Het grote Oberheim Matrix 1000 (6&6r) topic

hier dan versie 1.1, de eerste intel versie. 1.0 zou het ook moeten doen tot aan 10.7 waar ze PPC support eruit gooide.
..

Attachments

• ObieEditor11.zip
    139,9 KB · Bekeken: 146
bij mij werkt het niet, ik ga het morgen op mijn gemak nog eens proberen, bedankt alvast voor het helpen. misschien een conflict ergens.

Kan iemand mij uitleggen waar VCA1 en VCA2 komen in de synth?
VCA2 hangt aan ENV2 en komt voor de output?
VCA1 dan? die hangt aan velocity ofzo?

anyway..

gister zitten spelen met mn 2 matrix-1000's
hier een patch met o.a. LFO1 op random die VCA2 moduleert. iedere OSC blijft zijn laatste noot spelen. Levert een soort ambieert arpeggio op.
FX zijn allemaal Valhalla

Lekkere sound!

Ik had altijd het idee dat ze recht achter elkaar zaten eerlijk gezegd.

tijd om te slapen. was met heel iets anders bezig en ben de weg kwijt geraakt met de matrix's en valhallashimmer.

https://soundcloud.com/chaosmoon/dresden-matrix

met Obie editor (gratis OSX)

obiesnap2.jpg

..en mn eigen midi patch applicatie om de edits (en noten vanuit Live) tegelijk naar beide synths te sturen:

midipatch03.jpg

tnx cult45. Toch maar eens opzoeken, maar dan een editor voor windows7/8 x64 ;-)

In de manual staat dat de matrix-6 external triggers (tr-606 etc) kan hebben via de "pedal 2"

Nou heeft de matrix-1000 geen fysieke inputs...Wel klote omdat je best veel kan moduleren met "external trigger".

Is het iemand gelukt om external triggers te gebruiken met de 1000?

sidechain met een compressor en op alle geluiden heb je trigger.

euhm..ik doelde eigenlijk meer op gesyncde LFO's enzo die je met audio zou kunnen timen.

wel lief dat je om 5:30 meedenkt.

In de manual staat dat de matrix-6 external triggers (tr-606 etc) kan hebben via de "pedal 2"

Nou heeft de matrix-1000 geen fysieke inputs...Wel klote omdat je best veel kan moduleren met "external trigger".

Is het iemand gelukt om external triggers te gebruiken met de 1000?

Heb je al geprobeerd dingen te triggeren met een spike van 127 op die CC?

Heb je al geprobeerd dingen te triggeren met een spike van 127 op die CC?

Doet het!

pedal-2 midiCC (default 64) met een waarde >64 komt overeen met "external trigger"

dank! Nou kijken of ik de LFO gesyncd kan krijgen. Ramp lukt iig al.

ook dit werkt!

LFO

Speed = minimum
Retrigger = minimum
Amp = max
Wave Shape = Random
Sample Source = Unused
Trigger = External trigger

Geeft een S/H-achtige waarde iedere keer dat Pedal-2 een midi-CC signaal krijgt.

ook dit werkt!

LFO

Speed = minimum
Retrigger = minimum
Amp = max
Wave Shape = Random
Sample Source = Unused
Trigger = External trigger

Geeft een S/H-achtige waarde iedere keer dat Pedal-2 een midi-CC signaal krijgt.

Volgens mij kon je ook noise als wave shape voor een van de LFO's selecteren. Dan heb je echte triggered s&h.

Wordt een leuke bak zo he?

Volgens mij kon je ook noise als wave shape voor een van de LFO's selecteren. Dan heb je echte triggered s&h.

Wordt een leuke bak zo he?

Was al een leuke bak (zeker met 2) wordt alleen maar leuker.

Volgende sessie wil ik FM checken. In de manual staat als advies om de OSCs uit te zetten en de filter in self oscillation jagen.

Ik had ook al ontdekt dat het mijn Matrix-6 niet uitmaakt of hij een echte external trigger (gate) krijgt of een ingetrapt hardware Pedal-2 of Pedal-2 als MIDI CC met value >64.
En evengoed andersom, want de als matrixmod geprogrammeerde functie van Pedal-2 kan ook worden aangestuurd door een gate signaal.

Volgens de handleiding van de Matrix-6 moet een external trigger een gate-puls zijn van +1 tot +10 Volt, pulslengte tenminste 20 ms. Ik kan hem hier voeren met +5V, +10V of S-trig gating. En de Matrix-6 blijkt dus net zo makkelijk ook op S-gating te reageren als je in Master Mode page 42 de Pedal-2 polariteit omkeert of het gate kabeltje pas in de Pedal-2 input prikt nádat de M-6 is opgestart.

Weet iemand hoe je een enkele patch naar de matrix 6 kan sturen??

Ik kan via sysex wel in een keer alle patches verzenden en laden maar het lukt alleen om 1 patch te zenden. het laden lukt niet.

Moet ik dan een speciale sysex string sturen voor hij de patch kan ontvangen???

vind dit echt een leuke bak. alleen is die wel instabiel wat het fm'en wel moeilijk maakt.

Synthwiki levert als een aardig antwoord op:

Een andere unieke feature is de tracking generator. Hiermee wordt het mogelijk om een modulator op een niet lineaire wijze output te laten geven en zelfs om te laten keren. Dit is een vrij ongebruikelijke feature, zeker op een analoge synthesizer, en het is ook een wat minder intuitieve functie in het begin. Er zijn vijf breekpunten, die allemaal een bepaalde amplitude hebben. Zouden we willen dat deze tracking generator precies het zelfde output als hij input, dan zouden ze van 1 t/m 5 dus de amplitudewaardes 0, 15, 31, 47, 63 moeten hebben.
Stel je de tracking generator nu op 0, 0, 0, 0, 63 in, dan wordt er pas van 0 t/m 63 geschaald bij een inkomende waarde van 47 of hoger, en bij alle inkomende waardes daar onder blijft er 0 uit komen. Zo is het dus mogelijk om bijvoorbeeld een envelope een bepaalde compressie mee te geven, doordat je met de tracking generator de envelope op niet-lineaire wijze schaalt. Of het is mogelijk de vorm van een LFO te veranderen door deze aan de onderkant minder diep te laten schalen dan aan de bovenkant.

Back