Het grote Oberheim Matrix 1000 (6&6r) topic

Ik heb net van 'die Duitser', Fetz is zijn naam, de 1.13 os ontvangen. Als er mensen geïnteresseerd zijn en je eproms kan branden, stuur mij een berichtje en ik mail je de file door...

Ik zit erover te twijfelen mijn Blofeld en JX3P de deur uit te doen, en er een Matrix-6 voor terug te halen. Wat denken jullie hiervan? De wavetables van de Blofeld gebruik ik nauwelijks en zal ik niet echt missen, en hoewel de 3P lekker hands on is, vind ik het klankenpalet nogal beperkt.
De Matrix-6 lijkt mij het beste van beiden te bieden, in een dik analoog jasje.

@cult45, die demo's die jij eerder in de thread hebt geplaatst, waren die zonder externe effecten? Want die klinken echt zwaar tof.

zou niet veel zijn geweest, misschien slechte (silver)reverb plug in Logic. Ik hoor wel een aardelus aan het begin dus misschien zit mn D&R spring reverb erbij :)

Matrix 6(R) is lastig, 1000 is niet mogelijk had ik begrepen.

Zelfs met sysex doos/computer niet zo simpel: veel parameters, klein brein (de synth, niet ik :D) - moet vaak even nadenken over een parameter verandering.

Jawel. JX3P: duw parameter, beweeg slider. Matrix: kies parameter, enter nummer, kies value, enter nummer of gebruik up/down (geen data entry slider). JX3P: 30 parameters of zo, matrix 100 of zo. Echt, 't is geen plezier.

Jawel. JX3P: duw parameter, beweeg slider. Matrix: kies parameter, enter nummer, kies value, enter nummer of gebruik up/down (geen data entry slider). JX3P: 30 parameters of zo, matrix 100 of zo. Echt, 't is geen plezier.

Dat denk ik ook. De JX3P is vrij goed te doen zonder, de Matrix lijkt me erg onprettig.

Wat dat betreft kun je misschien het beste een 1000 halen, en dan een ctrlr gebruiken of een midi controllertje erbij. Die ctrlr plugin van eerder heb ik hier nog wel.. Anders heb je voor zowel pc als mac een hoop andere projectjes voor de 6,6r en 1000...

Ik zit erover te twijfelen mijn Blofeld en JX3P de deur uit te doen, en er een Matrix-6 voor terug te halen. Wat denken jullie hiervan? De wavetables van de Blofeld gebruik ik nauwelijks en zal ik niet echt missen, en hoewel de 3P lekker hands on is, vind ik het klankenpalet nogal beperkt.
De Matrix-6 lijkt mij het beste van beiden te bieden, in een dik analoog jasje.

Ik zou een JX-3P niet verkopen, want dat wordt gewoon de volgende Juno-60 hype. Keep it while you bought it cheap. Tenzij je de sequencer niet gebruikt en echt op zoek bent naar complexere sounds, maar dan nog.

Matrix 6 (keys) vind ik een fantastische bak, fijn keyboard voor die tijd, hij komt ook helemaal tot zijn recht met die flippers er bij en alle inputs en triggers. Alsof ik ineens de filosofie achter de Matrix-1000 sound engine snapte.

Vooral een melodie spelen over MIDI en bijvoorbeeld envelopes triggeren die weer dingen met de FM amount LFO doen met een FM pad geven echt van die complexe evoluerende en ritmische sounds. Terwijl een Matrix-1000 gewoon niet uitnodigt om zoveel te doen met external inputs, dan ga je meer van die statische sounds doen die je alleen wat varieert met velocity en misschien een pedal CC naar de cutoff route.

Eigenlijk vond ik een prophet '08 en een matrix 6 erg gelijkaardig van klank - waarbij de matrix misschien nog net iets analoger klinkt terwijl de prophet snellere envelopes, een step sequencer en natuurlijk een bende knoppen heeft. Toen een P08 nog 1500,- kostte en een matrix 6 nog 400 was de keuze moeilijk. Als een matrix 6 >=500,- kost en een prophet =<950,- wint de P08 toch wel erg duidelijk voor mij. Wel idd een heel fijn keyboard de M6.

Is het een betrouwbare bak? Ik wil hem live gaan gebruiken, hij moet mijn (zeker wel betrouwbare) JX3P en Blofeld daar dan eventueel gaan vervangen. Misschien dat ik gewoon moet sparen en de Matrix (keys dan wel) er nog bij kopen, voor live is een rack sowieso niet zo geweldig (heb toetsen nodig).
Bikkel heeft wel een punt met de 3P die wel eens heel hard gehyped zou kunnen gaan worden.

Een Prophet 08 heeft volgens mij niet de modulatiemogelijkheden die een Matrix 6 heeft, maar weer wel meer feedback en crossmod achtige features. Had ook het idee dat de P08 wat massiever klonk, maar ik heb ze niet naast elkaar gehoord.

Ik heb ze naast een gehad en basisklank (brassy, precieze analoog) leek me vrij gelijkaardig. P08 wat voller idd, M6 wat ieler (wat soms wel handig is). Prophet heeft ook wel een vrij uitgebreide modulatie matrix en geen feedback (dat is de evolver). De meer esoterische dingen van de M6 (ramp generator bv) heeft hij niet, maar dat heb ik dan ook nooit gesnapt. Voor mij de reden om de M6 weg te doen (naast de ongelooflijk irritante programeer interface - waarom ze nog geen eens de moeite deden om een data entry slider op te zetten is me een raadsel). Ik vind de P08 eigenlijk de moderne matrix6 (en niet de moderne prophet 5 dus, eigenlijk hadden ze hem beter de Matrix 08 genoemd).

Ja ik kan me er wel wat bij voorstellen. Een Prophet zou ik gauw even pakken voor een simpel b(r)ass-soundje uit de losse pols, Matrix-sounds zijn altijd dingen die ik eerst in elkaar zet en pas daarna een nummer ga maken ;) Maar ik heb zelf ook geen >= 450 euro betaald voor mijn Matrix, misschien dat ik dan wel een andere keuze gemaakt zou hebben.

Back