Wat voor synthesis is dit?

sjakiepiet

Ingeburgerd
Ha! Ik ben nogal nieuw in het sound-design veld, heb "How to make a noise" doorgespit, maar ik kom er niet achter hoe ik het geattachte geluid kan maken (dan bedoel ik de orgel-achtige sound, niet zozeer de kraakjes. Tis overigens van SND). Klinkt mij als FM synthesis in de oren. Heb ik dat juist? En met welke waveforms?

Ik heb overigens een Nord MicroModular, maar dat is natuurlijk niet echt relevant (behalve als iemand deze sound als patch heeft liggen haha)

Dank!

Attachments

• Inner.wav
    1,9 MB · Bekeken: 90
SND ken ik niet, of ik weet niet waar de afkorting voor staat..

Is lastig te horen welke synthese, er zijn meer mogelijkheden dan alleen FM.

Even sec wat ik hoor :

- mineur-9 akkoordje dus 5 verschillende tonen gestapeld (c-d#-g-A#-d)

- kunnen 6 losse sinussen zijn, die elk door 1 modulator sinus op klankkleur wordt gemoduleerd ; ik hoor geen zuivere sinussen in het fragment

- kunnen 6 losse zaagtanden zijn die worden gefiltered

- kan een sampletje zijn van een orgel-akkoord die wordt getriggered door een sequencer waarvan z'n tempo wordt gemoduleerd

lastig te horen verder, maar is denk ik met niet al te veel moeite te maken met je micromodular.

Ik denk aan :

- sequencertje voor dat ritme wat je hoort, waarbij je het tempo laat moduleren door een oplopende zaagtand (of aparte control-sequencer)

- 6 sinussen neerzetten en afstellen op de noten die ik noemde
- 1 sinus neerzetten om die 6 sinussen met FM te moduleren

- 1 langzame LFO heel subtiel op alle 6 sinussen voor een beetje valsigheid

dat was het wel zo'n beetje

Cheers! ZEER nuttige info. Ik ga ermee stoeien. Als ik wat in elkaar heb gesleuteld, laat ik het wel horen.

SND is een electronisch duo, stonden laatst in het voorprogramma van Autechre in de Melkweg. Zie http://www.last.fm/music/SND.

Aagezien ze nogal van de sounddesign zijn, denk ik niet dat het een sample is.