Novation Soft synth? VStation !

Flatron

Ouwe rot
Novation-VSTATION.jpg

Novation komt misschien met een software versie van de K-Station. Hij zou uitkomen rond de lente 2003.
Misschien = zo goed als zeker.

Last edited by a moderator:
MOOOOI heb dit al gehoort van olafmol dat zoiets zou komen misschien, maar ben nu wel echt benieuwd, bespaart me meteen weer het kopen van een ks-rack en dat geld kan ik mooi steken in een uad :D

Laat Novation niet de enige zijn. Hierbij een oproep aan alle fabrikanten!;) :D Als ze hem zelf maken moet er wel natuurlijk hetzelfde geluid uit komen!

ach een k-station is leuk, maar der zijn wel degelijk nog synths die ik graag harware wil hoor, beodel dingen als een nordlead 2 gewoon geweldige dinge en lekkere filter gewoon, fo een virus das gewoon gaaf om met die dingen te werken en het houd de funfactor erin, zo'n midi knoppendoos is ook niet alles!

Op het plaatje draait hij in Logic PC versie volgens mij.

En in dit geval lijken knoppen me toch leuker.
Ik had trouwens hele andere plannen met die k-station.
Lekker mee op vakantie met de flaptop. :)

Wie weet is de sounds wel beter. Want dat de controllers in stapjes werken is toch wel een manco, naast de alleen maar laagdoorlaat filters. Als ze dat dan hier veranderd hebben zou wel vet zijn.

ok, nu wordt er dus een soft-versie gemaakt van een hardware synth, maar nu vraag ik mij af, is de geluidskwaliteit nu hetzelfde, ik bedoel er zit wel degelijk verschil in het hardware gedeelte van de synth die verantwoordelijk is voor produceren van het eindgeluid en de hardware van een geluidskaart in een pc?

Natuurlijk klinkt hij nooit helemaal hetzelfde...al lag het maar aan de D.A. convertors. Computers hebben ook een andere chip die ook nog eens andere dingen moet dan alleen maar de nova nadoen. Het *kan* dus niet zo zijn dat de emulatie 100% is. Of je het verschil (in een mix) hoort lijkt me niet waarschijnlijk, dat een K-station 1000 keer leuker, intuitiever en direkter werkt dan een stukje software lijkt me evident.

Origineel geplaatst door bazziman
Computers hebben ook een andere chip

Waarom zou de Nova software versie niet het zelfde kunnen klinken? Uiteindelijk is het de Software in de Nova hardware versie die bepaald hoe hij gaat klinken! Die IC's in de Nova en in de PC moet alleen maar rekenen,1 en 0 tellen ! Natuurlijk bepaald je geluidskaart hoe goed hij gaat klinken! Heb je een goede geluidskaart dan is het perfect mogelijk om een identiek geluid te verkrijgen.

In een Digitale Synth zitten geen Wonder chips hoor! Het blijft gewoon een super rekenmachine net het zelfde als in een PC !

Natuurlijk de bediening dat is een andere zaak !

Luister maar eens naar de FM7 !

Laatst gewijzigd:
yup en zo is het!

en dan de uad erachter en hij klinkt Phatter dan de k-ataion zelf :duivels: :duivels: :D

, dat een K-station 1000 keer leuker, intuitiever en direkter werkt dan een stukje software lijkt me evident.

dat lijkt me eerder een mening of een vooroordeel ;)

En verder heeft Flatron volgens mij idd gelijk. Hetgeen echt het geluid van zo'n VA bepaald zijn de algortimes. Oftewel de software dus. Die draait vervolgens wel op speciale DSP chips, dus de algoritmes zullen moeten worden aangepast, zo niet herschreven voor gebruik op een standaard PC/Mac CPU. Het zou dan zeker mogelijk moeten zijn om er hetzelfde geuild uit te krijgen of beter. Met natuurlijk als verschil het karakter van de DA convertors, alhoewel dat nou niet echt een wezenlijk ander geluid zal opleveren. Waarschijnlijk heb je met een beetje geluidskaart toch al betere of net zo goede convertors als op zo'n K station.

Origineel geplaatst door Flatron
Waarom zou de Nova software versie niet het zelfde kunnen klinken? Uiteindelijk is het de Software in de Nova hardware versie die bepaald hoe hij gaat klinken! Die IC's in de Nova en in de PC moet alleen maar rekenen,1 en 0 tellen ! Natuurlijk bepaald je geluidskaart hoe goed hij gaat klinken! Heb je een goede geluidskaart dan is het perfect mogelijk om een identiek geluid te verkrijgen.

In een Digitale Synth zitten geen Wonder chips hoor! Het blijft gewoon een super rekenmachine net het zelfde als in een PC !

Natuurlijk de bediening dat is een andere zaak !

Luister maar eens naar de FM7 !

Dat ZOU je denken he? Maar het is gewoon niet zo. Een intel of amd in een pentium houdt zich namelijk met andere dingen bezig dan alleen maar geluid generen. Dat betekend dat de code voor (misschien identieke) algoritmes niet gelijk is. Inderdaad 1+1 is altijd twee (of 10 in het val van een computer) maar bij een complex proces als geluid opwekken werkt dat dus niet zo. De VA in je pc (de vsti) zal toch echt processortijd moeten delen met andere zaken, de code moet oa daar op aangepast zijn.

