raar probleempje met mn quasimidi quasar

jwhagenbeek

Ouwe rot
ik heb sinds kort een quasar aan mn gearlijstje mogen toevoegen. ondanks alle reacties hier op het forum dat ie zou klinken als een "natte krant" ben ik er stiekem erg blij mee dat ie in mn rackje hangt 8~. er is alleen een raar probleem: als ik de outputs in mn mixer steek gaat de quasar uit, en als ik de kabel er dan weer uittrek gaat ie weer aan???? het lijkt er dus op dat ie kortsluiting maakt ergens... maar nu word het gek... als ik een koptelefoon gebruik dan werkt ie gewoon zoals t zou moeten :confused:

heeft iemand anders dit probleem ook ooit gehad met een of andere unit? ik snap er helemaal niks van

voorzichtig de deksel eraf schroeven (stekker eruit hè !!!) en eens kijken of er iets los zit, of bv draden tegen de output zitten van binnen.
heb je het bij de stero out (links en/of rechts) of ook bij de individuele outs 1 t/m 4 ?

en je hebt trouwens gelijk: de quasar is een heerlijk klinkende natte krant, precies goed.

zet maar even niet meer aan, het lijkt erop dat er een lelijke kortsluiting van de voeding naar de massa zit.
eerst even naar laten kijken door iemand die er verstand van heeft.
sucses
groetne,
jeroen

fijn ook al die lijm en taperesten.
van een forumlid gekocht?

eehm de verkoper nog niet op het forum gezien. "het lijkt erop dat er een lelijke kortsluiting van de voeding naar de massa zit", vind ik toch wat raar. was ook het eerste waar ik aan dacht maar dat zou betekenen dat ik 9V op mn koptelefoon zet als ik die erin prik? hij geeft dan namelijk wel gewoon het geluid dat ie moet geven. misschien is t idd een dergelijke kortsluiting en blijft ie werken omdat de kortgesloten stroom word tegengewerkt door de impedantie van de speakertjes.... gissen. ik denk dat ik alle prinplaten er eens een voor een uit ga halen en kijken of alle kabels goed zitten.

eehm de verkoper nog niet op het forum gezien. "het lijkt erop dat er een lelijke kortsluiting van de voeding naar de massa zit", vind ik toch wat raar. was ook het eerste waar ik aan dacht maar dat zou betekenen dat ik 9V op mn koptelefoon zet als ik die erin prik? hij geeft dan namelijk wel gewoon het geluid dat ie moet geven. misschien is t idd een dergelijke kortsluiting en blijft ie werken omdat de kortgesloten stroom word tegengewerkt door de impedantie van de speakertjes.... gissen. ik denk dat ik alle prinplaten er eens een voor een uit ga halen en kijken of alle kabels goed zitten.

Als je koptelefoon het gewoon doet (cq. de quasar het blijft doen) dan lijkt het aan je audio kabels te liggen, zijn die wel in orde?

waar het op neerkomt is dit, zodra je het apparaat ergens inplugd gaat hij uit,
dit is een spannings gerelateerd gegeven, en meestal in de praktijk niet erg gezond voor de apparatuur, cq de quasar en/of de mixer kan ervan stukgaan.
ik repareer per jaar zeker 10 van dit soort "gevalletjes", dus ik zou er toch echt even naar laten kijken, het is namelijk niet echt normaal.
je kan natuurlijk ook nog een tijdje uitproberen en dan kijken waar het eerst de rook uitkomt.
als je een meetapparaat hebt, dan kan je even meten of er tussen de aarde en de inputs/ outputs een gelijk of wisselspanning te meten is, ook meten tussen de outputmassa en het chassis/ aarde.
vooral als erin geklooid is zou al wat alarmbellen moeten laten afgaan.
het kan altijd meevallen natuurlijk.

yep, heb meerdere kabels gechecked... (ook met andere synth) daar ligt dus duidelijk niet het probleem. het lijkt erop dat alle spanning word weggezogen door de kabels naar de versterker/mixer. maar dan zou er toch zo'n 9v mn mixer in gaan. lijkt mij niet erg goed voor de mixer maar die lijkt zich er niks van aan te trekken. en ja, ik heb ook verschillende versterkers geprobeerd dus daar zit t ook niet.

