Ableton Live, alternatief voor EQ3(OSX)

154

Lid van de week
Zijn er wellicht bruikbare alternatieven voor Ableton's eigen EQ3? Bruikbare 3weg eq's(draaiend onder osx)?

Na een aantal Live-sessies op grote PA's ben ik nog niet helemaal gelukkig nl, wellicht moet ik het eq-en toch op een mixer doen... suggesties zijn meer dan welkom :)

En ja, het moet een 3weg eq zijn(zoals het ook eigenlijk hoort op een dj-mixer). Ik draai met een Evolution uc33e en die heeft maar drie rotaries boven de faders.

De Sonalksis 517 eq is een hele mooie vind ik. Niet 3 band- maar je kan natuurlijk gewoon de frequenties instellen en dan maar 3 banden toewijzen aan je gain. Ofwel zelfs de frequentie van de low (of high)-shelf iets laten verhogen (of verminderen) naarmate je meer (of minder) gain toepast.

Je kan 'm 30 dagen gratis proberen.

Ik zal daar eens mee moeten experimenteren, maar ik zoek denk ik echt een mooie driebands waarmee je een goede mix tussen twee nummers kunt maken. Ik zou geen track willen uitmixen op een DJ-mixer, maar ik zou ook zeker niet kunnen draaien met mn Mackie 1604pro of Liquid Mix, voor overgangen tussen twee tracks heb je een veel bottere(bredere?) eq nodig. Als alledrie de gains dichtgedraait zijn bv moet het ook echt stil zijn(en per gain respectievelijk op lo mid en hi) Vandaar ook mn idee dat ik echt een driebands eq nodig heb. Anders zou ik wel met mn Liquid mix gaan draaien.

Ik heb de demo wel gedownload, ik ga even puzzelen...

Nog een optie is natuurlijk een filter gebruiken, of liever 3 filters: high-, band-, en high-pass en die parallel zetten. Hiermee kan je veel drastischer te werk gaan (echt stil dus) dan eender welke eq.

Ik gebruik hiervoor zelf de PSP Nitro waarmee je dan bv. 3 12db of 24db filters kan toewijzen (incl. bv envelope follower of lfo die bv. resonantie moduleert).
De routing mogelijkheden zijn enorm flexibel, en zo moet je dus niet 3 afzonderlijke filter plug-ins gaan gebruiken (wat overigens wel mogelijk is natuurlijk, maar niet zo goed voor het cpu-verbruik).

Parallel is hier van toepassing omdat het brongeluid afzonderlijk door de filters gaat, dus als je bv. de low-pass filter een stuk dichtdraait, je nog steeds de bandpass filter kan gebruiken.

Net uit: Audio Damage Kombinat. Distortion, 3 band DJ EQ & compressor. Ben over het algemeen zeer te spreken over AD plugins dus deze zou ook wel eens tof kunnen zijn. Kost nog eens bijna niks ook, 49 dollari....

Je kan ook eens proberen met de 8 bands eq van ableton zelf.
Als je met macro's gaat werken is het echt mogelijk om je eigen persoonlijke 3 bands eq te maken.

Back