DE eighties synth

fabrizio

Ingeburgerd
Hoi,

ik ben op zoek naar DE eighties synth. Okay, die bestaat misschien niet, maar vertel me dan toch maar welke jij vindt passen. Moet ik op zoek naar een Akai AX80, een Yamaha DX-7 of toch een Roland ding? Of is er een fabrikant die zich in deze tijden van 80's revival heeft gestort op het uitbrengen van een nieuw model dat aan mijn vraag beantwoordt?

alle tips welkom!

D50 Roland

of als je de 80s sound wilt in een moderne behuizing.
De Roland VariOS + VC1 kaart (= D50 100%) dan heb je ook gelijk plaats voor 15 romkaartjes.

Ik heb de D50/D550 gehad en nu dan de VariOS D50 en ik ben er heeeeeeeeeeeeeeeel erg blij mee. De PG-1000 programmer kan je op alledrie de modellen gebruiken. (d50/d550/varios)

Misschien ook aangeven wat de synth mag kosten.. d'r zijn zoveel synths uitgebracht in die periode dat ik zou zeggen dat DE 80's synth niet bestaat eigenlijk.

Daarbij klinken synths uit begin 80 anders dan die in de late 80's dus wat is voor jou dan DE 80's sound?

Elke groep had wel weer z'n eigen geluid.
Welke van de jaren 80' bands heeft voor jou het jaren 80' geluid?
En die gasten storte zich niet op 1 synth, dus tja, het houd niet op.
Wat septic zegt lijkt mij opzich wel een goede,
maar persoonlijk zou ik liever een paar synths hebben die
dan daadwerkelijk uit de jaren 80' komen.
Maar met z'n D50 heb je wel een hoop in 1 keer.

Die D50 lijkt me inderdaad zeker passen als ik zo een paar youtube filmpjes bekijk. De sounds die ik zoek zijn inderdaad de meer digitaal klinkende zelfs wat kitscherige sounds, die je terugvindt bij Fad Gadget, New Order, Pet Shop Boys, tegenwoordig ook bij M83 en dies meer.

Prophet VS :okdan:

Misschien niet echt DE 80s synth, maar iedere keer als ik dat ding hoor moet ik wel denken aan lelijke kleding en foute kapsels.
En hij is in het zelfde jaar gemaakt als ik :D

en hij gaat van heel silky en warme synths naar digitaal, omdat je wavetables kan combineren met synthese (saw+square)

Heel veeel 80s muziek kan je er mee proggen, ook heel veel jaren 80 series en films zit vol met D50 (ik noem daar bijv Law & Order de serie)

Mijn Top 10: (prijs,bekendheid,mogelijkheden,verkochte exemplaren)
synclavier staat achteraan omdat die onbetaalbaar was,wavestation omdat die 1990 was,DX-7 staat op 1 omdat die al de rest heeft platgewalst en er zijn er 70000 verkocht.

1: DX-7
2: Prophet5
3: D-50
4: Jupiter-8
5: PPG Wave
6: Oberheim OBXa
7: Prophet VS
8: NED Synclavier
9: Moog Memorymoog
10: Korg Wavestation [1990]

Meningen? Hoezo meningen? Is verder allemaal subjectief, van meningen word je vanwege je vraagstelling niks wijzer. Het enige objectieve is, zoals Hexagon al aangeeft, door uit de verkoopaantallen dè 80's synth te herleiden; synths die minder zijn verkocht zullen ook minder gebruikt zijn en dus minder typisch. Valt verder geen mening over te geven, veel bands gebruikten meerdere synths dus het is sowieso onmogelijk om dè jaren 80 sound aan 1 enkele synth toe te schrijven, als er sowieso al iets is als dè jaren 80 sound. Prince klonk beduidend anders dan A-ha en toch zijn ze allebei 'typisch 80's'.

... of... is dit puur alleen mijn mening? ;)

Hmmm, Pet shop Boys deden volgens mij veel met Fairlight en Emulator (althans, als ze weer eens 'optraden' bij Countdown of Top of the Pops :D)

ja maar beiden zijn samplers ,geen synths dus

synclavier is sampler + synth ,vele synth presets van dit ding zijn onderandere direct terug te vinden in enkele fameuze M. jackson hits

Wat dachten jullie van de Fairlight? Ook in erg veel producties gebruikt en de Orch- en Arrgeluiden zijn nog steeds populair. Veel Padachtige stacks komen rechtstreeks uit de Fairlight.
Weliswaar een sampler/synthesizer maar toch van veel invloed.
Het meest met Hexagon eens, hoewel ik de NED zou omruilen voor de cmi:duivels:

Laatst gewijzigd:
ja maar beiden zijn samplers ,geen synths dus

Ja, klopt - maar om de sampler over het hoofd te zien in de jaren '80 is niet verstandig omdat deze op z'n minst net zoveel heeft bijgedragen.

Terug naar de topicstart:

Er zijn grofweg 3 periodes in de jaren '80 te onderscheiden:

- analoog (Prophet, Minimoog, Jupiter)
- digitaal (DX7, PPG, samplers)
- sample-based (ESQ-1, M1, D50 etc.)

De ultieme 80's synth heb je dus niet; dat hangt van de periode af. Verkoopcijfers zijn een goed idee maar de DX7 blaast echt al het andere weg.

Je hebt er meer aan om productietechnieken te bestuderen dan gearlijstjes.

Dus een DX7,Prophet5,D50 en Minimoog en je bent helemaal 80ies. :D

Moet er ook nog een 80's drumcomputer bij? Dan ben je helemaal klaar.. :D

Je hebt er meer aan om productietechnieken te bestuderen dan gearlijstjes.

ik denk dat dit het meest wijze antwoordt is die de topicstarter kan helpen.

Back