En als je de kabel alleen in de quasar stopt zonder hem in de mixer te stoppen? Gaat ie dan wel goed?

meestal in de praktijk niet erg gezond voor de apparatuur, cq de quasar en/of de mixer kan ervan stukgaan.
ik repareer per jaar zeker 10 van dit soort "gevalletjes", dus ik zou er toch echt even naar laten kijken

misschien is het verstandig om deze meneer (of mevrouw?) eens te pb-en i.p.v. te blijven doorkloten, voor er echt iets mis gaat.

tja ik denk dat leo gelijk heeft. maar ik heb eerder een synth van onder tot boven schoongemaakt (toetsen in de vaatwasser en kenton retrofit in mn korg 700 gebouwd) dus ben niet echt bang om m open te halen maar bij mist zeker elke vorm van electrotechnische kennis. dus als t probleem ligt bij stroomlekkage door vuil/tape/lijm/oid dan kom ik zelf een heel eind. maar het zou natuurlijk jammer zijn als we een ons geliefde natte krant kwijt raken.

misschien is het verstandig om deze meneer (of mevrouw?) eens te pb-en i.p.v. te blijven doorkloten, voor er echt iets mis gaat.
\
Eens, het blijft echter vreemd dat als hij zijn koptelefoon in de outputs steekt er geen probleem is maar als hij hem met een audio kabel in het mengpaneel steekt hij wel een probleem heeft. Misschien ligt het probleem dus niet bij de quasar maar bij het mengpaneel.

ik heb al een en ander in de quasar schoongemaakt, en de batterij zat wat losjes. verder alle bevestigingspunten van de printplaten wat aangedrukt en het lijkt idd te gaan werken! de quasar begint weer te leven. ik denk dat er een en ander tijdens vervoer niet helemaal goed is komen te zitten. maar dit houd wel in dat ik moet uitkijken om hem live te gaan gebruiken. waarschijnlijk gaat ie ooit nog wel t podium op maar dan trek ik als backup wel wat samples naar mn laptop.

Vreemd probleem hoor, je zou toch denken dat hij dat met alles wat je in de outputs plugt zou doen.

Er is sprake van een soort sluiting, of zelfs een foutieve aansluiting in het apparaat.
Pas er mee op. Het kan meer stuk maken dan drank goed kan maken,...
Het is belangrijk dat er even naar gekeken wordt.
Eventueel kan ik het voor je doen maar ik ben deze week helemaal volgeboekt, dus kan het niet eerder dan de volgende week.
Dat je hoofdtelefoon het wel doet komt omdat deze "zweeft" ofwel geen verbinding heeft met andere apparaten behalve de Quasar. De Quasar en je hoofdtelefoon zijn samen één apparaat en ondervinden geen hinder van elkaar.
Maar wel oppassen ! ! ! als je pech hebt kan het volgende gebeuren:
Je hebt de hoofdtelefoon op en deze maakt elektrisch verbinding met jou.
Als je dan je aparatuur aanraakt heb je kans dat je een flinke oplawaai krijgt.
Met een beetje pech is er iets fout met je spanningsfilter. Dan ben je niet blij.
Maar ik denk dat dat wel meevalt want volgens mij heb je nog geen vonken gezien,...toch ? ?

is er iemand die er eens naar zou kunnen en willen kijken (tegen een vergoeding... maar niet meer dan ie waard is natuurlijk anders ga ik op zoek naar een andere bak... hoewel met pijn in mn hart denk ik want ik weet ondertussen hoe ie klinkt en dat past aardig bij mn stijl)

Back