Illegale downloaders raken internet kwijt

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Het is in België misschien anders, maar in Nederland geldt dat als je weet dat het gestolen goederen zijn, je zelf ook strafbaar bent. Dus hier is er zeker wel verschil tussen het zomaar vinden van een CD en het meenemen van een CD waarvan je zag dat een winkeldief hem liet vallen. Of het achteraf aantoonbaar is is een tweede, maar er is strafrechtelijk wel degelijk een verschil.

Moet moet kunnen aantonen dat je weet dat de CD die je gevonden hebt een gestolen exemplaar was en dat is simpel weg onmogelijk,want het is jouw woord tegen elk andere.

want,en ook nog dit:Je kan gratis legaal en illegaal van internet muziek DL'den,dan moet er een wet uitgevonden worden die duidelijk kan beschrijven wat een gratis en betalende met of vrij van auteursrechten aangeboden mp3 DL is,en dit dan als belangrijkste punt;hoe en wanneer deze te onderscheiden zijn,aan welke criteria ze moeten voldoen om in sync te staan met deze wet en voor alle verschillende specifieke aangeboden services (sites servers,fileshare services,ftp,usenet,op heel het internet.

Bestaat deze wet?

Wel jammer alleen dat je na die het 'afkopen' van die boete in dit geval de snelweg niet meer opkan...

Ai ja, dat is goed opgelet flying panther...

@ Dione: Ik heb ooit eens een keer Cubase VST 5 gekocht. Deze versie zou over een specifieke ASIO routing functionaliteit beschikken die ik nodig moest hebben. Toen ik deze gekocht had bleek het na heel wat drama niet te werken. Heb toen een nieuwere versie gedownload waarbij deze functionaliteit het wel deed.Kon het eigenlijk niet verkroppen dat fabrikanten update na update uitbrachten zonder te kijken of het allemaal wel werkte
Ik vond het toen eigenlijk wel een 'rechtvaardige download'. . Bij deze mijn smoes.:)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik door dit voorval nu eerst download en daarna vaak het product koop als het me bevalt.

Ja en nee,het gaat er ook om dat schijnbaar veel mensen vinden dat ze niet illegaal bezig zijn als ze bijv. cracks downloaden...dan komen er allerlei vage smoesjes op tafel,die er eigenlijk helemaal niet toe doen...

Gelukkig is het zo dat die mensen niks presteren omdat ze proberen Nuendo, FL Studio en Ableton tegelijk te draaien en niet weten waar ze tussen hun 500 VSTs moeten kijken, of dat ze er na hun eerste release achter komen dat of de maatschappij zegt dat ze hun shit netjes moeten kopen of zien hoe hun liedje overal op de netwerken verschijnt. Meestal slaan ze dan heel snel om.

Ik ben van mening dat dit iets is wat de muzikant juist moet omarmen. Jarenlang zijn muziekanten "uitgeknepen door platenmaatschappijen.

Ik volg de opleiding media & entertainment management. Hierbij kregen wij het vak onderhandelingsvaardigheden. Hierbij moesten wij onderhandelen over een contract tussen een (fictieve) artiest en een (fictieve)platenmaatschappij. De aantallen, bedragen en percentages die we hanteerden waren wél echt.

Na een hoop berekenen komt het hier op neer: Als een beginnend artiest een album uitbrengt in Nederland en er zon 50.000 stuks van verkoopt (60.000 is platina) dan houdt hij er na aftrek van alle kosten en na dat de platenmaatschappij er met zijn grijpgrage handjes aan heeft gezeten (soms tot wel 99%) blijft er voor onze artiest zon 1500 à 2000 euro over.
Niet echt een vetpot dus...Dit voorbeeld sloeg wel op een grote platenmaatschappij...ik weet niet hoe dit bij kleinere labels is maar ik kan me haast niet voorstellen dat men daar meer verdient.

Platenmaatschappijen lopen veel risico bij het signeren van nieuwe artiesten zij betalen immers (of schieten voor) het produceren/masteren, vervaardiging van de CD's, vervaardiging van de hoesjes, distributie, marketing etc.
Hierdoor grijpen platenmaatschappijen steeds naar formules die zich zelf bewezen hebben inplaats van iets vernieuwend/origineels een kans te gunnen.

