Funky basslijn

Dj_Tommeken

Stamgast
Heey iedereen ,

Bestaat er een funk toonladder ?
Zoals je bv de Blues hebt in "C = C - D# - F - F# - G - Bb - C"

Zo ja , is er een site waarop ik heb kan leren of bekijken ?
Zou nogal graag "funkbasslijntjes" willen spelen op de toetsen :)

Groetjes ,
Tommeken

Je kunt de tijd die je nu gebruikt om vragen te stellen beter gebruiken om eens te gaan experimenteren of les te nemen.

De ladder die je beschrijft is idd de bluesladder. In funk muziek wordt dat ook zeker wel gebruikt.

Alleen in die ladder mis ik een aantal noten die wat meer bijdragen aan de Funk sound als je het speeld.. dat is de "terts" (3) en de "sext" (6)

Ofwel : C - D# - E - F - F# - G - A - A# - C :)

Probeer bijv. dit basloopje eens op een tempo zo tussen de 105 - 115 :

|| C1 - - - - - A - A# - - - - - D# - ||
|| C1 - - - - - D# E - - - A# - - A# C2 ||

elk streepje is een 16e tel

Dan hoor je waarschijnlijk al hoe belangrijk die 6e noot is bij Funk.
Ook belangrijk is de timing, vaak laten ze veel ruimte tussen de noten en leggen ze veel zwaarte op de 1e tel.
In het bassloopje wat ik schrijf staan al behoorlijk veel noten voor funk, maar moest het even zo uitleggen.

Dit is uiteraard geen regel, het begrip Funk is voor mij nogal breed omdat ik me in de achtergrond niet zo heb verdiept. Maar ik hoor wel of iets funky is of niet. Zodra ik een slappend basje hoor, vind ik het al Funky :D

Neem bijv. Infectious Grooves, dat zijn onwijs gave en pittige basslijntjes..maar wel erg druk voor echte Funk.
Eigenlijk moet je gewoon veel luisteren en toch proberen na te spelen.. eerst imiteren, en dan zelf verzinnen.

Wil je goeie voorbeelden, zonder andere muziek erom heen ??

zoek Victor Wooten op, bijv. het nummer "Me and my bassguitar", geweldige leerschool.
Victor is bekend van Bela Fleck, en Vital Techtones.

edit : (grappig overigens, ik las het stukje van de "bassmastah" site, en ik zat er niet ver naast! hehe)

Laatst gewijzigd:
Je kunt de tijd die je nu gebruikt om vragen te stellen beter gebruiken om eens te gaan experimenteren of les te nemen.

Zo'n domme vraag is het toch niet :confused: Ik vind dit soort dingen zelf ook interessant om te volgen en wat van op te steken (zoals in Smackos' link en Sander's antwoord). Daar is het forum toch juist voor?

De ladder die je beschrijft is idd de bluesladder. In funk muziek wordt dat ook zeker wel gebruikt.

Alleen in die ladder mis ik een aantal noten die wat meer bijdragen aan de Funk sound als je het speeld.. dat is de "terts" (3) en de "sext" (6)

Ofwel : C - D# - E - F - F# - G - A - A# - C :)

Probeer bijv. dit basloopje eens op een tempo zo tussen de 105 - 115 :

|| C1 - - - - - A - A# - - - - - D# - ||
|| C1 - - - - - D# E - - - A# - - A# C2 ||

elk streepje is een 16e tel

Dan hoor je waarschijnlijk al hoe belangrijk die 6e noot is bij Funk.
Ook belangrijk is de timing, vaak laten ze veel ruimte tussen de noten en leggen ze veel zwaarte op de 1e tel.
In het bassloopje wat ik schrijf staan al behoorlijk veel noten voor funk, maar moest het even zo uitleggen.

Dit is uiteraard geen regel, het begrip Funk is voor mij nogal breed omdat ik me in de achtergrond niet zo heb verdiept. Maar ik hoor wel of iets funky is of niet. Zodra ik een slappend basje hoor, vind ik het al Funky :D

Neem bijv. Infectious Grooves, dat zijn onwijs gave en pittige basslijntjes..maar wel erg druk voor echte Funk.
Eigenlijk moet je gewoon veel luisteren en toch proberen na te spelen.. eerst imiteren, en dan zelf verzinnen.

Wil je goeie voorbeelden, zonder andere muziek erom heen ??

zoek Victor Wooten op, bijv. het nummer "Me and my bassguitar", geweldige leerschool.
Victor is bekend van Bela Fleck, en Vital Techtones.

edit : (grappig overigens, ik las het stukje van de "bassmastah" site, en ik zat er niet ver naast! hehe)

zal 1 van de dagen eens probere te spele , zit nu met gekneusde pols door het "turnen" in't school :D

een Funk baslijn heeft meer met timing dan met de noten die je speelt te maken.
je kan het beste denk ik eerst een tijdje naar wat funk luisteren, dan komt de rest vanzelf.
een soort van sex dus,...........
groeten,
jeroen

Bootsy Collins kan één kwartnoot om de twee maten laten funken.
Luister daar maar eens na. Luister verder naar George Duke en Herbie Hancock (hun jaren '70 en periode).

02_10_BOOTSY-TEXT.jpg

Zeikerd

check meneer bootsy die verteld over les van mister james over de "the one".:halleluja:halleluja

http://youtube.com/watch?v=ncOfAoDQbQk

Misschien heb je er wat aan.:biertje:
Inderdaad, dit wou ik net gaan zeggen: "the one" daar draait het om bij Bootsy. Ik vind zelf ook de aanloop naar "the one" net zo belangrijk. Vaak, maar geen regel, wordt in de 4e tel een aanloop genomen naar "the one".
Zoals j baars zegt: luister naar funk. Andere gasten die je ook kunt beluisteren:
1. Earth, Wind & FIre van voor 1980,
2. Larry Graham, uitvinder van het 'slappen',
3. Marcus Miller,
4. Bernhard Edwards, vooral luisteren naar het overbekende "Good times" en naar het minder bekende " Chic cheers".
5. David Frank, als een echte funky synth speler

of de heer S.Wonder, die heeft ook nog wel wat leuke toestendingen gedaan.
brecker brothers, tower of power, sly en z'n familie van steen, en een van mijn toetsenfavorieten,.. Dr John, en T.Dolby, ook wel funky, en toch redelijk veel 80 dingen.
-[/00\]-

Zeg dan gewoon helemaal niets.

Eh, tuurlijk wel. Wat is dit anders dan compositieleer/muziektheorie?

Al die mensen die hier in de thread genoemd worden als voorbeeld hebben een gedegen opleiding gehad in combinatie met hun talent, of bij Bootsy, spelen in een band en keihard oefenen. Je krijgt dan het gehele beeld mee in plaats van een enkele truc of een enkele toonladder, en daar wordt je over het hele spectrum wijzer van.

Zo'n domme vraag is het toch niet :confused:?
Ik zeg ook niet dat de vraag dom is :).

Back