Wat voor synthesis is dit?

sjakiepiet

Ingeburgerd
Ha! Ik ben nogal nieuw in het sound-design veld, heb "How to make a noise" doorgespit, maar ik kom er niet achter hoe ik het geattachte geluid kan maken (dan bedoel ik de orgel-achtige sound, niet zozeer de kraakjes. Tis overigens van SND). Klinkt mij als FM synthesis in de oren. Heb ik dat juist? En met welke waveforms?

Ik heb overigens een Nord MicroModular, maar dat is natuurlijk niet echt relevant (behalve als iemand deze sound als patch heeft liggen haha)

Dank!

Attachments

• Inner.wav
    1,9 MB · Bekeken: 90
SND ken ik niet, of ik weet niet waar de afkorting voor staat..

Is lastig te horen welke synthese, er zijn meer mogelijkheden dan alleen FM.

Even sec wat ik hoor :

- mineur-9 akkoordje dus 5 verschillende tonen gestapeld (c-d#-g-A#-d)

- kunnen 6 losse sinussen zijn, die elk door 1 modulator sinus op klankkleur wordt gemoduleerd ; ik hoor geen zuivere sinussen in het fragment

- kunnen 6 losse zaagtanden zijn die worden gefiltered

- kan een sampletje zijn van een orgel-akkoord die wordt getriggered door een sequencer waarvan z'n tempo wordt gemoduleerd

lastig te horen verder, maar is denk ik met niet al te veel moeite te maken met je micromodular.

Ik denk aan :

- sequencertje voor dat ritme wat je hoort, waarbij je het tempo laat moduleren door een oplopende zaagtand (of aparte control-sequencer)

- 6 sinussen neerzetten en afstellen op de noten die ik noemde
- 1 sinus neerzetten om die 6 sinussen met FM te moduleren

- 1 langzame LFO heel subtiel op alle 6 sinussen voor een beetje valsigheid

dat was het wel zo'n beetje

Cheers! ZEER nuttige info. Ik ga ermee stoeien. Als ik wat in elkaar heb gesleuteld, laat ik het wel horen.

SND is een electronisch duo, stonden laatst in het voorprogramma van Autechre in de Melkweg. Zie http://www.last.fm/music/SND.

Aagezien ze nogal van de sounddesign zijn, denk ik niet dat het een sample is.

Oh trouwens: hoezo 6 waveforms + 1 modulator? Het akkoord heeft toch maar 5 noten?

Sjakiepiet, ben wel benieuwd wat je ervan gebakken hebt :peukie: zou 't leuk vinden als je je pogingen post met een mp3-tje

Sjakiepiet, ben wel benieuwd wat je ervan gebakken hebt :peukie: zou 't leuk vinden als je je pogingen post met een mp3-tje

Ga ik zekers doen Sander02. Ik mag over een half uurtje naar huis, boodschappen, eten, afwassen en dan (met goedkeuring des aanstaandes) aan de modular. Ik hou jullie zeker op de hoogte.

So, ik ben gisteravond twee uurtjes aan het stoeien geweest, en ben nog niet close... Ik ben uitgegaan van het Emin9 akkoord, en de toonhoogtes zijn wel goed, alleen het timbre totaal niet. Ik heb additive synthesis geprobeerd, FM synthesis (beide met sinussen), en substractive met squares of saws en filters. Ik kom absoluut niet in de buurt helaas.

Ik heb nog even goed naar het spectrum van de sample gekeken (hieronder geattached), en daar valt me op dat er eigenlijk nog veel meer tonen in zitten. Komt dat door de chorus die eroverheen ligt? De tonen zijn: F3, G#3, C4, D#4, F4, G4, G#4, C5, D#5, F5, G5, G#5, A5, A#5, C6 en A6. En nog een groepje van 4 tonen in het hele hoge spectrum.

Wat me ook opvalt is dat de orgelsound zelf (dus niet de attack) nogal warm en zacht is. Lofi misschien zelfs. Filters dus? Bitreduction? Noise component? Als ik met saws en/of squares aan de slag ga, wordt het geluid veel te scherp, terwijl sinussen juist te wollig kunnen zijn.

Blast dus. Suggesties voor deze newbie :confused: ?

Attachments

• 2008-06-20_073444.jpg
    2008-06-20_073444.jpg
    55,8 KB · Bekeken: 98
Heb het fragment nogeens met koptelefoon geluisterd, en het klopt. het akkoordje is met een octaaf er bovenop gestapeld (in het onderste octaaf zit niet die 9e noot).

Zou idd met filters aan de slag gaan (op een saw denk ik), en ik hoor idd ook een chorusje erover. Blijft lastig te horen, lijkt toch echt op een sampletje ergens van die wordt gesequenced.

F3, G#3, C4, D#4, F4, G4, G#4, C5, D#5, F5, G5, G#5, A5, A#5, C6 en A6 << Die A5 en A6 lijkt me niet, dat zou mineur/majeur worden dan. Als het fragmentje idd in F staat, dan is de hoogst hoorbare noot de G5

Alright, ga ik daar maar weer mee klussen. Zal proberen om zondag ergens wat sampletjes up te loaden.

Back