Door het prachtige medium internet en de manier waarop de consument het op dit moment gebruikt worden veel van die stappen overbodig. Er is geen miljoenenbudget meer nodig voor marketing, je knalt je liedje inclusief een leuk clipje op YouTube. Als je liedje leuk genoeg is heb je zo miljoenen views per maand, de natte droom van elke marketeer.

De artiest heeft toch altijd vooral zijn brood verdient met optreden of doordat een liedje van hem in een reclame o.i.d. werd gebruikt.

Wat ik wil zeggen is dat je nooit het hele plaatje ziet bij cijfers. Hoe zit het met de naamsbekendheid van artiesten door (illigaal) downloaden? Hoeveel meer artiesten hebben nu wél een kans? Zijn er stijgingen of dalingen in het aantal artiesten dat geboekt wordt?

Ik denk dat dat wel overdreven is,ze kunnen onmogelijk alles controleren...maar gelukkig,je snijdt nu precies het punt aan waar het mij ook om gaat...(eindelijk iemand)...
Het punt is dat het niet te controleren valt. Internet is per definitie anarchistisch en er zijn zoveel manieren om die mp3tje te smokkelen die nauwlijks te controleren zijn.
Het is ook niet af te dwingen door een computer zo dicht te timmeren met beveiligingen dat je absoluut geen illegale shit kan uitvoeren.

En een wet die je niet kan controleren of die nageleefd wordt is totaal nutteloos. Enige die je dan pakt zijn die paar sukkels die je misschien op heterdaat betrapt.

Wat je wel ziet is dat er dankzij het lobbyen van diverse organisaties die de belangen behartigen van al die bedrijven dat ze proberen allerlei wetten en regels door te drukken om de mensen in de gaten te houden wanneer ze in de fout gaan. En ga je afvragen wanneer ze je gaan verplichten om een webcam te hebben die zij altijd op afstand aan kunnen zetten en gebruiken om te kijken wat jij aan het uitspoken bent.

En als je denkt dat je nu nog privacy hebt dan heb je het helemaal mis. Ze weten waar je bent, wat je uitspookt en zelfs hoe vaak je per week klaarkomt (in wie evt ook nog).

Na een hoop berekenen komt het hier op neer: Als een beginnend artiest een album uitbrengt in Nederland en er zon 50.000 stuks van verkoopt (60.000 is platina) dan houdt hij er na aftrek van alle kosten en na dat de platenmaatschappij er met zijn grijpgrage handjes aan heeft gezeten (soms tot wel 99%) blijft er voor onze artiest zon 1500 à 2000 euro over.

ja dat klopt ongeveer,maar het is vooral de auteursrechten die geld opleveren,en dat is behoorlijk veel voor 50000 stuks geloof me maar...

voor een 2-3000 tal of iets meer
heb je al 1000e ongeveer (bruto zonder taxen eraf)

En als je denkt dat je nu nog privacy hebt dan heb je het helemaal mis. Ze weten waar je bent, wat je uitspookt en zelfs hoe vaak je per week klaarkomt (in wie evt ook nog).

Aliens hebben een sonde in men reet geduwt,amaai dat deed geen deugt..

je mag een beetje overdrijven maar niet te veel lol

Ik doe gewoon een stuk aluminiumfolie op de antennes van mijn wireless router!

Gelukkig is het zo dat die mensen niks presteren omdat ze proberen Nuendo, FL Studio en Ableton tegelijk te draaien en niet weten waar ze tussen hun 500 VSTs moeten kijken, of dat ze er na hun eerste release achter komen dat of de maatschappij zegt dat ze hun shit netjes moeten kopen of zien hoe hun liedje overal op de netwerken verschijnt. Meestal slaan ze dan heel snel om.

Het is niet zo,ik ken een gast die gewoon massas van vsti romplers heeft omdat die ze nodig heeft .hij werkt met nuendo en logic,en heeft ook 100tallen van VST's en weet precies wat die wil en welke hij gebruiken moet voor een bepaalde task.

Trouwens ik ken meerdere personen die zoveel geinstalleert hebben en pro bezig zijn,dus op enkele buitenstaanders na is dit puur onzin.

ja dat klopt ongeveer,maar het is vooral de auteursrechten die geld opleveren,en dat is behoorlijk veel voor 50000 stuks geloof me maar...

