dat spul ook heet) om je kabel leggen, dat spul gebruiken ze om storingen uit de kabel te weren (zoals bij mic kabels van zend apparatuur) en ben je in een keer alle storing kwijt, maar zoals ik al zij dat is eigenlijk wel de laatste oplossing die je moet gebruiken, denk dat het wel op een betere manier op te lossen is.

Heb je niet toevallig mic kabels gebruikt ? omdat je zegt dat je jack naar xlr kabels gebruikt dit zijn meestal andere kabels en gebruiken een andere impedantie.

Succes.
Nee, ik heb speakerkabel gebruikt. Heb ik gister gekocht.
Verder ben ik erachter dat mijn beeldscherm de boosdoener is. Als ik de stekker uit het beeldscherm trek, is het meteen weg. Jammer dat ik maar 1,5 meter kabels heb gehaald. Een andere weg leggen lukt dus niet. Ik heb nu de kabel zo hoog mogelijk gelegd. Met een stukje tape vast gemaakt. Nu is de ruis tot een minimum beperkt. Maar nog steeds teveel aanwezig. Misschien toch maar een langere kabel halen en een andere weg leggen.

je moet er ook geen speakerkabels tussen leggen, want het signaal wordt pas versterkt in de monitor. niet dat het dan opeens logisch wordt dat 't begint te ruisen, maar gebruik gewoon microfoonkabels

je moet er ook geen speakerkabels tussen leggen, want het signaal wordt pas versterkt in de monitor. niet dat het dan opeens logisch wordt dat 't begint te ruisen, maar gebruik gewoon microfoonkabels

Dit is het merk en type: CordialCFM 1.5MV stJ-XLRm
Net even de speaker beneden uitgeprobeerd, en daar is geen ruis. Oftewel: pech gehad ik heb gewoon een raar veld op mijn kamer. Ook vreemd dat als ik de speaker een meter verplaats, het weg is. Maarja dat is geen optie omdat ik niet zoveel plaats heb om alles een meter op te schuiven.

Back