juno-106 - sysex - extra effecten

andete

prutser
Dan toch maar aan mijn eigen sequencer programmaatje begonnen, in de eerste plaats voor mijn Juno.

Nu kun je via sysex de juno-106 settings aansturen, en dat deed me meteen denken aan de mogelijkheid om bijvoorbeeld voortdurend te occileren tussen 2 patches, of bijvoorbeeld een 'extra LFO', ...

Nu ben ik geen hardware man (een maat is me echter wel de basis aan het uitleggen), dus ik vroeg me af of ik met dit continue presets veranderen mijn Juno beschadigt/sneller verslijt?

Ik hoop dat dit een heel domme vraag was, en het antwoord dus nee is :) :) :)

Nee hoor, kan absoluut geen kwaad. Wel een puik idee trouwens..... Ik denk alleen wel dat je met al die sys-ex data op de MIDI-lijn een hoop vertraging zult krijgen. Dus of het zal werken??????

Groetjes....

Origineel geplaatst door Leudes
Nee hoor, kan absoluut geen kwaad. Wel een puik idee trouwens..... Ik denk alleen wel dat je met al die sys-ex data op de MIDI-lijn een hoop vertraging zult krijgen. Dus of het zal werken??????

Groetjes....

Okay, kewl, daar ga ik dan eens mee prutsen 8o)

Dat snel wisselen van presets kan op zich niet zoveel kwaad (gebruik hier trouwens program change commando's in plaats van sysex om het snel te houden). Het is alleen jammer dat je steeds een 'plop' hoort als je van presets wisselt tijdens het spelen.

Het wisselen van presets kan je ook doen door een clock van bijvoorbeeld een MIDI->DIN Sync converter op de patch change ingang van je 106 aan te sluiten. De 106 zal hierdoor synchroon aan de MIDI Clock door de 8 patches van een bank lopen. Erg leuk om te zien en iets minder om te horen, vanwege dus die 'plop' steeds. 8)

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Dat snel wisselen van presets kan op zich niet zoveel kwaad (gebruik hier trouwens program change commando's in plaats van sysex om het snel te houden). Het is alleen jammer dat je steeds een 'plop' hoort als je van presets wisselt tijdens het spelen.

Daarom zat ik ook eerder te denken aan het lineair laten verschuiven van de parameters van het ene instrument naar de andere, en dat met sysex, inplaats van het veranderen van presets.

Als zo'n overgang bv. 1 seconde mag duren lijkt het mij dat dat met vrij kleine stapjes [32 ofzo] aangestuurd kan worden via midi, 'k weet niet of je dat hoort :)

'k Moet trouwens nog uitzoeken hoe ik via midi de patchinstelling kan opvragen van mijn juno,
ik hoop dat dat kan...
Het wisselen van presets kan je ook doen door een clock van bijvoorbeeld een MIDI->DIN Sync converter op de patch change ingang van je 106 aan te sluiten. De 106 zal hierdoor synchroon aan de MIDI Clock door de 8 patches van een bank lopen. Erg leuk om te zien en iets minder om te horen, vanwege dus die 'plop' steeds. 8)

Maf idee!

Origineel geplaatst door Boemtsjak

Misschien kun je dan even het volume op 0 programmeren via MIDI om die plop te omzeilen 8)

Ik heb ook 's zo'n proggie onder DOS gemaakt met Win-smoel, was leuk en het werkte supersnel en wat het nog niet kon zat er na een uur al weer bij. Zo maak je van een slecht bedienbare bak een supersynth (waarmee ik NOT de 106 bedoel 8) ).

Ik wil het wel 's proberen, heb je al een 'realease'? Als je het leuk vindt kun je kijken of je 10 EUR kunt vragen, voor zo'n bedrag wil iedereen het wel proberen.

Origineel geplaatst door wesko
Misschien kun je dan even het volume op 0 programmeren via MIDI om die plop te omzeilen 8)

Ik heb ook 's zo'n proggie onder DOS gemaakt met Win-smoel, was leuk en het werkte supersnel en wat het nog niet kon zat er na een uur al weer bij. Zo maak je van een slecht bedienbare bak een supersynth (waarmee ik NOT de 106 bedoel 8) ).

Ik wil het wel 's proberen, heb je al een 'realease'? Als je het leuk vindt kun je kijken of je 10 EUR kunt vragen, voor zo'n bedrag wil iedereen het wel proberen.

Nah, mijn programma is voorlopig nog niet af :) En als het af is, het werkt met alsa/linux, dus niet onder windows. Ik zal wel source releasen. En neen, ik wil geen geld ervoor, ik ben zo'n opensource mafkukel :)

Origineel geplaatst door andete
Nah, mijn programma is voorlopig nog niet af :) En als het af is, het werkt met alsa/linux, dus niet onder windows. Ik zal wel source releasen. En neen, ik wil geen geld ervoor, ik ben zo'n opensource mafkukel :)

Ik kan het wel ombouwen voor DOS, is snel zat op 33 MHz denk? En als ik het nou voor je verkoop? :confused: Was maar een grapje. :duivels:

Origineel geplaatst door wesko
Ik kan het wel ombouwen voor DOS, is snel zat op 33 MHz denk? En als ik het nou voor je verkoop? :confused: Was maar een grapje. :duivels:

Sure, het is in C++ met GNU compilers, dus porten is geen probleem. Het is echter in de eerste plaats een 'prutsje' van mij, verwacht dus niets :)

update

update

M'n Juno software begint al een beetje te werken, kan al basis midi zaken aansturen en
dumpen:

Vb. van output:

Code:
RolandJuno106 Patch Change:
        Channel: 0
        Group: A
        Bank: 8
        Patch: 4

LFO rate: 0             ................................
        LFO delay time: 0       ................................

DCO Range: 16
        DCO LFO: 0              ................................
        DCO PWM: 0              ................................
        DCO PWM: MAN
        DCO Pulse: off
        DCO Tri: off
        DCO Sub: 0              ................................
        DCO Noise: 127          ================================

HPF: 1

VCF Freq: 52            =============...................
        VCF Res: 85             =====================...........
        VCF Polarity: +
        VCF Env: 0              ................................
        VCF LFO: 44             ===========.....................
        VCF Kybd: 94            =======================.........

VCA: ENV
        VCA Level: 127          ================================

ENV A: 88               ======================..........
        ENV D: 91               =======================.........
        ENV S: 28               =======.........................
        ENV R: 85               =====================...........

chorus: off
        chorus 1: off
        chorus 2: off

De volgende stap zal een simpele librarian zijn...

Back