Je precies....dat blijft toch hetzelfde? Je laat je fans je nummer gratis downloaden, wat reclame banners hier en daar (heb je nog een paar centen) en laat (commerciele) radiostations, evenementen en discotheken etc maar betalen als ze je muziek willen gebruiken.

Je precies....dat blijft toch hetzelfde? Je laat je fans je nummer gratis downloaden, wat reclame banners hier en daar (heb je nog een paar centen) en laat (commerciele) radiostations, evenementen en discotheken etc maar betalen als ze je muziek willen gebruiken.

Ja idd ,dat denk ik ook,maar lees in men eerdere posts over winst die je niet hebt omdat je die mogelijk ontoopt ,die zij dan zowieso verlies noemen.

men wil meer en altijd maar meer als men al veel heeft...

en dit is een grote fout.

let op ik denk wel dat er een (serieus)verschil is tussen de auteursrechten vergoeding die je krijgt op de draager zelf van de muziek dan deze voor PA etc..

het is daarom dat ze panikeren om een mindere verkoop hun van platen of lees eerder mogelijk meer verkoop = VEEL meer geld erbij
(want nogmaals ze ontlopen winst,verlies doen ze niet je kan enkel iets verliezen wat je al hebt)

Lekker kansloos dit plan. Mensen die per sé illegaal willen downloaden leggen gewoon een lijntje via de Kaaimaneielanden ofzo. Er zijn wel tig manieren om je externe IP adres om te leiden of af te schermen voor derden.

je mag een beetje overdrijven maar niet te veel lol

GSM kan je gebruiken om te zien waar je bent.
Als je belt kan je worden getapt. (geen land tapt zoveel als die kuthollanders)
Met je kortingpas van de supermarkt kunnen ze zien hoe vaak je condooms koopt.

Nog even en iedereen is verplicht om DNA materiaal af te staan. En vingerafdrukken plus een irisscan. Krijg je een snelheidsbegrenzer in je auto die via GPS de max snelheid bepaalt.
Je internetverkeer wordt ipv opgeslagen ook met datamining doorgespit voor aanwijzingen voor evt strafbare feiten. Telefoonverkeer gaat ook via internet dus dat wordt automatisch ook allemaal getapt.

Ziektekostenverzekeringen mogen je DNA checken op erfelijke ziektes etc en bepaald daarmee ook je premie (of je bent simpelweg niet te verzekeren).
Justitie krijgt een seintje als je genen hebt die evt geweldadig en/of strafbaar gedrag kunnen veroorzaken.
Je kinderen worden ingedeeld per klas adv het DNA profiel om te voorkomen dat er teveel wordt geinvesteerd in domme kids.

Enige wat je nodig hebt zijn een paar grijzen pakken die vinden dat het nodig is.

En dat allemaal om die paar mp3tjes?
DL

Ik ben van mening dat dit iets is wat de muzikant juist moet omarmen. Jarenlang zijn muziekanten "uitgeknepen door platenmaatschappijen.

En nu worden ze uitgeknepen door enkele slimme Russische 'zakenmannen' die illegale muziek,films en software ter beschikking stellen als je lid wordt van hun sites...en daar zie je helemaal niks van terug ;)

Niet echt een vetpot dus...Dit voorbeeld sloeg wel op een grote platenmaatschappij...ik weet niet hoe dit bij kleinere labels is maar ik kan me haast niet voorstellen dat men daar meer verdient.

Nou,bij kleine labels houdt je procentueel veel meer over hoor...

Maar : is het je niet opgevallen dat er tegenwoordig steeds minder gouden en platina platen worden uitgereikt ?

Hoe zit het met de naamsbekendheid van artiesten door (illigaal) downloaden? Hoeveel meer artiesten hebben nu wél een kans?

Die artiesten krijgen misschien naamsbekendheid,maar de componisten en producers van die artiesten schieten daar weinig mee op...met bekendheid kun je geen brood kopen...

Maar goed,we dwalen weer aardig af...ik hoop dat Nederland ook snel illegale downloads gaat aanpakken...kijken of er iets veranderd aan de houding van veel mensen tov downloaden...dat mensen misschien eens gaan nadenken voordat ze een crack of een track downen...

