De ladder die je beschrijft is idd de bluesladder. In funk muziek wordt dat ook zeker wel gebruikt.
Alleen in die ladder mis ik een aantal noten die wat meer bijdragen aan de Funk sound als je het speeld.. dat is de "terts" (3) en de "sext" (6)
Ofwel : C - D# -
E - F - F# - G -
A - A# - C
Probeer bijv. dit basloopje eens op een tempo zo tussen de 105 - 115 :
|| C1 - - - - -
A - A# - - - - - D# - ||
|| C1 - - - - - D#
E - - - A# - - A# C2 ||
elk streepje is een 16e tel
Dan hoor je waarschijnlijk al hoe belangrijk die 6e noot is bij Funk.
Ook belangrijk is de timing, vaak laten ze veel ruimte tussen de noten en leggen ze veel zwaarte op de 1e tel.
In het bassloopje wat ik schrijf staan al behoorlijk veel noten voor funk, maar moest het even zo uitleggen.
Dit is uiteraard geen regel, het begrip Funk is voor mij nogal breed omdat ik me in de achtergrond niet zo heb verdiept. Maar ik hoor wel of iets funky is of niet. Zodra ik een slappend basje hoor, vind ik het al Funky
Neem bijv. Infectious Grooves, dat zijn onwijs gave en pittige basslijntjes..maar wel erg druk voor echte Funk.
Eigenlijk moet je gewoon veel luisteren en toch proberen na te spelen.. eerst imiteren, en dan zelf verzinnen.
Wil je goeie voorbeelden, zonder andere muziek erom heen ??
zoek Victor Wooten op, bijv. het nummer "Me and my bassguitar", geweldige leerschool.
Victor is bekend van Bela Fleck, en Vital Techtones.
edit : (grappig overigens, ik las het stukje van de "bassmastah" site, en ik zat er niet ver naast! hehe)