Het grote Oberheim Matrix 1000 (6&6r) topic

Iemand die nog iets intelligents kan vertellen over de drie sync modes?

Intelligent genoeg zo?:

One of the few things done in hardware is Oscillator Sync. There is no information whatsoever in M-1000 manual about DCO Sync modes. Matrix-6 manual lists three different DCO Sync modes but no explanation what they actually mean. Two sync signals, SYNC1 and SYNC2 are present in M-1000 (and M-6) hardware. When SYNC1 line is active the clock signal driving DCO1 is reset each time when DCO2 reaches a whole phase, a feature traditionally known as 'hard sync'. When SYNC2 is active, the clock signal for DCO1 is the result of OR'ing DCO1 and DCO2 clock signals (sometimes called 'soft sync'). Relationship between Sync signals and value of Patch Parameter 2 (DCO Sync Mode) is straightforward: bit 1 becomes SYNC1, bit 0 becomes SYNC2. Therefore DCO Sync Mode = 1 (SOFT Sync) activates SYNC2, DCO Sync Mode = 2 (MEDIUM Sync) activates SYNC1. DCO Sync Mode = 3 (HARD sync in Matrix slang) means both SYNC lines are active. Finally, DCO Sync Mode 0 means no hardware sync. There is an interesting thread explaining this in detail in [music-dsp] forum.

drie syncmodes: Hard, Soft, Geen.

Deze wijsheid komt van: http://wolzow.mindworks.ee/analog/m1k-hardware.htm
Staan wel meer leuke dingen daar.

Intelligent genoeg zo?:

Ze zouden eigenlijk alle informatie moeten samenvatten op één website zodat je die dan kunt doorzoeken en dan dingen vinden. En die site zouden ze dan Google moeten noemen.

Oh wacht....

One of the few things done in hardware is Oscillator Sync. There is no information whatsoever in M-1000 manual about DCO Sync modes. Matrix-6 manual lists three different DCO Sync modes but no explanation what they actually mean. Two sync signals, SYNC1 and SYNC2 are present in M-1000 (and M-6) hardware. When SYNC1 line is active the clock signal driving DCO1 is reset each time when DCO2 reaches a whole phase, a feature traditionally known as 'hard sync'. When SYNC2 is active, the clock signal for DCO1 is the result of OR'ing DCO1 and DCO2 clock signals (sometimes called 'soft sync'). Relationship between Sync signals and value of Patch Parameter 2 (DCO Sync Mode) is straightforward: bit 1 becomes SYNC1, bit 0 becomes SYNC2. Therefore DCO Sync Mode = 1 (SOFT Sync) activates SYNC2, DCO Sync Mode = 2 (MEDIUM Sync) activates SYNC1. DCO Sync Mode = 3 (HARD sync in Matrix slang) means both SYNC lines are active. Finally, DCO Sync Mode 0 means no hardware sync. There is an interesting thread explaining this in detail in [music-dsp] forum.

drie syncmodes: Hard, Soft, Geen.

Deze wijsheid komt van: http://wolzow.mindworks.ee/analog/m1k-hardware.htm
Staan wel meer leuke dingen daar.

Hard sync snap ik, soft sync snap ik niet, en de combinatie van beiden, en het daaruit voortvloeiende (a)muzikale toepassingsbereik dat zegt me helemaal niks. Volgens mij gebruik ik alleen maar de traditionele hard sync, omdat ik waarschijnlijk die andere twee gewoon niet snap.

Ik las dit op Harmony Central;
(geschreven door Dave)

