Het grote Oberheim Matrix 1000 (6&6r) topic

Dat zijn inderdaad de pitch/lever1/lever2 joysticks aan de linkerkant. Ik neem al een tijdje niks meer op omdat ik gewoon geen PC meer heb in de studio, sorry. Dit geluid heb ik een tijdje geleden gebouwd met mijn Matrix-1000, die heb ik verder verbouwd op de Matrix-6 zodat er bij tijd en wijle een envelope opent met een subtiele LFO naar ik meen de pitch zodat het geluid op wat minder geijkte momenten even lijkt te destabiliseren:

https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=22579&d=1147891067

koud, maar wel lekker.

Ik moet weereens wat uurtjes stereo patches bouwen met mn setje matrixes. :P

yinyang.jpg

Mijn Matrix blues zijn voorbij en ik geniet van mijn nu volledig functionele M1000.

Sterker nog, ik heb de smaak wel te pakken! Iemand die toevallig een Matrix weg doet? Liefst een 1000 of 6R...

Precies wat jij zei. 3 fried chips. Het vervangen ging niet meteen van een leien dakje,, maar in 2e instantie was alles weer goed. Nog super bedankt voor het uitleggen. :mega:

You're welcome :mega:

Alle begin is moeilijk... Mijn eerste CEM die ik er ooit iets te onhandig uit peuterde had een pennetje zo krom.. ik dacht dit komt nooit meer goed, maar die dingen kunnen gelukkig wel wat hebben.

Dat was het nog geeneens zo zeer, maar ik had stomtoevallig gewoon nieuwe kapotte chips te pakken :frons:

Dat was het nog geeneens zo zeer, maar ik had stomtoevallig gewoon nieuwe kapotte chips te pakken :frons:

Dat is wel het laatste wat je kunt gebruiken bij je eerste reparatie... Maar mooi dat het toch nog goed is afgelopen :okdan:

Hey, is er eigenlijk een reden waarom je een 1000 en een 6(r) niet zo aan elkaar kan hangen zoals 2 dezelfde apparaten? Kun je ze dan ook beide tegelijk met sysex bewerken met de midi thru/echo?

Ben sinds kort eigenaar van een Matrix 6. Wat klink dat ding mooi zeg !!
Er zit software versie 2.13 in (is de laatste toch?) Nu zitten er een paar master-functies in die niet in de manual staan. Weet er bijvoorbeeld iemand wat de volgende functies doen: "13 Spillover" , "14 Act Sense", "44 Standoff" en "57 Squick"

Die SQUICK is wel een hele leuke, zo kun je met de numeric values de parameter selecteren en met de pijltjes de waardes instellen. Dat maakt het editen wel gelijk een stuk makkelijker :okdan:

Ik ga straks gelijk checken of ik deze revisie ook heb!

Welnee, die VST is gebaseerd op oudere Oberheims. Een Matrix is de uitgebreidste analoge polysynth tot de Andromeda uit kwam zo'n beetje, hele complexe bak. Tja en dan nog de hardware vs software discussie. Ik vind de Oberheim een beetje brassy klinken en niet super warm, doet me een beetje aan een Juno 106 denken: je hoort toch meteen dat het analoog is, maar het is niet 'vet'.

Verschil tussen de Matrix en de SP op-x VST(die best aardig in de buurt komt van het origineel) is groot, de Matrix blaast niet en dat doet een obx(a) dan weer net wel. De Matrix is oneindig te editen en de obx(a) dan weer niet. Je kunt wel horen dat het ver familie is maar een groot verschil in klank vind ik.

Geloof me een Matrix(6) klinkt toch echt anders dan een OBX(a), kan ook niet anders met DCO's tegen VCO's.
Een OBX(a) heeft een veel warmere klank en is idd beperkt in z'n klank mogelijkheden, daarin tegen kun je met de Matrix(6) bijna elk gewenst geluid krijgen en is de klank niet echt slecht te noemen, maar wel van een heel andere (prijs) klasse dan een OBX(a).

ik heb nog een matrix 6 keys in de verkoop. E ja een matrix blaast ook!!!
(OBXA heb ik ook gehad, dat is echt heel wat anders, ander filter, vco's die leven. maar dan ook tich keer zo duur)

Back