Is het ook geen arrogantie om te denken dat alles wat op internet staat anders gekocht zou worden? Er bestaat nog altijd een verschil tussen iets goed vinden om te downloaden, en iets zo goed vinden om er geld voor te willen betalen.
Idd dat is arrogant. Echter hebben heel veel artiesten en kleine labels daar geen last van. Waar ze wel last van hebben zijn de gedaalde inkomsten. Zeg maar wat je in 2002 kreeg voor je tracks op verzamelcd's moet je nu door 8 delen.
Betekent dat dat alles nu 8x zo slecht is en mensen nog maar het allerbeste echt kopen?
Nee
De neergang is gelijk verdeeld over alle verzamelcd's, zowel de goeie als de slechtere. Deze week zag ik een stemra afrekening van één van de beste verzamelcd's in onze scene, uitgebracht door één van de populairste hardcore labels van het moment, met bijna alleen maar goeie tracks, met name tracks die zeer gewild zijn op feesten. Die haalde net de 2000 stuks, met dat aantal ben je nu een grote jongen. Van dat geld (minus artiestendeel) kan ik als label een paar maanden het abbo van mijn faxlijn van betalen, meer niet.
Er blijft aan het einde van de rit niks over om de werktijd te betalen of te investeren in nieuwe dingen/releases.
Je ziet op downloadforums dat mensen diezelfde cd helemaal te gek vinden en bedanken de uploader met tientallen tegelijk.
Een veelvoud daarvan download de cd zonder er een commentaar bij te zetten, te zien aan het aantal mensen wat in dat topic langs is geweest.
Sommige fanaten zetten er nog een paar mirrors bij om ervoor te zorgen dat de cd altijd beschikbaar is de komende tijd.
En ja, dan denk ik, die gasten hadden die cd anders WEL gekocht.
Is daar iets arrogant aan naar jouw mening?
Het is pas arrogant dat je van menig bent dat jij bepaalt of ergens wel of niet betaald voor moet worden terwijl je er al gebruik van maakt.
Dat werkt niet, omdat veel mensen uit eigen (gebrek aan) principes nergens voor willen betalen als ze die mogelijkheid hebben. De praktijk leert ons dat.
Maak je er gebruik van, betalen
Maak je er geen gebruik van, niet betalen.