"If you really want an oberheim matrix 1000 I suggest you go out and buy a alesis micron. I modled 64 of the best patches from my Oberheim matrix 1000 effortlessly. The micron duplicated them perfectly as the oberheim filter emulation is right on the money. I really feel that alesis used the matrix 1000 as the basis as it's own software program for ion/micron. The patches are divided up the same. Many of the presets sound the same, and some even have the same preset names. It's child's play to make duplicate patches for this unit using a micron and they sound EXACTLY the same. Difference being that the micron won't have a voice chip go out on you. To answer the original question, "no" I would not buy a oberheim matrix 1000 again. I think it's a cheaply built unit with a lot of corners cut and can have sudden voice chip failure. If your going to buy a 20 year old analog synth buy one made in japan like Roland, Korg or Yamaha. God, they sure did a good job on those units. If you do buy a oberheim matrix 1000 don't pay more than $200, see if you can get a real gaurantee/warranty with it some how. Do the diagnostic test before you buy it. Also, buy with the knowledge it may quit on you at anytime. I also own/use Roland Juno 60, two Juno 106 modules, jx-8p and MKS 50. I also have a Alesis micron and Roland SH 32 va (great TR 808/909.) I have owned moog and korg polys as well. I've also owned a lot of digitals but won't list though. I love analog synths and that is what I am basically into. I really wished the Oberheim worked better or the build quality was a little more of what I was expecting. I was expecting build quality the same as Roland MKS 50. Not even close though. If you want a rack mount analog I would suggest a mks 50 over this. It will do everything the oberheim will and a lot more reliable and better quality parts/construction. If you want this unit think about buying a Alesis micron first. If you are thinking about buying this unit and want an analog unit instead of a VA get a mks 50. If you don't have the bucks for the mks 50 but want an reliable analog that sounds a lot like an oberheim matrix get a Korg poly 800. I loved the strings, the horns and the sweeps on the oberheim matrix 1000. I sure wished the one I bought worked better"

Zijn er mensen hier die deze mening delen?
Ervaring hebben met beide machines?

die dave slaat betreft de mks50 de plank volledig mis,
de matrix 1000 klinkt rauwer als een mks50 en heeft veel meer power
maar als ik moest kiezen dan werd het toch een mks50 omdat het sonic palet
van een mks50 toch duidelijk afwijkt van de meer ''normale" 2vco synths

Man das harmony central, die mensen lullen altijd een hoop in de ruimte zonder iets er van af te weten, het is krankzinning om een Matrix te vergelijken met die andere synths...die niet de modulatie mogelijkheden hebben van de M1000...en de MKS50 is toch in principe een 1 DCO synthje.

Een MKS-50 klinkt veel en veel rauwer dan een Matrix-1000, wat een gekkigheid weer. Een Alpha Juno dat zijn die enorm dikke gabber power leads, die ga je nooit van je leven uit een Matrix trekken.

Maar een MKS-50 is zo ontzettend beperkt, lastiger te programmeren en iets minder strakke VCA's dan een keys versie.

Ze zijn niet voor niets de helft van de prijs van een Matrix-1000.....

Een MKS-50 klinkt veel en veel rauwer dan een Matrix-1000, wat een gekkigheid weer. Een Alpha Juno dat zijn die enorm dikke gabber power leads, die ga je nooit van je leven uit een Matrix trekken.

Maar een MKS-50 is zo ontzettend beperkt, lastiger te programmeren en iets minder strakke VCA's dan een keys versie.

Ze zijn niet voor niets de helft van de prijs van een Matrix-1000.....

je moet niet alleen afgaan op die hoover sounds. algemeen genomen klinkt de m1000 toch echt dikker. heb beide hier staan.

je moet niet alleen afgaan op die hoover sounds. algemeen genomen klinkt de m1000 toch echt dikker. heb beide hier staan.

Komt omdat het zo'n ***** filter is wat in de MKS-50 zit, en je hebt geen echt 2 osc. Inderdaad klinkt bijna alles beter op een Matrix-1000. Maar als je alles open gooit wint de MKS-50.

Prima te vertrouwen bakkie. Wat die Dave schrijft over onbetrouwbaar, goedkoop kast is overdreven. En dat zegt ie ook nog van nou er kan zomaar een voicechip kapot gaan. Vervolgens noemt ie Roland bakken vertrouwbaar en heeft hij een 106. Nou van welke bak gaan nou vaker voicechips (of een gedeelte van de voice) kapot? De laatste dus. Tenminste van de Matrix hoor ik het zelden.

tjsa, ben ik zeker de uitzondering op de regel
want bij mij is er waarschijnlijk een vco defect
van elke 6 stemmen is er 1 stem die dunner klinkt
of helemaal niet speelt als er een sync ofzo in gebruik is

gaat morgen naar mike philco

tjsa, ben ik zeker de uitzondering op de regel
want bij mij is er waarschijnlijk een vco defect
van elke 6 stemmen is er 1 stem die dunner klinkt
of helemaal niet speelt als er een sync ofzo in gebruik is

gaat morgen naar mike philco

een dergelijk probleem heb ik wel eens opgelost emt een nieuwe voice chip, maar ook wel eens door de re-initialize te doen (aanzetten met enter ingedrukt, is hier geloof ik gezegd) even resetten en hij deed het weer op alle 6 stemmen goed.

ik begrijp dave wel een beetje, matrix heeft een dunne frontplaat die vaak in 2 bogen naar voren staat (schroefje in het midden) ipv netjes recht. dat staal had een half mm dikker gemogen.
en dan is er bij sommige exemplaren de brom van die voeding in dat veel te krappe kastje.