En de uiteindelijke uitput? Is die 100% gelijkt? Nooit. Of je moet denken dat twee verschillende pc's met 2 verschillende videokaarten, de een met een CRT de ander met een TFT scherm precies hetzelfde beeld geven. Of dat soundfonts uit een AWE32 en uit een soft-sf-speler en een M-Audio kaartje precies eender klinken...

De vraag is natuurlijk in hoeverre het verschil groot genoeg is om last van te hebben. Ik denk het dus niet.

Om even eea in synthtaal te vertalen: een zaagtand op een nova en een zaagtand op een an1c klinken ook niet hetzelfde...allebei het resultaat van 1-en en nullen, maar allebei door andere software op andere hardware gegenereerd.

Met het verschil natuurlijk dat in dit geval uitgegaan zal worden van dezelfde algoritmes, (alleen in aangepaste vorm) en men natuurlijk juist zal proberen het zo veel mogelijk op elkaar te laten lijken.

dudes, wat een onzin allemaal. tuurlijk zijn AMD en INTEL processors total verschillend, maar dat is alleen maar hoe dat ze de instructies afhandelen. als er een bereking uit kom dan dan zal het antwoord echt niet verschillen, misschien een klein beetje maar dat is zo minimaal dat hoor je niet eens. t enigste echte relevante verschil met de processors is performance.

daarom kunnen ze met een DSP chippie relatief meer stemmen enz uit een lagere processor halen dan een processor uit een PC.
het geluid leidt er echt niet onder, performance wel. en bovendien hebben de hedendaagse processor zoveel capiciteit dat het echt alleen maar aankomt op algoritmes van de programmeurs.
tuurlijk lees je wel s, intel optimized enz, maar dat heb weer met performance te maken, dat programma maakt dan gebruik van speciale instructie sets enz.
Het geluid leidt er echt niet onder, en al zou er is een keer een 0 inplaats van een 1 uit de processor komen dan hoor je dat ECHT NIET.

wat WEL echt een duidelijk invloed heeft op het geluid zijn de converters.

maar goed, kvind t wel tof dat novation met softsynths bezig is. heb je aan 1 KS niet genoeg?? geen probleem dan open je nog ff 10 KS plugins :) nadeel is geen draai knoppen, maar goed ik ben dat wel gewend...

Om even eea in synthtaal te vertalen: een zaagtand op een nova en een zaagtand op een an1c klinken ook niet hetzelfde...allebei het resultaat van 1-en en nullen, maar allebei door andere software op andere hardware gegenereerd.

ja dat komt omdat de programmeurs andere algoritmes gebruiken. en idd de hardware, behalve de processor

Wat een gedoe over welke nou weer anders klinkt.
Je koopt toch gewoon degene die je zelf het fijnst vindt om te gebruiken?

Origineel geplaatst door actionHank
dudes, wat een onzin allemaal. tuurlijk zijn AMD en INTEL processors total verschillend, maar dat is alleen maar hoe dat ze de instructies afhandelen. als er een bereking uit kom dan dan zal het antwoord echt niet verschillen, misschien een klein beetje maar dat is zo minimaal dat hoor je niet eens. t enigste echte relevante verschil met de processors is performance.

daarom kunnen ze met een DSP chippie relatief meer stemmen enz uit een lagere processor halen dan een processor uit een PC.
het geluid leidt er echt niet onder, performance wel. en bovendien hebben de hedendaagse processor zoveel capiciteit dat het echt alleen maar aankomt op algoritmes van de programmeurs.
tuurlijk lees je wel s, intel optimized enz, maar dat heb weer met performance te maken, dat programma maakt dan gebruik van speciale instructie sets enz.
Het geluid leidt er echt niet onder, en al zou er is een keer een 0 inplaats van een 1 uit de processor komen dan hoor je dat ECHT NIET.

wat WEL echt een duidelijk invloed heeft op het geluid zijn de converters.

maar goed, kvind t wel tof dat novation met softsynths bezig is. heb je aan 1 KS niet genoeg?? geen probleem dan open je nog ff 10 KS plugins :) nadeel is geen draai knoppen, maar goed ik ben dat wel gewend...

Dat klopt, de AMD en de Intel draaien in pirncipe onder dezelfde code. Maar geloof me, het maakt wel degelijk uit WAAR je een bepaald geluid uit haalt. Dat heeft inderdaad wel degelijk met processors te maken, al is het alleen maar omdat een intel bepaalde functies niet heeft die bijvoorbeeld een motorolla weer wel heeft. De code voor een pc programma en een synth is *per definitie* anders, de performance EN de mulittasking komen daar bovenop. Daarbovenop komen weer de D/a Converters etc. En geloof me nu maar dat IS gewoon zo. Einde verhaal.

Dat het verschil niet of nauwelijks hoort is in de meeste gevallen evident.

ps. tussen een pc met een intel en een pc met een AMD is in principe (op performance na) GEEN verschil, de code en de afhandeling daarvan zijn identiek.

Origineel geplaatst door fuse
Wat een gedoe over welke nou weer anders klinkt.
Je koopt toch gewoon degene die je zelf het fijnst vindt om te gebruiken?

Wat is dan de bedoeling van een synth Forum ??? :confused:

Back