Tegelijkertijd weet ik dat ook veel kleinere labels bezig zijn met het opzetten van legale verkoopsites...maar de wetgeving is veel strenger als je zoiets wilt opzetten dan als je een p2p site of nieuwsgroep start...en dat is ook weer ontzettend krom...

Lekker kansloos dit plan. Mensen die per sé illegaal willen downloaden leggen gewoon een lijntje via de Kaaimaneielanden ofzo. Er zijn wel tig manieren om je externe IP adres om te leiden of af te schermen voor derden.

Maar denk je dat de willekeurige downloader zo ver wil gaan ? Het is nu veels te makkelijk om aan illegale files te komen...dat mogen ze best wat moeilijker maken...;)

Maar goed,we dwalen weer aardig af...ik hoop dat Nederland ook snel illegale downloads gaat aanpakken...kijken of er iets veranderd aan de houding van veel mensen tov downloaden...dat mensen misschien eens gaan nadenken voordat ze een crack of een track downen...
Het gros van de mensen die dat doen zijn de 15-25 jarigen die weinig tot geen besef hebben waar ze mee bezig zijn. Sterker nog ze vinden het vaak doodnormaal om het hele internet leeg te trekken.
Als ze zouden moeten gaan betalen zou betekenen dat hun budget wat nu aan andere dingen zoals GSM,feesten,drank,drugs etc op gaat in het geding komt. Hoor ze dan eens miepen dat het niet eerlijk is als het aangepakt wordt.
Gezond verstand is er vaak niet en de mensen de vergoeding gunnen is ook al uit den boze.

En nu worden ze uitgeknepen door enkele slimme Russische 'zakenmannen' die illegale muziek,films en software ter beschikking stellen als je lid wordt van hun sites...en daar zie je helemaal niks van terug ;)
Nou die russiche zakenmannen doen hun best maar, wie gaat er nou op russische sites zoeken naar nummers die ik gratis aanbied?

Nou,bij kleine labels houdt je procentueel veel meer over hoor...
Een groter stuk van een kleinere taart

Die artiesten krijgen misschien naamsbekendheid,maar de componisten en producers van die artiesten schieten daar weinig mee op...met bekendheid kun je geen brood kopen...
Nee maar met de inkomsten van de auteursrechten wel, die houden niet op met bestaan als je een nummer gratis laat downloaden.

GSM kan je gebruiken om te zien waar je bent.
Als je belt kan je worden getapt. (geen land tapt zoveel als die kuthollanders)
Met je kortingpas van de supermarkt kunnen ze zien hoe vaak je condooms koopt.

Nog even en iedereen is verplicht om DNA materiaal af te staan. En vingerafdrukken plus een irisscan. Krijg je een snelheidsbegrenzer in je auto die via GPS de max snelheid bepaalt.
Je internetverkeer wordt ipv opgeslagen ook met datamining doorgespit voor aanwijzingen voor evt strafbare feiten. Telefoonverkeer gaat ook via internet dus dat wordt automatisch ook allemaal getapt.

Ziektekostenverzekeringen mogen je DNA checken op erfelijke ziektes etc en bepaald daarmee ook je premie (of je bent simpelweg niet te verzekeren).
Justitie krijgt een seintje als je genen hebt die evt geweldadig en/of strafbaar gedrag kunnen veroorzaken.
Je kinderen worden ingedeeld per klas adv het DNA profiel om te voorkomen dat er teveel wordt geinvesteerd in domme kids.

Enige wat je nodig hebt zijn een paar grijzen pakken die vinden dat het nodig is.

En dat allemaal om die paar mp3tjes?
DL

Waarom koop je je condooms nog bij de supermarkt ? Ze zijn veel goedkoper online,plus het scheelt dat je niet dat rare moment hebt bij de kassa...:D
Ja,internet heeft ook z'n voordelen...;)

Nee maar met de inkomsten van de auteursrechten wel, die houden niet op met bestaan als je een nummer gratis laat downloaden.

Je zegt dus dat een componist geld krijgt voor iets wat gratis aangeboden wordt ? Wie betaalt dat dan ?:confused:

Je zegt dus dat een componist geld krijgt voor iets wat gratis aangeboden wordt ? Wie betaalt dat dan ?:confused:

Radiostations, Discotheken, Kroegen, TV stations, Evenementen, kortom overal waar men geld verdient met het ten gehoren brengen van jouw muziek.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back