Nja, en dan praten over betrouwbaarheid en er een Alesis Ion bij aanhalen... an sich een leuke bak hoor, maar doe maar es een search op Ion problemen, vooral de eerdere series.:D

Geef mij een maar Matrix-1000 any time of the day (& the night, too...). Een budget klassieker met een eigen karakter, vind ik het.
Plus erg handig als je zonder inspiratie zit, gewoon effe door de presets wandelen. Kom je vanzelf wat moois tegen!

Tja, ligt eraan. Ik heb wel eens horen zeggen dat gezien het beperkt aantal parameters van de toegepaste synth-on-a-chip (CEM 3396) het ding helemaal niet in staat zou zijn tot 1000 verschillende patches... :D
Nou ben ik geen statisticus, maar ik denk dat dat lichtelijk overdreven is.

Wel handig om te weten in dit geval, de eerste 2 (RAM) banks bevatten niets meer dan een 'best of' van de resterende 8 (ROM) banks. Dus vandaar dat je wellicht een paar keer dezelfde tegenkomt?

De lijst met de namen van alle 1000 patches (helpt misschien bij de inspiratie), compleet in de gouwe ouwe Oberheim look, in deze thread: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=80981

Ik pakte meestal gewoon eerst de categorie waar ik ongeveer naar op zoek was (immers, de patches zitten per 100 stuks in een bepaalde categorie), en ging dan browsen. Handig daarbij is de 'bank lock' functie, je weet wel, dat was toch met je modwheel omhoog voor het banknummer en omlaag voor het patchnummer?

Laatst gewijzigd:
Nou je moet inderdaad niet te lang door die presets heen gaan. Dan hoor je op het einde alleen nog maar Matrix-1000 klank en niet meer wat het voor moet stellen.

Inderdaad gewoon een keer de patchlist in een Excel sheet pleuren, onder elkaar uitprinten en per preset bijhouden die je goed vindt wat het is etc. Een goede choir sound zoeken is toch niet zo makkelijk als je niet weet welke patches je moet doorzoeken.

Komt omdat het zo'n ***** filter is wat in de MKS-50 zit, en je hebt geen echt 2 osc. Inderdaad klinkt bijna alles beter op een Matrix-1000. Maar als je alles open gooit wint de MKS-50.

Ja een MKS50 heeft wel een fuzziere sound, meer ronder ofzo

Wat je wel snel hoort bij de M1000 is dat die altijd zo korrelig wordt in het hoog, alsof het geluid uit elkaar valt ofzo :D

alsof het geluid uit elkaar valt ofzo :D

Ja heerlijk :D
Heb vandaag een 2e matrix 6 gekocht, ik wil wel eens layeren of hoe heet die functie ook alweer? Dat koppelen. Ben benieuwd of editten werkt met de access programmer en 2 synths gekoppeld.

*O.T.*
Maar dan komt het mooiste van het verhaal nog...
Stond een flightcase in de kofferbak naast de matrix.
"Ja heb ik gekregen vroeger van een buurman, was de zolder aan het opruimen en had gedacht een liefhebber te treffen.
Als je het wilt hebben dan mag je het er bij hebben, anders neem ik het wel weer mee.." Nou prima! meegenomen en aangekomen klik klik flightcase met crumar logo openklappen en ....
SUPERrrmooi paneel! gekanteld met allerlei coole schuifjes: een crumar ds2!
Die bak viert dit jaar zn 30e verjaardag! En fijne sound.. wow!
Heb de man hartelijk bedankt! zomaar voorheen een vreemdeling.. dat het nog bestaat.
*O.T.*

Presets? we dont need no stinkin' presets ! :duivels:

je moet gewoon "mijn" editor aanschaffen en je eigen geluiden maken. Of de Randomize & Mutate Patch functies gebruiken voor echt orginele sounds. Ik heb mijn Matrix'en (Matrices?) al jaren en ik ben er nog lang niet op uitgekeken (uitgeluisterd?).

Matrix 2001 editor / librarian for the Matrix-1000, Matrix 6 & Matrix-6R

Back