Weet je wat mij het meest stoort ? Dat bijna iedereen aan een heel belangrijk punt voorbijgaat : illegaal downloaden is gewoon stelen...of dat nou muziek of software is...
Waar het om gaat in de plannen van de Franse en Engelse regeringen,is dat ze nu die criminaliteit ook willen gaan aanpakken...volledig terecht als je het mij vraagt,maar dat is mijn mening...
Maar goed,het gaat hier dus om meer dan alleen muziek downloads...ook om het illegaal downloaden en verspreiden van software,films,games enz...en ik vind niet dat je onderscheid moet maken tussen die zaken...hoe je het ook wendt of keert,het blijft jatten...
Ik geef je deels volledig gelijk.
Al probeer ik zelf het vraagstuk te beginnen bij de vraag waar het materiaal begint met verspreid te worden. DIE mensen moeten aangepakt worden, niet de downloader. Degene die het bronmateriaal oppakt en onder de kopieermachine gooit, dat is de slechterik. Illegale afbeeldingen op reclameborden kun je toch ook niet negeren, wat als je er naar kijkt omdat het er is? Er is teveel bereikbaar voor iedereen.
Maar worden films, muziek en software dan ook niet meer niet gelekt om afzetmarkt te creëren? Ook dat zal dan (deels) ophouden. Net alsof het alleen om de muziekindustrie gaat. Aanbod en vraag verandert onvoorspelbaar. Wie er dan nog rijk van wordt? De muzikant …(?)
Het is een goede zaak dat er discussie is en zaken worden opgepakt, maar naast dat het downloadgedrag wordt tegengegaan, zal ook het illegaal verspreiden aangepakt moeten worden. Maar goed... Als het straks zou werken dan hebben we geen massale downloads van muzieksoftware meer, muzikanten en producers met minder maar alleen legale software. (Of een deel muzikanten en producers zonder synthforum)
Ik stoor me wél heel erg aan “artiesten” die geld willen verdienen aan hun muziek, maar het zelf wel met gedownloade softwareversies maken en masteren. Die moeten ze opsluiten!
Of de voorgestelde maatregelen gaan werken? Ik heb mijn bedenkingen als er in gegevens wordt gesnuffeld. Stempeltjes, profilering, hokjes. Buiten het muziekissue om, komt er dan ook wel een internetblokkering voor de partijen die je op basis van je verzamelprofiel op je postadres ongewenst benaderen met allerhande omdat je volgens categorie A bent geselecteerd voor wat dan ook. Een mens hoort niet geprofileerd te worden en past al zeker niet in een hokje.
Maar goed hokje of niet, zijn internetconnectie kan wel geblokkeerd worden, dat is altijd handig! Zeker nu steeds meer instanties internet gebaseerd en papierloos gaan werken wordt het nog beter. De illegale downloader kan vooruitzien om ook geen bankzaken, ziektekosten-, belastingdienst-, thuiswerk- en andere via internet betaalde diensten en zaken meer te kunnen doen na bestraffing van zijn illegale download. Geen reclame, geen spam, geen post, geen internet plus bellen, geen rages en hypes, geen mogelijkheden om in de nieuwste kledingcollecties te kijken, geen online-verkoop, ook geen betaalde downloads. De mens heeft zowaar tijd om eens een keer te denken, over zichzelf, zijn omgeving, ..
Paniek! De bestrafte mens ziet opeens de leegte van zijn bestaan in, en in paniek daardoor wil hij een cd gaan kopen.
De winkel heeft de cd niet of de speciaalzaak bestaat niet meer. Alleen in de webwinkel te verkrijgen, hij wil nu betalen, maar hij kan niet bij zijn onlinebankrekening en niet bij de webwinkel…. Oei! Wat nu?
Er is genoeg leuks te vinden wat wél legaal en gratis is. Nu ook, straks ook.. Ik vraag me af of er niet meer bereikt wordt met het opvoeden van de mens met stabiele en gegronde normen en waarden. Dan kan de mens zelf denken en oordelen.